Rayman Legends

Skrivet av: 5murfen   2013-09-09

Jag är uppvuxen med Rayman. Jag, bror och pappa brukade spela originalet tillsammans. När sedan Origins utannonserades för några år sedan tappade jag hakan av ha-begäret som uppstod och jag köpte spelet direkt på releasedagen. Samma hände nu med Legends. Rayman är spelglädje rakt igenom, och säkert lite extra för oss som även får uppleva nostalgi i samband med det.

Rayman Legends fortsätter där Origins slutade och man har kvar alla sin krafter. Och det är snyggt. Så snyggt att jag vill stanna upp och bara stirra. Men det går inte alltid, för jag är ofta jagad. Ändå hinner jag le när jag rusar förbi och tar in de detaljer jag kan, såväl i bakgrund som i förgrund. Det är så himla snyggt! Humorn är även den på topp, precis som i föregångaren, och jag kommer ofta på mig själv med att sitta och fnissa. Portningen från Wii U till övriga format (i mitt fall PS3) fungerar även den utmärkt och jag har aldrig problem med att hantera både Rayman och Murphy. Murphy, den gröna flugan som är en sorts hjälpreda till Rayman, ger även en ny rolig dimension till spelet. En av de sista banorna, Hell Breaks Loose, testar verkligen ens färdigheter att multitaska då man styr båda karaktärerna samtidigt i högt tempo.

Legends bjuder på många banor och ger även tillgång till flera av världarna från Origins, nu lite uppiffat för att passa den nyare stilen. Detta är såklart kul eftersom det innebär att de som ännu inte upplevt Origins får extra mycket för pengarna (och vi som saknar skjutbanorna med myggan får det åtminstone via detta). Det finns även dagliga och veckliga utmaningar att ta del av, samt ett mycket roligt fotbollsspel som påminner om fotbollen från Mario Party 9. Sätt er fyra vänner en kväll och testa fotbollen och se vem som skriker högst av upphetsning. Triggar igång alla tävlingsnerver i kroppen, jag lovar.

En stor nackdel med spelet är att det inte finns online multiplayer för storyläget. Det känns fel på så många sätt och jag förstår ärligt talat inte varför de valde att exkludera detta. Med det sagt fanns det inte heller i Origins eller i andra liknande spel, utan det är bara ett önskemål från min sida om hur jag tycker att dessa spel ska utvecklas framåt.

Annars är spelet en hel del lättare än Origins. Klarade alla tavlorna, inklusive sista extravärlden (som erbjuder flera roliga överraskningar och en lite högre svårighetsgrad), på bara fem dagar. Det är alltså väldigt enkelt jämfört med Origins och man behöver inte grinda för att kunna låsa upp sista tavlan (400 teensies) utan det löser sig på vägen dit. Många checkpoints förenklar också. Detta var något jag klagade på i början av spelet, men jag kom att uppskatta det eftersom det gick att fokusera på att bara ha kul. Man kan även låsa upp flera tidsbanor under spelets gång och dessa påminner lite om Origins tand-banor och kräver lite mer koncentration än huvuddelen av spelet. Bra balans med andra ord. Vill påpeka att jag inte satsat på tidsbanorna än, så de kan komma att vara ännu svårare senare i spelet än jag hittills upplevt dem.

Återspelningsvärde finns också om man nu känner för att samla allt.

Vad jag anser positivt med spelet:
Bra återspelningsvärde (låsa upp banor, samla grejer, nya utmaningar etc). Nya roliga spelsätt. Snyggt så in i bomben. Humorn är briljant i sin enkelhet. Musikbanorna är medryckande. Bossarna är fantastiskt snyggt gjorda och roliga att bekämpa. Murphy är ett bra tillskott (förutom när han tjatar för mycket). Det nya upplägget med tavlor och variationen på världarna är underbart. Musiken och ljudet... liksom; perfektion.

Vad jag anser negativt med spelet:
Varför tog de bort myggan...? Barbara, den nya spelkaraktären, är dryg (däremot var det roligt att rädda alla dessa prinsessor). Lite för enkelt storyläge, bara motiverande att fortsätta efteråt om man vill samla allt. Lätt att tappa bort sig själv emellanåt.

Kort och gott då: Gillar du plattform kommer du älska Rayman. Se för hela friden till att bjuda in lite vänner också så lovar jag er en hejdundrande kväll!

Obs: Betyget gäller endast PS3-versionen. Vita-versionen förtjänar bara sju eller åtta.

Samlat betyg: 9.3/10