The Last of Us

Skrivet av: AG Jati   2014-12-08

Naughty Dogs framtidsbild är inte så glamorös som de flesta utopias. Häng med i denna dystopi fylld med infektion, kannibaler, psykopater och överlevare. Vad tjänar det till att skratta när det finns ingen att skratta med?

Jag är i en mörk tunnelbana. Jag och min modiga lilla flicka. Vi har gömt oss bakom en säker vägg. Bakom väggen hör jag ett otäckt klickande. Jag tar fram min pistol, ingen ammunitation. Jag tar fram min kniv, den är rostig och har bara ett hugg kvar. Jag tar ett djupt andetag och har kniven i högsta hugg. Plötsligt rusar tre stycken infekterade i rasande fart mot oss. Flickan tar sin rökgranat och kastar den mot marken. Vi rusar mot stegen som är vägen mot friheten. Jag känner hur mitt hjärta bultar hårdare än någonsin. Väl framme i stegen. Jag hjälper min modiga flicka upp. Varelsen med det klickande ljudet får tag i mig. Jag tar fram kniven i högsta hugg och kär av halsen medans jag vrålar ilsket. De andra infekterade försöker få tag oss, men förjäves. Vi har redan flytt.

Så kan det kännas då man går in det helvete som är just The Last of Us. Naughty Dog har nu lämnat både sina äventyrs och plattformsrötter. Nu är det överlevnad som gäller. Hård överlevnad. Förr i tiden var det läskigt nog då man fick se en zombie-hund i Resident Evil eller då man fick syn de läbbigaste monstren i Silent Hill, men det var då det. Nu är man mest fokuserad på de mer psykologiska innehållet i skräckspel, och visst har dem flesta lyckats. Tänk dig en spelvärld som Amnesia där du måste fly hela tiden. Eller den sjukt manipulerande atmosfären hos Eternal Darkness som tar kontroll över din television. Allt detta får man uppleva i Naughty Dogs mycket tårdrypande och våldsamma historia. Kan du vara den sista av oss?

I ett mer fördömt amerika har en våldsam svampinfektion spridits sig. Istället för att hjälpa folket har högre makter slutat att göra så kallade karantänzoner av städer och byar. Den som är infekterade riskerar att bli grymt avrättad. I denna sjuka värld finner vi Joel. Han är lycklig familjefar som under den tragiska epidemin förlorar sitt enda barn. Nu måste han sammarbeta med smutsiga hantlangare och lönnmördare som inte har ett gott hjärta inom sig. Han är tyngd av sin förlust och ser inte en utväg kring det hela. Men så en dag träffar han den djärva lilla flickan Ellie och deras syn på överlevnad förändras, mer än dem kunnat förväntat sig.

Likt de flesta skräckspel har The Last of Us stort fokus på många psykologiska ting. Atmosfären i spelet är otäck och det är inte alltför ofta man ställs inför val som går emot en själv. Striderna går från balanserade till rent övervåld. Ett exemplar är då man är i en av landets obehagliga kloaksystem. Där kan man stöta på så kallade "Clickers". Precis som "Runners" har de blivit smittade, fast förlorat helt sin syn´. Dessa varelser förlitar sig på ekolokalisering. Kort och gott så är dem extremt känsliga mot hörsel och kan varna andra zombies för en fiende. Förr eller senare blir du upptäckt och måste antingen fly eller kasta en molotov för att låta dem brinna upp. Att vara extra vaksam över är att varelserna kommunicerar med varandra och kan t.o.m. byta poster när dem känner för det.

Även om det är en värld fylld med infekterade varelser som kommer du garanterat stöta på ett fåtal människor. I en värld som i The Last of Us går det nämligen inte att lite på någon. Med hjälp av ett AI-system som går under namnet "Balance of Power" kan psykopater och insatsstyrkor reagera mer mänskligt. Dem kan gå mot dig då du får slut på kulor i ditt vapen och ta kål på dig med ett järnrör eller en planka. Det är viktigt att du förlitar dig på att smyga förbi fiender. För ibland så kan man inte stå emot en armada enbart med en pistol till hands, speciellt inom högre svårighetsgrader. Tänk också extra då du går i motattack. Det är länt hänt att din yxa eller järnrör går sönder och du är tvungen att fightas hand mot hand. Även om du väljer en enklare svårighetsgrad så är The Last of Us alltid ett svårt spel.

Man kan ju undgå hur snyggt spelet är. Vegetationerna likaväl som atmosfären är sjukt vacker och ibland vill man bara stanna för att se på hela härligheten. Det är bara synd att spelet blir ibland alldeles för linjärt och man känner sig som i ett plattformsspel. Det är inte lätt hänt att en trappa kan vara blockerad med småskrot eller att en väg blockeras av en buss. Visst, det ser mer kaotiskt ut, men jag önskar Naughty Dog kunde lägga ut mer att utforska, som i Bioshock och Grand Theft Auto. Samlarobjekten är inte heller någon höjdare. Oftast så letar man efter smycken från en "firefly" eller Ellies favorit serietidning. Det fördriver inte tiden heller mycket då dem är urenkla att hitta.

Mitt andra klagomål är att spelet känns alldeles för generöst med ammuntation, förband och andra nödiga ting. Ibland så får man t.o.m. tillbaks sin ammo efter att ha dödat en fiende. Då jag använde eldkastaren och mötte en armada med zombies fick jag tillbaka all min ammo, hur nu det går till. Det är också väldigt ofta att Ellie ger en förband så att man tillslut har en hel hög av dem. Utforskandet är inte heller något vidare när man mest söker i byrålådor efter piller för att förbättra sina förmågor som spelare. Att ha en värld fylld med vegetation räcker inte för att imponera på mig, det behövs verkligen mer.

Nu kanske jag låter för negativ? Ja, förmodligen. Så låt oss gå tillbaka till det mer positiva! Då kan man ju undgå utan att nämna spelets karaktärer. Oavsett om man snackar om fienderna, zombierna eller huvudkaraktärerna så känns alla trovärdiga. Som vanligt stjäl Joel och Ellie hela showen och gör väldigt trovärdiga intryck på spelaren. Ibland så kan Ellie komma till stora hjälp då det handlar om att hitta ett objekt eller mål. Varje uppdrag blir aldrig för fattigt när man får alltid en ny karaktär att veta mer om. Jo, jag fick en och en annan tår under spelets scener. Fast, vem fick inte det? Sen så är musiken topnotch. Mysiga små gitarrer i kombination med en orkester i bakgrunden. Synd bara att den spelas så sällan. Jag vill gärna höra menymusiken en gång till!

I överlag så är jag ganska så smått besviken på The Last of Us. Medans spelets karaktärer och striderna förgyller ögonblicken känns spelvärlden för tom och fattig. Man kunde kryddat på med mer sidouppdrag istället för ett fåtal saker att hitta. Men jag tror nog ingen kan tvivla om att det är ett bra spel, mer eller mindre. En välförtjänt sjua får det bli och ett garanterat köp för alla som älskar äventyr blandat med rysliga stunder. Kommer du bli den sista av oss?

Betyg

Spelkänsla: 8/10
Grafik: 7/10