Half-Life 2

Half-Life 2. skulle det bli lika bra som det första spelet? skulle det älskas av de flesta och skulle det aldrig sluta bli tråkigt? Det var många som undrade det innan den 16:e November 2004. När butikerna öppnade var jag elva år. Jag hade läst att fem år hade gått åt för att göra spelet riktigt bra, men skulle det bli bra? Skivan sätts i datorn och jag trycker igång spelet. G-Man syns på datorskärmen, en ganska mystisk man som man faktiskt var bekant med i de första spelet. jag hör en raspig röst säga, "Wake up Dr Freeman, Wake up and...smell the ashes". Nu började allvaret. jag skulle få spela kanske det största som hänt i spelens värld. Half-Life 2.

Det som man kallar Gameplay på engelska är det som gör Half-Life 2 shockerande bra. Allt börjar med den dystra G-Man som pratar med dig i början, mörkret försvinner och även G-Man. Du sitter på ett tåg, det tåget som ska ta dig till City 17. En stad som helt och hållet kontrolleras av Metro Cops och Combines. Misshandel av fångarna och orättvisa i staden gör den till ett ställe ingen vill komma till. Vad ska människorna där att göra? Allt det kommer lite senare...

Gordon Freeman, (Du) kommer att kunna gå runt i staden på begränsade platser och bli utfryst av de kalla Metro Cops som ber dig uttryckslöst att hålla dig borta. Lite senare möter du Barnie, din kompis från Black Mesa, förklädd till en Metro Cop. Du får höra Dr Isaac kleiner över radiosamtal och efter ett tag när samtalet börjar lida mot sitt slut får du fly undan de inrusande metro Cop's så du inte röjer Barnie's identitet. Efter ett tag får du dem efter dig och du måste börja tänka logiskt över det hela och du möter andra fångar på vägen som hjälper dig och sinkar de andra, och efter ett tag hamnar du i labbet hos Dr Vence och hans sexiga dotter Alyx. Du får även grabba tag i ditt först vapen, den klassiska kofoten och nu är spelet igång.

Spelet är aldrig tråkigt och är har väldigt bra skiftningar, t.ex. Då spelet är en FPS, men du får även tänka logiskt och hinna i tid, använda fällor, hitta rätt väg, osv. Du får en chans att studera spelet, men du har inte all tid i världen eftersom spelet ibland styr dig då tekniken är otrolig. Du får som sagt använda mycket taktik under spelets gång, vilket gör Half-Life 2 minnesvärt.

Protagonisten i spelet är såklart Dr Gordon Freeman. Var en forskare i första spelet då testerna från att undersöka ett föremål från en annan dimension går fel, och du får tampas med fyrkantiga Aliens från planeten Xen. I detta spel är antagonisten faktiskt en enda person, men inte den som du tampas emot. Dr Wallace Breen, gubben som sitter längst upp i Citadel, en skyhög byggnad där experiment på City 17's fångar är vardagen och där det även byggs fiender i massor då det är en enorm fabrik. Wallace Breen är The bad ass och du ser honom öga mot öga under de sista kapitlen.

Fast fienderna som du möter under tidens gång är faktiskt i början Metro Cops, vita, armerade och stridsdugliga poliser som jagar dig med stunsticks, ett vapen som du faktiskt inte kan använda. Efter det tredje kapitlet startar, "Route Kanal" så får du åka längst City 17's kanaler och studera det Östeuropeiska landskapet som det utspelar sig i. Du får här möta det första verkliga hotet, aliens från planeten Xen, Headcrabs och du får även studera hur en sådan process går till då en Headcrab sätter sig på huvudet hos en mindre lyckad människa. Zombies får du också möta såklart, men även Combine Soldiers som är värre än de ser ut. Beväpnade med kraftfulla vapen och starkare sköldar än de hos Metro Cops, men finns det fler fiender? Javisst...

Allt som jag redan berättat är bara grunden, Combine Soldiers och Zombies är faktiskt inte det värsta, Combine Soldiers Elite är precis samma fast med Vita dräkter och ett rött öga i mitten. De är starkt beväpnade med Puls Rifle som är ett av de starkaste vapnerna på spelet då de är snabba och kan avfyra ett energiklot som är direkt dödligt. Zombies och Headcrabs har fått nya kompisar från Xen, Fast Headcrabs, snabba och etriga Headcrabs som du möter en bit in i spelet. Poison Headcrabs som kan få ditt liv till ett på ett bett, men du helas efter det, men en annan fiende kan lätt döda dig om du har lågt liv. Fastr hur blir det om sådana krabbor sätter sig på människor? Jo, Fast Zombies och Poison Zombies. Fast Zombies är de kanske läskigaste i hela spelet och hoppar lätt från tak till tak, snabba och grupplevande varelser. Poison Zombies har Poison Headcrabs på ryggen och kan kasta dem med lätthet på dig, de kan även slå dig när du kommer tillräckligt nära.

