Joytech Power Station

Love har tittat närmare på ett bra komplement till Wii. Trött på att dina kontroller dör vid fel tillfällen? Det kan vara värt att spana in Joytechs Power Station.

Nintendo måste ha förstått att ingen vettig människa vill pilla med batterier på denna sida av 90-talet. Batterier som inte kan laddas måste man återvinna och köpa nya. Dessutom tar de ofta slut mitt i en hård flerspelarstrid runt midnatt när alla affärer är stängda. Plötsligt finns det bara tre Bombermän kvar att spränga sig igenom labyrinten. Den lilla röda figuren som på förhand varit favorit förlorar sin kraft och står helt passiviserad. Kan man tänka sig något sorgligare?

Att jiddra med batterier kräver framförhållning och inget spelföretag skall komma här och kräva framförhållning av mig. Batterier som inte kan laddas upp känns synt-tofs och radiostyrda bilar, Garbage Pail Kids och vilja ligga med sin 50-åriga mellanstadielärarinna. Inte super techno 2000-tal där tv-spel är mainstream och trottoarerna kommer att börja rulla bredvid de svävande bilarna när som helst. Jag kräver en ursäkt av Nintendo samtidigt som jag stämmer upp i en hyllningssång till Joytech som löst situationen på ett föredömligt sätt. För nu skall det laddas kontroller, smidigt och snabbt. Som det borde ha fungerat redan från början.

Den gamla batteriluckan pensioneras, Joytechs uppladdningsbara batteri hänger samman med deras nya lucka. Tusentals chockerade läsare drar panikartat efter andan. Oron över huruvida Nintendologgan kommer att synas på baksidan av kontrollen är stor. Dessvärre måste jag göra er besvikna. Men det är ett litet pris att betala för uppladdningsbar lycka och spontanitet. Dessutom kloggar ni ändå alltid igen den lilla stansade loggan med en massa hudpartiklar och snacks-klet. Erkänn.

Power Station

Den gamla batteriluckan syns till höger. Den äckliga loggan är fylld med vidrigheter som kunde ha undvikits om jag bjudit in den typen av gäster som tvättar händerna till mina spelkvällar. Till vänster: Joytechs variant.

Laddaren kräver inget extra eluttag, man kopplar den direkt i sitt Wii. Där sitter den bredvid maskinen och liksom signalerar vilken typ av människa du är. En som Nintendo inte kan köra med. En säker typ, som inte sätter tilltro till sunkiga batterier som inte är uppladdningsbara. En gamer att lita på. Lite bättre än alla andra. Självsäker, vacker och fri.

Det negativa då? Hur skulle produkten kunna förbättras? Det enkla svaret är: gör den dubbelt så stor. Eller snarare: gör en alternativ version för oss som har fyra kontroller. Alla kanske inte har full uppsättning fjärrar, men jag tror ändå att många har det. Wii är i mångt och mycket en flerspelarkonsol.

Sammanfattningsvis borde alla Wii-ägare ha minst en Power Station. Jag kommer snart att ha två. För jag är så nöjd med den här produkten att jag säkert kommer att köpa en till för att kunna ladda mina två andra kontroller. Batterierna håller gott och väl, en lång spelkväll och sen är det bara att docka dem igen. Det här är bra grejer gott folk. Bra grejer.

Power Station
9 / 10
+