Scuf One Controller (Xbox One)

Oliver har satt gaddarna i Scufs senaste proffsdosa till Xbox One

Att använda ScufInfinity 1-kontrollen till Xbox One under mina Halo 5: Guardians-sessioner var lite som att motarbeta tjugo års erfarenhet av handkontrollanvändning. Den största (eller åtminstone den första utmärkande) skillnaden mellan en vanlig kontroll och Infinity 1 - och Microsofts egna Elite-kontroll, för den delen - är de baksittande paddlarna. Det som är så bra med dessa paddlar är givetvis faktumet att du med hjälp av dessa kan göra saker som att hoppa och ducka utan att någonsin släppa tummarna från spakarna som gör de viktigaste rörelserna i en förstapersonsskjutare.

Problemet till en början är att jag aldrig använt mig av mer än tummarna och pekfingrarna på en handkontroll. Långfingrarna, som ligger bäst till för att trycka på paddlarna på baksidan, har aldrig varit en del av ekvationen. Det hände ofta, när det började osa hett i en eldstrid, att jag när jag skulle trycka på den vänstra paddeln fick en kortslutning i hjärnan och istället tryckte på den vänstra avtryckaren med mitt pekfinger. Det hjälpte inte heller att de är lite tröga att trycka in Men idag, runt fem dagar av övning senare, sitter det faktiskt rätt bra i bakhuvudet och jag navigerar arenorna som ett proffs utan att någonsin offra precision med mitt gevär. Det skulle inte förvåna mig om paddlar som dessa blir standard för framtida handkontroller (precis som det heller inte skulle förvåna mig om det inte blir så, så att de kan säljas med dyrare styrdon som de görs nu).

Xbox One SCUF Infinity 1
Plattan, som man kan ta av och fästa på D-paden, kommer mest till sin rätt i fightingspel men känns överflödig i de flesta övriga typer av spel.

Tyvärr är kontrollen rätt ful och det gäller särskilt baksidan, som har en bubblig finish som påminner om vattenskadade tapeter. Greppen på baksidan kan bytas ut till gummihandtag med en armé av Scuf-loggor ingraverade. Det ger ett något bättre grepp men hjälper knappast till med att göra kontrollen fagrare. Huvudsaken är dock hur styrdonet känns och på det stora hela känns den bra, lyckligtvis. Förutom Halo 5: Guardians var det Alien: Isolation jag kickade igång för test. Jag har nämligen aldrig gillat originalkontrollens axelknappar (de nyare varianterna har bättre axelknappar men jag äger ingen sådan själv) och jag minns att jag hade problem med att använda rörelsedetektorn på ett skönt sätt, så axelknappen måste hållas ner för ändamålet. Till min förtjusning fungerade dessa knappar ofelbart på Infinity 1-kontrollen, så mitt största problem med Xbox-kontrollen är därmed löst.

Samtliga knappar känns bra, bortsett från Home-knappen som är larvigt icke-responsiv. Det är ett ganska litet problem, men att dubbelklicka för att få upp sidomenyn med vänner och party-funktionalitet funkar mindre än fem av tio gånger. Avtryckare, A, B, X, Y-knappar och avtryckare känns å andra sidan precis lika bra som de gjorde på originalkontrollen. Spakarna känns som att de ger snäppet lägre motstånd än på förlagan men skillnaden är extremt liten. Infinity 1 är en kanonkontroll när man har hittat rätt kombination inställningar.

Xbox One SCUF Infinity 1
Du kan själv välja hur många av de fyra paddlarna du vill ha, om du vill ha dem alls. Det går utmärkt att spela med endast en av dem.

Tyvärr är det ibland en plåga att få till rätt kombination av inställningar. Microsofts egna Elite-kontroll lät dig byta spakar, styrkors och paddlar hur lätt som helst genom att göra allting magnetiskt. Scuf har en betydligt mindre elegant lösning på samtliga funktioner och det är inte sällan det bokstavligen involverar en massa slit från din sida. Att få in mitt headset i uttaget på kontrollen tog mig tjugo minuter (vilket i sig är sinnessjukt) av frenetiskt forcerande och för att byta ut greppen på baksidan får du helt enkelt bända upp dem med ett litet medföljande plastverktyg. Det låter och känns som att man gör skada på sin kontroll, och jag ogillar verkligen att behöva byta mellan olika tillbehör då jag varje gång fruktar att jag ska förstöra något.

Det samma gäller de fyra paddlarna på baksidan, de tas bort genom att slitas ur de med. Här är det nästan ännu värre då det ofta gör ont i fingrarna att dra loss dessa eftersom att de sitter så hårt. Lyckligtvis är processen att byta spakar betydligt mer human, om än inte alls mindre krånglig. Först måste en spärr skruvas loss med en nyckel, varpå du försiktigt kan lyfta ur spaken för att ersätta den med en ny och det avslutas med att spärren skruvas på igen. Det är den minst smärtfria och känns definitivt som den mest säkra av de olika utbytesmetoderna.

Xbox One SCUF Infinity 1
Den som kommer bära med sig sin handkontroll till vänner gör bäst i att skaffa sig ett sådant här fodral, eller ja... Det går även bra med en Ica-kasse.

Priset är inte heller fördelaktigt i direkt jämförelse med Microsofts Elite-kontroll, som på utgivarens egna webbutik kostar runt 1500 kronor. Med Scufs kontroller ingår inte alla extra spakar och övriga tillbehör, så priset bestäms av vad du känner att du kommer behöva för extra prylar. Detta betyder att du kan få den allra mest grundläggande av Scuf-kontroller för runt en tusing men för att få ett lika omfattande paket som Microsoft själva erbjuder kommer du behöva hosta upp betydligt mer. Detta gör att SCUF-kontrollerna i min mening inte är lika prisvärd som Elite-kontrollen.

Å andra sidan innebär detta också att den som verkligen vet exakt vad de vill ha slipper betala för grejer de inte kommer använda och det är en trevlig touch att man kan gå in på tillverkarens hemsida för att beställa hem en skräddarsydd kontroll, med dina egna föredragna färger och så vidare. Elite-kontrollen är visserligen dundersexig men med Scuf har du å andra sidan möjlighet att designa styrdonet själv.

När allt kommer omkring är jag trots brister rätt nöjd med kontrollen. Även om den inte når upp till de höjder som Eliten gör är detta en kontroll av riktigt grov kaliber. De problem jag har med den är i princip exklusiva till processen i att ändra dess form (och att den käkar batterier snabbare än batteriernas mardröm - Dual Shock 4) så när jag faktiskt sitter där och spelar är den kanon. Och det är ju trots allt det som verkligen räknas. Se detta som en rekommendation med vissa förbehåll.

7 / 10
+
Grym precision i spakarna, hög kvalité i knappar och avtryckare, bra grepp, mycket anpassningsbar både i form, utseende och pris