En annan fiende som är helt ny är Antlions, dessa myrlejon är starka och attackerar bara om du rör sanden på det sjunde kapitlet "Highway 17" och framåt en bit. De är stora och har fyra ben, äckligt starka och störande. fast den kanske farligaste fienden i spelet är Antlion Guard eller Myrmidon som den kallas är äckligt stark och kan döda dig med lätthet. De kommer endast ett par gånger i spelet, men beredd dig på en fight när du hamnar i kapitlet "Sandtraps". En annan fiende är faktiskt det som kallas "Synths". Organiska och levande varelser som styrs av Combine's med hjälp av att det inopererats metaldelar i dem så att de kan göra som man vill. De är en blandning helt enkeltoch du möter bara en fiende bland dem. Strider är en otroligt stark Synth och har ytterst dödliga attacker. De kommer du få möta i en hel del när du hamnar i City 17's gator under den andra halvan av spelet.

Half-Life 2 är ett så enormt spel så att det är svårt att skriva en normal-lång recension av spelet, men jag gör så gott jag kan.

Miljöerna skiftar efter varje kapitel då du börjar i City 17 och slutar där...? Näee, du får uppleva mycket. kanalerna, ett fängelse, sandstränder, övergivna bostäder, kusten, och tillsist det som man kallar "RavenHolm". platsen är en gammal gruvstad och en stad som blev bombad av Combines med hjälp av Headcrabs som Combines använder som vapen i spelet. Ravenholm är en av de läskigaste platserna i ett spel och du är inte förberedd när du kommer ut på de dimmiga gatorna, lyktor, fallfärdiga hus och en riktigt kuslig stämning. Här möter du faktiskt en sjysst kille, Father Gregori. Den sista överlevande och en som kan ta vara på sig själv då han bemästrar sitt vapen "Annabelle", ett vapen som med lite tricks går att få, men är ett hint i spelet. ravenholm är en plats som du inte kommer att glömma och du får tänka riktigt mycket logiskt här då du bara har ett uppdrag, att överleva.

Vapen i Half-Life 2 är varierande och du har ett kors som du använder när du byter vapen. Drygt ett Dussin vapen finns och det från Crowbar och Pistol till RPG och Crossbow som är ett vapen som skjuter långa, glödande projektiler som är ett One Shot Kill vapen på de flesta fienderna. Samma sak med fordon då du både får ha en Buggy under kapitlet vid kusten och en Airboat under kapitlet vid kanalen, då du även får en monterad kulspruta vid god avnvändning inom fighten mot en Attack Helikopter. Den absoluta favoriten är Gravity Gun, en manipulator som kan lyfta lättare Oorganiska objekt och knuffa tyngre objekt. Användbart om du vill slänga objekt på fiender eller bygga hinder. Gravity Gun blir en starkare version under det sista kapitlen då det även kan ta organiska föremål och även tyngre Oorganiska. Detta vapen är kanske det bästa i spelvärldens historia och något nytt.

Karaktärerna är grymma och väldetaljerade. kanske de bästa någonsin då det nästan inte kan bli verkligare. Personerna pratar med bra munrörelser som faktiskt är den svåraste biten med spel. karaktärerna är också väldigt spännade då du möter många olika ansikten. Den sexiga Alyx Vance, hennes pappa den coole Eli Vance, Smarta Dr Kleiner med sin tama headcrab Lamarr och Kleiners assistent Judith Mossman som man inte är helt 100 % på då hon är med på båda sidorna i detta spel, något du förstår under spelets gång.

Storyn är helt klart ytterst tydlig och inget oklart här. En fantastisk story där man får ta del av ett spel där allt går. Spelet är ju helt klart genom mig det bästa någonsin då det är otroligt bra för sin release då det kom och allt är ju bara för bra egentligen, då det uttklassade alla spelen som kom samtidigt. Half-Life 2 sålde nära 6.5 miljoner ex i spelbutikerna fram tills vintern 2008. En relativt hög siffra, men kunde varit högre då spelet tyvärr inte släpptes till alla konsoler. PC, Xbox. Det finns nu till Xbox 360 och PS3 om du köper superpaketet "The Orange Box".

