Lucid Sound LS30

Om du behöver ett trådlöst headset som ger bra ljud och kan användas till allt, är detta ett headset för dig...

Mångsidighet och tillgänglighet är två av de mest underskattade aspekterna av ett headset, oavsett om den är utformad med musik, film eller spel i åtanke. Alltför ofta försöker utvecklarna bakom att möta eller skapa en nischpublik, medan de grundläggande tekniska framstegen glöms bort. De för rampljuset från de allmänna punkterna till enskilda områden, i rädsla för att verka ointressanta. De vill hellre vara bäst på ett område än att vara bra på alla. Lucid Sounds nya LS30-headset visar emellertid fördelarna med att vara bra i alla kategorier, utan att nödvändigtvis vara bäst av alla på allt. Det visar att man kan satsa brett utan att mista fokus.

Lucid Sound LS30 är stort och robust. Bågen bär tjockt tyg som påminner om läder på utsidan av borstat metall. Det liknar med andra ord inte ett typiskt headset för gaming. Du ser inte ut som en helikopterpilot när du använder dem och du har ingen gigantisk flammande logotyp ovanför öronen. Man har inga pulserande ringar i växlande färger heller. I det här fallet har du ett headset som fokuserar mer på bra ljud än att se bra ut. Med det sagt är inte LS30 ett fult headset, tvärtom. Vi gillar hur stilren och simpel designen på detta headset är, och det passar dessutom till allt du gör i vardagen. Det fungerar ypperligt till både spel och film och tack vare den klassiska AUX-kabeln som medföljer kan du lyssna på musik med det från nästan vilken källa som helst.

LucidSound LS30

LS30 marknadsförs inte som ett gaming-headset men så vitt som jag ser det passar det utmärkt för ändamålet. Med köpet följer nämligen en USB-dongel som arbetar med PC samt Playstation 4 och Xbox One. Det fungerar faktiskt även till Playstation 3 och Xbox 360 också och funktionaliteten är lekande lätt. Sätt enheten i en ledig USB-port på konsolen eller datorn, koppla ur AUX-kabeln från headsetet och håll ned anslutningsknappen i några sekunder. Mer behöver inte göras. Det är smart, intuitivt och hur lätt som helst. Jag har aldrig testat ett headset som kopplar sig så snabbt till så många olika enheter.

Utöver detta kan du vara säker på att ljudet håller sig på en önskvärd nivå, oavsett vad du har LS30 kopplat till. Visst, basen är en gnutta ilsken och kan dränka andra delar av registret något. Överlag är dock kvalitén väldigt bra här och återigen, det gäller spel och film såväl som musik. Med LS30 går allting som på räls utan problem. Det är detta jag menar med att headsetet är så mångsidigt och lättillgängligt.

Passformen är lite väl stram och även om det är lätt att justera bågen är det fortfarande lite väl tajt under längre perioder av användning. Att lyssna på musik i en halvtimme gick problemfritt men flera timmars användning blev lite obehagligt. Bågen är inte så stram att den gör ont, direkt, men headsetet hade varit behagligare om den var något lösare.

LucidSound LS30LucidSound LS30

Funktionaliteten fortsätter på principen att hålla designen på en nivå man behöver utan att gå utanför vad som är nödvändigt. Önskar du att dämpa mikrofonen kan du enkelt göra det med ett knapptryck, på en av kuporna. Volymkontrollen är även den enkel. Mikrofonen sitter internt men om du önskar lite klarare ljud kan du fästa dit en medföljande externa mikrofonen istället.

I slutändan är det den redan nämnda mångsidigheten som är Lucid Sound LS30:s stora triumf. Därför fungerar detta headset allra bäst till dig som gärna vill ha ett set att förhålla dig till, som du kan använda till allt. För en prislapp på 1500-1600 kronor kommer du förmodligen inte hitta ett annat trådlöst headset som är kompatibelt med så många olika system och som levererar lika bra ljud som detta. Det är med andra ord väldigt enkelt att rekommendera LS30. Passformen är som sagt en aning trång men annars finns det väldigt lite att klaga på här. Vill du ha ett headset som kan göra allt, och som gör det bra, är Lucid Sound LS30 ditt val.

9 / 10
+
Mångsidig och lättillgänglig, ansluter snabbt och enkelt till många system, bra ljud, snygg design