Creative Sound Blaster Tactic3D Omega

Creative har skapat ett headset för alla smaker. Alla smaker vad gäller plattform i alla fall. Nya Tactic3D Omega är nämligen kompatibelt med såväl dator som de flesta stora spelkonsoller. Och det är trådlöst

Vi har tidigare testat både Alpha och Sigma-modellerna i Creatives Tactic3D-serie. De har fått ganska bra betyg. Plus för schysst ljud och bra komfort, litet minus för aningen "flimsy" byggkvalitet. Nya Omega bygger på samma design och (får jag förmoda) delvis samma komponenter men lägger en del nytt i potten också. Det är flaggskeppet i Tactic-serien.

Jag har alltid varit svag för "multi-produkter" som fungerar över flera plattformar eller bara ger flera funktioner i en. I dagens värld där man ofta vill vara mobil och spara plats, känns det helt enkelt ganska smart att bygga in många saker i en och samma kropp. Omega är precis en sådan multiprodukt. Det är ett mycket högspecat headset, ett par schyssta hörlurar och det fungerar på de flesta konsoller samt PC och Mac. Låt oss då se vad det går för.

Låter bra

Ljudkvaliteten är god och duger även för ganska kräsen datorlyssning. Det är ett ganska balanserat ljud med en viss bastyngd utan att det blir grumligt i det övre registret. För att sitta och lyssna på radio, Spotify och annat vid skrivbordet behöver man inte mer än så här. För spel fungerar det också bra och där kanske någon av de inbyggda mjukvarueffekterna kan komma till användning. 3,5-ingång finns också om du vill koppla Omegan till annan ljudutrustning.

Creative Sound Blaster Tactic3D Omega

Samma mjukvara, annat namn

Mjukvaran tankas hem från Creative.com och har THX-märkning. Men det är mest en kosmetisk förändring - inställningarna och effekterna som finns att tillgå är desamma som i World of Warcraft-modellen vi testade förra våren. Du kan lägga equalizer, en "crystalizer"-effekt för lite ökad detalj, kvasi-surround och så något man kallar "dialog plus" vilket faktiskt är en riktigt bra effekt (till skillnad från surrounden) som ger en viss kick åt röster. Det är en effekt jag själv skulle lämna påslagen jämt om jag sysslade mycket med samarbets-spel eller Skype.

Mikrofonen är bra, den med. Det ser ut att vara samma mikrofon som i Alpha- och Sigma-seten men det finns ingen uppgift om det. Den gör sitt jobb och låter bra på röster utan att släppa in för mycket rum. Om man exempelvis spelar in sin egen röst med Omega vid Skype, låter det markant bättre än en vanlig telefon, om det säger något. Om man kan lite om ljud kan man få den att låta helt okej för en hemmagjord pod.

Creative Sound Blaster Tactic3D Omega

Skönt

Komforten är lika bra som i Sigma-setet. Det är generösa, mjuka kåpor som sitter lagom hårt även för oss som bär glasögon. Jag har hyllat Creatives komfort tidigare och detta är som sagt inget undantag. Såhär borde alla headset kännas på huvudet. Eftersom det är konstskinns-kuddar och ett heltäckande set kommer du dock svettas lite. Men det är förmodligen rätt svårt att undvika med slutna lurar.

Creative har lyckats med Tactic3D Omega. Det är ett dyrt headset men också mycket bra. Om du behöver ett par schyssta datorlurar, ett bra headset och vill kunna använda det till både dator och konsoll, är Omega tillräckligt bra på alla punkter för att kunna ersätta andra, separata produkter. Kan du avvara pengarna och vill ha en high end-produkt, ska du köpa. Det finns lika bra headset från andra märken, men de är antagligen inte multi-kompatibla som detta. Av den anledningen är Omega det bästa - eller rättare sagt vettigaste - headset vi provat på länge.

Creative Sound Blaster Tactic3D Omega
8 / 10
+