Om jag ska säga de bästa ögonblicken i spelet så är det helt självklart striderna och det taktiska över allt, då du flyr ifrån en helikopter i kanalerna tills du flyr ifrån Fast Zombies i Ravenholm. Det mest klassiska scenen är när man går med Alyx på en guidetur igenom Black Mesa East, en gömd forskningsbas och hör den bästa dialogen som jag kommer minnas länge, "This is the pass to Ravenholm...We don't go there anymore" och mycket riktigt är det rätt då en mörk gång in i berget leder till gruvstaden. Tyvärr så måste du gå hitt som den enda vägen ut efter ett anfall från en Combinestyrka...något som vi gärna skulle vilja. Något som gör spelet ännu bättre.

Sammanfattning

Grafik
Otroligt bra grafik då spelet helt klassas somden bästa för sin tid, överlägset. Grafiken imponerar stort och det märker du väl på datorversionen då ansikterna är jämna och i princip allt. grafiken är bra helt enkelt. Systemkraven är relativt låga, vilket ger en chans för alla att kunna ta del av detta magnifika spel. Även på långt håll ser det bra ut och när du kommer ner från den höga kanalen i början på kapitlet "Black Mesa East" kan du faktiskt glimta Ravenholm en bit bort över landskapet, en varning innan det sker. Grafiken är super helt enkelt, detaljrik och minnesvärd.

Ljud
samma som med grafiken så är det extremt bra ljud för pengarna och systemkraven klarar av det ändå. Bra dialoger och du kan väldigt lätt höra ljud över långa sträckor. Till skillnad från vissa spel så är ljudet så pass bra att det liknar det verkliga livet då du hör någon prata på långt håll och du kommer närmare, då höjs ljudet, om du vänder dig om så blir det så att det känns som om ljudet kommer bakom en, fast en det inte finns någon högtalare bakom en. Ljudet är hög kvalité.

Spelbarhet
Spelet är aldrig tråkigt. Otroligt innehållsrikt och otroligt långt. Helt klart det som shockade många. Slog ut alla spel med tanke på miljön och hur pass bra story det var. Allt är lättförstått och du lär dig snabbt nya kommandon hela tiden. Du får som sagt använda Strategi och Logik mycket och det gör spelet till ett pussel ibland. du måste använda hjärnan mycket för att kunna fortsätta och det gör spelet aldrig tråkigt. Aldrig...

Hållbarhet
Spelet blir som sagt aldrig tråkigt och går att spela var som helst, när som helst, hur som helst...? Spelet är såväl anpassat till alla smaker och är inte monotont då det nästan är en helt ny början. Spelet hör nästan inte alls ihop med det första och du får nästan bara se nyheter. Det har helt enkelt varit fem bra år för Valve och Mike Newell. Det är även så väl anpassat för sin release då grafikmotorn Source är så pass bra att fysiken i spelet ger Half-Life 2 pussel och realistiska fysiska fenomen såsom Gravitation och ytspänning med miljön som omringar spelaren. Detta spel är perfekt helt enkelt.

Betygskriterier

Grafik: Ytterst väldetaljerad som håller otroligt hög standard och shockerar fortfarande. 10/10.

Ljud: Bra ljud helt klart och många fina finesser då du hör allt som går att höra då fysiken i spelet gör det mesta. 10/10.

Spelbarhet: Fantastisk och ett toppenspel då det finns väldigt många nyheter som gör allt roligare med livet. Riktigt bra. 10/10.

Hållbarhet: Går att spela väldigt länge och så pass bra längd på spelet det är samtidigt som spelet har en bra story som gör så att det flyter på kanonbra. 10/10.

Slutsats
Ett kanonspel och helt klart det bästa som hänt i spelhistorien då detta är det nästan bara positivt mottagande från alla spelsajter, tidningar, osv. det är det högst betygsatta spelet någonsin på 96 %. jag tycker spelet är det bästa genom tiderna och det är jag inte ensam om. Nu har jag skrivit betygen utifrån vad jag tycker nu och då. Då grafiken egentligen inte fått 10/10 av mig nu, fast jag skrev det både utifrån då och nu.

Älskar Half-Life 2<3