Half-Life 2

Jag har nu kört igenom ytterliggare en runda av världens bästa spel genom tiderna. Favoritnörden, killen med kofoten och de idiotfula lumparbrillorna men utan stämbanden är tillbaka- Gordon Freeman! Man börjar på ett tåg likt första spelet och redan innan man klivit av så inser man att något är fel i City 17 där spelet utspelar sig. Staden är ockuperad, övervakad och påminner lite om en öststat från kalla kriget. Ockupanterna kallas Combine och är lika coola som de är ondskefulla. Jag tror att de är de enda fienderna som överhuvudtaget kan mäta sig med Helghast från Killzone som mest obehagliga fienderna någonsin. De är dock mest bara marionetter för en utomjordisk ras som vill ta över världen och leds av Dr. Breen som syns på skärmar överallt i staden och propagerar för glatta livet. Folk misshandlas utan anledning på gatorna, små kameraförsedda robotar glider runt och dokumenterar invånarnas aktiviteter och i bakgrunden syns en av de gigantiska robotarna, striders, som majestätiskt klampar omkring. Du måste helt enkelt göra något åt saken. Därför återförenas du med de gamla vännerna från första spelet som är med i en befrielserörelse som du såklart hakar på. Dr Kleiner och Barney är kända sedan tidigare men du träffar även på Alyx Vance som kommer bli en fantastisk sidekick i framtiden. Ni ska testa en teleport som ska föra de ockuperade invånarna till en bas tillhörande motståndsrörelsen.

Alyx åker iväg först utan problem, men när det är din tur så har Dr.Kleiners tama headcrab Lamarr råkat förstöra lite viktiga grejer vilket gör att teleporten går fullständigt åt helvete. Du hamnar bara precis utanför labbet och blir upptäckt av Combine. Flykten ut från City 17 har börjat. Så börjar alltså spelvärldens bästa äventyr. Jag ska inte avslöja för mycket här av spelets handling , men man kan säga att spelet lite handlar om konsekvenserna av Black Mesa-olyckan i första spelet. Kraschen där öppnade ju portaler till en annan dimension vilket ledde att monster kunde inströmma till vår kära planet. Headcrabsen är fortfarande aktiva och hoppar upp på folks huvuden vilket tar över kontrollen på dem. De som drabbas vandrar skrikande omkring vilket ger en obehaglig känsla av att människorna fortfarande finns kvar under krabban och lider medans de försöker slita dig i stycken.

Det finns framförallt en bana där man får stora problem med zombies. Vid ett tillfälle måste du ta dig genom staden Ravenholm som är ett blodigt och brinnande inferno med zombies vrålande var du än går. Hela den banan är dock bara en ursäkt för att du ska få testa ditt senaste vapen, Gravity Gun. Du använder sakerna runt omkring dig och slungar iväg dem mot dina fiender. Bensinfat, sadistiska sågblad, krokar, bildäck, målarfärgsburkar och mera godsaker klyver och mosar zombies som hos mig lockar fram spontana garv. Innan det hinner bli tråkigt så får du dessutom en hagelsprakare som ersätter sågbladen med kilovis med bly. Det är ett vansinnigt tryck i den vilket gör slakten till ett rent nöje.

En annan bana som jag älskar är när du stormar ett combine-bevakat fängelse tillsammans med ett gäng enorma myrlejon som verkar se dig som någon typ av ledare. Vid ett tillfälle så hamnar du i ett fängelse där du blir inlåst och omringad av combine-soldater. De organiserar upp ett brutalt anfall och pepprar dig ursinnigt från alla håll möjliga. Du ställer upp små maskingevärsprydda torn som hjälper dig lite visserligen. Men combine är intelligenta och koncentrerar sig på att välta dem så snabbt som de bara kan. Du måste ständigt vara i rörelse, sätta upp välta torn igen och tempot är sinnessjukt högt när combine fanatiskt försöker mörda denna arma forskare. Blodsplatter färgar väggarna när du bränner av skott efter skott med din Magnumrevolver, hagelsprakare eller tunga maskingevär. Sen sitter du där, med låg hälsa, kulhål och blod över väggarna samt högar med combinelik framför ditt rykande hagelgevär. Det är action när det är som allra bäst.

Vapnena är en fullträff i spelet, förutom de jag nämnde tidigare så finns det ett fint armbort som naglar fast fiender i väggen, ett raketgevär med målsökande robotar. Fordon finns, banorna är varierande och tempot är kanon. Storyn är spännande, karaktärerna underbara och fienden smart och ondskefull.

+Jättebra story
+Underhållande action
+Galet bra tempo
+Combine är en riktigt värdig fiende
+AI
+Vapnena
+Miljövarationen
+Ljudet
+Grafiken håller än idag trots att den är antik egentligen, man har utnyttjat grafikmotorn till max och du kan ha bra grafik trots en medelbra dator
+Zombies!

och så minus...

-Jag kan inte komma på något å klaga om här faktiskt

Jag kan inte begära mer från ett spel, Half-Life 2 är ren och skär spelglädje utan dess like och förtjänar sin nominering som världens bästa spel genom tiderna. Snälla Valve, ge oss ett livstecken från trean!!

Medlemsrecensioner47
Samlat betyg: 9.6/10
1