Logitech G25 och uppföljaren G27 har i lång tid varit någon slags måttstock för hur en blygsamt prissatt men ändå otroligt kapabel simulatorratt ska se ut, fungera och kännas när man greppar den. Mången racingtokig iRacing-fanatiker har under årens lopp vårdat sina G27:or likt guldklimpar, gjort egna modifikationer och vägrat uppgradera till någon av alla de modellerna som giftiga konkurrenter som Fanatec, Mad Catz och Thrustmaster spottat ur sig. Varför Logitech tog över sju år på sig att släppa en uppföljare till G27 vet vi inte, men nu är den alltså äntligen här - G29.
Här på Gamereactor har vi varit rysligt nyfikna på vad Logitech, världens enligt oss främsta mustillverkare, lyckats förbättra och förändra med sin nya racingratt och under de senaste två veckorna har vi tillbringat många timmar med G29 och spel som Project Cars, Rfactor 2 och iRacing. Jag tänkte börja med att gå igenom designen och skillnaderna mellan denna ratt och föregångaren.
Låt oss börja i rätt ändå när det gäller design och materialval; Logitech G29 känns på många sätt mer som en rätt blygsam uppgradering av G27 än en helt ny ratt med helt nya funktioner och material. Ratten både ser ut och känns nästan exakt som föregångaren med samma storlek, vikt, växelspakar, pedaler och tjocklek på själva kringlan. Det visar sig dessutom att insidan är förvirrande snarlik. Logitech har valt att inte uppgradera rattens hjärta till en remdriven, borstlös motor som de flesta av konkurrenterna gjort och de har heller inte valt att tillverka en ratt där man kan lossa kringlan och eventuellt byta ut den mot andra modeller, så som Thrustmaster och Fanatec gör (där man kan bara köpa lösa kringlor och exempelvis montera en F1-ratt på själva enheten om man ska lira Formel-spel eller köra open wheel-kärror i spel som Project Cars och iRacing).
Logitech har dessutom inte valt att stoppa in magnetiska sensorer (Hall Effect Sensors) som är markant bättre på att mäta hastiga rörelser än de sensorer som sitter i G29 idag. Detta gör att konkurrerande modeller som T300RS (Thrustmaster) och CSR Elite 2 (Fanatec) helt enkelt befinner sig på en annan nivå när det gäller superdetaljerad simulation av vad som händer i ratten på en racingkärra under höga hastigheter. I och med detta står sig Logitech G29 som en besvikelse, trots att den på inga sätt är en dålig ratt. Den är välbyggd, snygg, erbjuder en skön känsla med handsytt läder och klockren force feedback. Den levereras även tillsammans med en uppsättningen riktigt trevliga pedaler där framförallt det adaptiva motståndet i bromsplattan imponerar.
G29 är bra men inte alls så bra som jag hade hoppats på. I jämförelse med Thrustmaster T300RS som även den kostar 4000 kronor är Logitech dessvärre helt chanslösa, när det gäller precis/exakt allt utom just lädret på själva kringlan. Priset på G29 är minst 1200 kronor för högt som det ser ut idag och skillnaderna mot sju år gamla G27 är på tok för små.