Logitech Chillstream

Har du extremt svettiga händer, inget större intresse av att vinna, inga planer på att köpa spel som kräver rörelsekänslighet och för lite pengar för att köpa en extra Sixaxis kan Chillstream kanske vara något för dig...

Wååååååååååååååååååååååååååååååååååmmmmmmm. Playstation 3 är den tystaste konsolen sedan Gamecube, men när jag sitter och spelar Resistance med min Chillstream är det ändå något som susar precis lagom högt. Jo, just ja. Jag trycker på knappen i mitten av kontrollen och det blir tyst.

Chillstream har nämligen, som namnet antyder, en inbyggd fläkt som konstant blåser kall luft ut genom sidorna där handflatorna greppar den. Och visst, den fungerar väl hyfsat på så sätt, men att den låter så ordentligt gör att man inte gärna har igång den hela tiden, och då är syftet liksom dödfött. En bieffekt, som ännu inte dykt upp men är en logisk slutsats av en rad hål längs sidorna, är att en Chillstream som hunnit bli några år gammal lär vara totalt ingrodd med handsmuts. Urk.

Men nog om blåset, hur fungerar själva kontrollen? Tja, okej men inte mer. Jag hårdtestade kontrollen i Resistance (för att känna på analogspakarna), i Virtua Fighter 5 (för att pressa styrkorset till det yttersta) och i Flow (för att prova rörelsekänsligheten).

För rena actionspel fungerar den hyfsat. Spakarna har samma sorts dödzon som Sixaxis så man får inte direkt bättre precision och axelknapparna är totalt stumma vilket visserligen fungerar bättre i en del spel men gör den oanvändbar i spel som faktiskt kräver analog känslighet. Jag och en kompis co-opade oss genom huvudspelet och ingen av oss fick oväntat mycket spö tack vare Chillstreamen. Visst, vi är ju båda mycket mer vana med Sixaxis, men ändå.

Virtua Fighter-testet visade dock på stora svagheter i styrkorset som inte alls är smidigt nog för snabba rörelser, och knapparna på framsidan är allmänt slöa. När vi bytte mellan kontrollerna var den nästan alltid den med Chillstream som förlorade, för ofta för att det ska vara statistiskt rimligt. I ett dojo-test var det stört omöjligt att få till många rörelser trots upprepade försök. Nog för att en handkontroll inte är optimal för Virtua Fighter till att börja med, men det här duger inte. Ännu värre är det med Flow, Warhawk och andra spel som kräver rörelsekänslighet. Chillstream har nämligen inget sånt, alls.

Chillstream är förstås inkopplad med kabel för att kunna driva fläkten, till råga på allt en kabel på bara runt 150 centimeter. Ytterligare svagheter är att Chillstream saknar Home-knappen, så den går inte alls att använda som huvudkontroll. Det märks att Playstation 3-versionen av Chillstream egentligen bara är PC-versionen i ny förpackning då den saknar två fullständigt vitala funktioner - rörelsekänslighet och Home-knapp. Fördelen jämfört med PC-varianten är att den här är större och passar ett par normala händer bättre än den lilla PC-versionen. Den enda egentliga fördelen är att den kostar en bråkdel av vad Sixaxis gör, 199 kronor (299 kronor om du vill ha den i svart) gentemot 449 kronor är förstås ganska stor skillnad. Men när spelare två alltid känner sig handikappad med en sämre handkontroll, och den inte alls kommer att gå att använda till något spel som kräver rörelser, kommer nog de där extra 250 kronorna att kännas som en ganska bra investering ändå.

Logitech ChillstreamLogitech ChillstreamLogitech ChillstreamLogitech Chillstream
04 Gamereactor Sverige
4 / 10