Logitech PS3 Cordless Mediaboard

Trött på att bläddra i eviga alfabetsrutor med Sixaxis-kontrollen? Då är kanske Logitechs trådlösa tangentbord till Playstation 3 något för dig

Den här recensionen är unik. Den skriver nämligen sig själv medan jag testar produkten i fråga. Jo, jag sitter i soffan framför min TV och skriver den här recensionen, i realtid, via Playstation 3-browsern. Vissa skulle kalla det banbrytande, ja, till och med konstnärligt. Andra skulle bara kalla det omständligt och dumt.

Hur fungerar då Logitechs trådlösa? Jo, till att börja med är installationen enklast tänkbara, vilket förstås är alldeles nödvändigt för ett tillbehör till en konsol. Bara att plugga in två batterier och den lilla USB-mottagaren i konsolen, sen är det bara att tuta och köra. Visst, manualen (som tar upp ett ihopvikt pappersark) menar att man måste synka tangentbordet men för mig gick det igång automatiskt.

Tyvärr har tangentbordet ingen Home-knapp för att starta själva konsolen, något som hade varit alldeles underbart för den lata soffsurfaren. Nu ligger min Sixaxis istället och slösar batteri. Visst, jag kan stänga av den men jag är alldeles för bekväm här i soffan. Var är den trådlösa fj

(Och där tog min briljanta idé tvärstopp eftersom Playstation 3 tydligen bara tillåter 1024 tecken i en inmatning, så jag fortsätter på mitt gamla tråkiga PC-tangentbord)

Var är den trådlösa fjärrkontrollen till den trådlösa kontrollen? Nåväl.

Efter lite fristående testning kan jag konstatera att det fungerar helt okej att skriva på. Tangenterna är av något lägre typ som på en bärbar, och inte riktigt i min smak, men de duger alltså alldeles utmärkt att skriva med. Väl värt att poängtera är att tangentbordet har engelska knappar, men ställer man in konsolen på svensk knappuppsättning så blir det ändå rätt. Och det är ju inte direkt så att man sitter och tittar på tangenterna i det mörklagda vardagsrummet. Helt okej för mig men pekfingervalsen kan man glömma.

En praktisk funktion är att siffertangenterna offrats för en liten touchpad, något som ytterligare skapar jämförelser med tangentbordet på en bärbar. Det är inte direkt något att spela Unreal Tournament III med, men duger för surfbehovet så man slipper sitta med en mus i knät också (det är lite trångt då).

Att surfa på Playstation 3 är förstås huvudsyftet för det här tangentbordet, för textäventyr är och lär förbli en försvinnande liten genre på konsolen. Och det fungerar alltså utmärkt. En riktig mus är smidigare för att peka sig runt men konsolens inbyggda tabbfunktion för att hoppa mellan klickbara knappar och den lilla touchpaden hjälper till för finjusteringar. Jag hade dock gärna sett en inställning i browsern för att byta från Sixaxis-knapparna till tangentbordets för att lättare hålla koll på snabbknappar, men det är väl snarare Sonys bekymmer än Logitechs.

Det går dock alldeles utmärkt att använda tangentbordet till själva interfacet och till allt annat där textinmatning behövs, som personliga meddelanden eller lite trash talk till headsetlösa Resistance-motståndare. I Playstation 3:s interface fungerar det utmärkt att bläddra mellan bilder, spela musik och kolla på film helt och hållet med tangentbordet, men det är förstås inte riktigt lika smidigt som med handkontroll.

Och jo, det går också att använda till Xbox 360. Men där fungerar inte Caps Lock och teckenuppsättningen går inte att ändra, så det blir närmast oanvändbart i praktiken. Och så kan man förstås använda det till PC också men där finns det ju aningen bättre alternativ.

Logitechs tangentbord är smidigt, lätt och rätt snyggt. Om du gärna surfar på din Playstation 3 och dessutom vill ha enklare textinmatning i de spel som stödjer det, är det ett givet köp. Tänker du däremot använda det till spel (som, högst troligt, Unreal Tournament III) kan det nog vara värt att offra smidigheten för ett tangentbord med aningen skönare knappar.

Logitech Cordless Mediaboard
Logitech Cordless MediaboardLogitech Cordless Mediaboard
7 / 10