Speed Link Secure Skin Bundle for Wii

Kanske att dina Wii-kontroller behöver skydd. Börjar du ängslas? Ligger de hemma helt oskyddade för alla faror som kan drabba dem? Du kommer aldrig att kunna sova rofyllt innan problemet är löst. Spring och köp, innan det är försent!

Hur recenserar man ett par kvadratdecimeter silikon? Utifrån vilken funktion den skall ha, naturligtvis! Välkommen till vad jag lite självgott skulle vilja kalla: världens mest ambitiösa test av ett kontrollskydd någonsin.

Först och främst: vad är ett kontrollskydd bra för? Att bevara kontrollens nyskick ser jag som huvudsyftet. Men det är inte allt man kan begära om man pytsat en och en halv hundring. Den skall dessutom sitta tight på kontrollen, inte hämma spelandet, hindra att man slinter, ha bra hållbarhet samt naturligtvis vara snygg.

Huvudsyftet är helt klart uppfyllt. Jag har svårt att se någonting komma under det där fasta silikonhöljet. Allting som är under silikonet kommer att för all evighet var skinande nytt. Om man satte höljet på en ny kontroll, det vill säga. Knapparna och högtalaren är inte skyddade, vilket jag antar är ett nödvändigt ont. Innan någon vetenskapsman utvecklar ett supertunt knappskydd som inte märks kommer vi att dras med oskyddade knappar. Risken är dock att han med den tekniken först skulle ge sig in i en annan bransch. Och då står vi fortfarande där med våra oskyddade knappar. Onda värld!

Secure Skin Bundle

Passformen då? Silikonet sitter tajt som tusan och det glider inte mot kontrollen. Väl är det, så slipper man dra den tillrätta. Den sitter där den sitter. Den hämmar inte heller spelandet, jag kommer bra åt alla knappar och högtalaren ljuder lika vackert som tidigare.

Nu till det nästa krav: att slippa slinta. För det första vill jag säga att vi på Gamereactor alltid kör med skydd. We're all about the strap. Om man använder den lilla remmen, varför skall man då oroa sig? Där kunde jag ha lagt ned min undersökning, men när det handlar om kontrollskydd så hatar jag att lämna stenar ovända. Eftersom jag nästan helt saknar naturlig handsvett så fick jag ge mig en liten kickstart. Kaffe. Tre dubbla espresso (kolla den fina créman på bilden nedan) slängde jag dödsföraktande i mig. Offrad nattsömn är en liten uppoffring i kampen för att leverera högkvalitativ kontrollskyddsjournalistik. Efter några Mr. Miyagi-gnugg (handflatorna mot varandra, frenetiskt gnidande under en fokuserad tystnad) lyckades jag åstadkomma en viss fuktighet. Men jag märkte faktiskt ingen större skillnad mellan silikongrejen och en oskyddad kontroll. Tablå!

Secure Skin Bundle

Eftersom vi inte har budget nog att skicka skyddet till labb för slitage-simulation fick jag tänka i nya banor. Svaret var enkelt: bring out the beast. Världens ondaste katt fick fri tillgång till att tugga på fodralet. Men hör och häpna, skyddet klarade sig bra. Kanske var det för att den bara var en bit silikon. Saker som har en själ och kan blöda klarar sällan en rond mot Horst.

Secure Skin Bundle

Den estetiska biten kan ni själva bedöma. Jag tycker det ser apfult ut att sätta baby-blå silikon på en handkontroll. Du kanske tycker annorlunda, det är bara att spana in bilderna. Om du tycker det är värt att lägga ut pengar på skydd för dina kontroller beror helt på vilken typ av spelare ni är. I min spelsamling är de flesta gamla grejer slitna. Det stör mig aldrig att mina äldre kontroller ser använda ut. Jag kommer inte att pytsa 450 spänn för att få sätta silikon på mina andra tre Wii-kontroller. Det känns inte som att det är värt pengarna. Oavsett hur skinande rena mina kontroller kommer att vara om fem år när jag tar av skydden!

Secure Skin Bundle
Secure Skin Bundle
6 / 10