Sony XBA-N3AP

Redaktionens egen ljudexpert har delat ut skyhögt betyg till Sonys värstingsnäckor...

Herrejösses vad bra dessa snäckor låter. Helt fantastiskt underbart härligt. Egentligen räcker det så. Det behövs liksom inte skrivas något mer, recensionen är klar - egentligen. Sonys hörlurar (in-ear) XBA-N3AP är otroligt bra. Finns inget bättre i den prisklassen. Punkt. Jag skojar ju givetvis för självklart ska vi nörda ner oss riktigt ordentligt när det handlar om en sån makalös öronsnäcka som det faktiskt är men visst hade det varit enkelt och smidigt att bara avsluta nu direkt med: N3AP är bäst. Köp!

Det är något speciellt med att lyssna på en hörlur som du verkligen tycker om - det blir lite som ett maniskt beteende att bara vilja höra mer och mer. Som en drog. Det går det bara inte sluta poppa när musiken låter så himmelskt bra som den gör här, och efter varje spelad låt blir jag nyfiken på nästa, och sen nästa och nästa. N3AP är otroligt spelglada och även fast dom inte låter lika livligt som AKG N40 (här snackar vi lekfullhet) finns det ändå massor av underbara kvaliteter i ljudkaraktären som enklast kan beskrivas som briljans.

Sony XBA-N3AP
Dynamiska niomillimeters hybrid-element som levererar mycket kontrollerad bas gör att kroppen på snäckan är något större än konkurrenternas men inget som stör när dom sitter i öronen.

När jag vevar igång Ed Sheerans "Castle on the Hill" börjar foten automatiskt stampa takten för basen i dessa snäckor sitter verkligen som en smäck. Tight, dynamisk, rapp och det finns mängder av kraft utan att för den delen bli för mycket. Mellanregistret är stramt, nyansrikt och med massor av luft. På Matt Corbys akustiska version av "Brother" hörs varenda litet ynka anslag mot gitarrsträngarna och när Helen Sjöholm kliver upp en tonart på "Gabriellas sång" känns det som jag nästan kan krafsa på hennes stämband.

Diskanten är klar och detaljrik men utan att vara vass och hyschig. Elgitarrerna på Pearl Jams "Even Flow"svarvar inte trumhinnan som till exempel JBL:s Reflect Aware gör utan är behagliga att lyssna på. Det är fascinerade på ett sätt hur stort ljudet låter och närvaron dessa levererar har jag aldrig upplevt tidigare på ett par in-ear lurar. För att komma dit krävs det i regel att kliva upp på ett par riktiga hihi-lurar och hur Sony har lyckats är som sagt imponerande.

Ni som har läst mina tidigare recensioner vet att jag ofta tjatar om att balansen i ljudbilden är skev, åt något håll. Antingen är det för mycket bas eller för mycket diskant som gör att det blir ojämnt och jobbigt att lyssna på. På dessa snäckor finns inte den problematiken för ljudet är väldigt, väldigt, väldigt välbalanserat och det blir lika delar av allting - något som inte är särskilt enkelt att hitta i dagens hörlursklimat. Basen överlappar mellanregistret på ett sömlöst sätt och övergången till de höga tonerna märker du knappt för diskanten är mjuk och behaglig även fast den är klar och distinkt på samma gång.

Skulle dessa lurar frekvensmätas är jag tämligen övertygad om att de skulle mäta väldigt "korrekt" över hela registret. För att lyckas få till den balansen har Sony valt att använda sig av dubbla element. Ett dynamiskt nio millimeters LCP-membran (Liquid Crystal Polymer) som spelar bas/mellanregister och ett lufttät balanselement som sköter de höga tonerna. Det gör att de erbjuder väldigt bra kontroll på basen utan att tappa upplösning uppe i frekvenstopparna. Något som märks väl på riktigt stökig musik eller musik med många olika typer av instrument. Dave Matthews Band till exempel som har otroligt skickliga musiker med stor frihet att gå loss ordentligt - blir aldrig någonsin stökigt. Inte för en enda liten sekund heller utan det låter precis som att alla spelar i sin egen lilla bubbla. Luftigheten mellan instrumenten gör att det är busenkelt att plocka ut och bara koncentrera sig på saxofonen, om man vill det, eller varför inte Carters tighta trumspel om du föredrar det. Allting är på sin plats utan vara i vägen för något annat - med andra ord.

Sony XBA-N3AP
XBA-N3AP går att uppgradera med en ännu bättre balanserad kabel och dessutom finns möjligheten att köpa till en trådlös Bluetooth-sladd.

Passformen är bra även fast jag har lite "fel" örontyp för dessa snäckor. Lurarna sitter bra men om jag rör mig häftigt är det lätt att de ramlar ur vilket är en smula irriterande. Det är ju såklart väldigt individuellt och det följer med tre olika storlekar på silikon-topparna för att det problemet skall undvikas och även en liten klämma som du fäster i tröjan och hakar fast kabeln på ingår. På sladden sitter det en mikrofon och en liten fjärrkontroll som du styr musiken med. Båda dessa fungerar utmärkt och när jag har skriksvarat med mitt telefonnummer (som vi alla gjorde på 80-talet) låter rösten mycket rent och klart enligt herr Hegevall. Kabeln går även att byta ut om du vill mot antingen en balanserad variant som minskar störningar och sägs ge ett bättre ljud eller en med inbyggd Bluetooth för trådlös lyssning. Båda dessa är dock extrautrustning och inget jag har provat.

Sony XBA-N3AP
Om du letar en lyxsnäcka med fantastiskt balanserat och "korrekt" ljud, köp dessa. De är grymt bra.

Det finns såklart inga tvivel om att Sony äntligen fått ordning på sin ljuddivision och nu gör många fullständigt rasande bra produkter. XBA-N3AP är kanske det bästa de just nu tillverkar, dessutom. De låter fantastiskt bra, känns väldigt välbyggda och har möjligheten att uppgraderas med olika kablar. Visst, de kostar 3300:- men är värda varenda litet öre. Om de bara levererats med en sådan där smidig öronbåge som JBL Reflect Aware har, hade betyget landat på en solklar 10:a.

9 / 10
+
Otroligt välbalanserat och detaljrikt ljud, magisk bas, grym byggkvalitet, läcker design, härliga materialval, smarta finesser, god passform och massor av möjligheter att byta ut väl valda delar