Lego City Undercover

TT Fusion har äntligen tagit Legokonceptet utanför licensträsket och utformat sin egna lilla värld med en helt egen story. Det var därför det första Legospelet som någonsin intresserat mig. Det såg på förhand supermysigt ut och om jag hade rätt har jag nu tagit reda på

Du tar dig an rollen som supersnuten Chase McCain och spelet börjar när denne man kommer tillbaka till Lego City efter att ha arbetat på en annan plats. Han får snabbt reda på att skurken Rex Fury (som han tog till fånga tidigare) har flytt ifrån stadens fängelse och det blir nu, till polismästarens förtret, din uppgift att återigen haffa honom. Ordern kommer ifrån borgmästaren, en av alla de som vet att det var Chase förtjänst att han tillfångatogs sist gång, även fast polismästare Dunby åtog sig all ära.

Hur detta går till kommer jag låta er spelare upptäcka själva (även fast titeln till spelet avslöjar en del), men jag kan lova er en story som faktiskt fungerar. Den är absolut inget speciellt utan följer en vanlig mall. Det som gör att den sticker ut är alla underbara cutscenes.

Dessa är nämligen ut till bredden fyllda med humor, humor och åter humor. En del skämt är extreemt låg humor för att barnen ska fatta (men som nästan-göteborgare uppskattar jag den ändå) medan andra är fyllda av filmreferenser som oss lite äldre kan uppskatta (i en scen närmare slutet höll jag på att skratta ihjäl mig).
Favoritkaraktären blir snabbt Frank Honey som är bland det roligaste jag stött på under mycket lång tid. Nästan alla karaktärer i dessa cutscenes har bra röstskådespelare och ljudet överlag känns väldigt bra, liksom grafiken som är helmysig.

Dock kan jag nästan känna att den briljanta humorn är ett problem ibland, då ja bara längtar efter nästa och inte känner något sug för att faktiskt spela. Detta ska naturligtvis inte beskyllas på humorn dock, utan snarare på spelets gameplay. Den är faktiskt ganska medioker.

Jag förstår att det ska vara lättillgängligt för barn och allt det där, men för mig som spelare så funkar det faktiskt inte. Alla pussel i spelet löser man genom att slå sönder alla saker i närheten och sedan växla till rätt dräkt (du låser upp olika dräkter under spelets gång) och fighterna är en EXTREMT simpel variant av det som finns i Rocksteadys Batmanspel. Du behöver egentligen bara peppra på X och A, så fixar du det genom att kontra deras slag och sedan sätta fienderna i handklovar.

Till din hjälp i polisarbetet har du under hela spelet en slags dator som ser ut exakt som din gamepad. Med denna kan Chase söka efter fotspår, avlyssna samtal, ta beviskort m.m. Till vissa utav dessa saker måste du som spelare lyfta din gamepad och använda skärmen där för att hitta saker. Tyvärr känns detta bara gimmickartat och inget som tillför spelet något. Att ha kartan i paddan är inte heller något jag gillade särskilt mycket utan jag hade hellre haft en minimap på tv-skärmen.

Men värst av allt är ändå denna fruktansvärda bilkörning. Eller jag vet ju förstås inte om utvecklarna har gjort det här med mening, men det känns som att man kör runt i legoklossar. Vissa större bilar har t.om. problem att ta sig framåt i världen då de nästintill fastnar så fort det blir lite uppförsbacke.

När vi ändå är inne på störande saker så tänkte jag att jag kunde ta upp det absolut värsta i hela spelet. Hur jobbigt jag än tyckte det var att fastna i uppförsbackar så var det ingenting gentemot de fruktansvärda laddningstiderna. Att starta spelet tar ungefär 5 minuter då det är två långa laddningstider (2-3 minuter vardera) för att starta det. Dessa laddningstider återkommer efter varje cutscene i spelet dessutom. Det är det absolut värsta jag någonsin varit med om och ibland ville jag bara slå sönder min TV.

När du klarat av huvudstoryn (eller under tiden om du så vill) så finns det massor och åter massor av annat att göra. Tyvärr är dessa saker för mig helt ointressanta då de bara är till för att öka spelets livslängd och de tillför tyvärr inget annat till spelet. Det kan vara allt från att samla alla superlegoklossar till att rädda alla katter. Ingen av dessa har någon särskilt intressant story utan är som sagt bara till för att spelet ska få extremt lång livslängd (efter att ha klarat huvudstoryn hade jag bara klarat 18% av spelet och detta tog cirka 15 timmar).

Kortfattat kan jag sammanfatta denna korta recension med att Lego City Undercover är ett ganska medelmåttigt spel som dock växer pga. den alldeles underbara humor. För mig hade jag dock nöjt mig med att titta igenom en Let's Play.

+ Plus
. Briljant Humor
. Finns massvis att göra