Batman: Arkham VR

Många blev nog förvånade när Rocksteady utannonserade på E3 att de hade ännu ett spel med Batman på gång när de tidigare hade sagt att Batman: Arkham Knight skulle bli deras sista spel i serien. Enligt Sefton Hill så kunde de inte motstå chansen att få göra ett spel där du verkligen kände dig som Batman och därför valde de att göra det här spelet. Med tanke på slutet i Arkham Knight kände jag personligen att en fortsättning på det inte var möjligt men faktum är att man aldrig riktigt förklarar när detta spel utspelar sig. Jag känner mig ändå ganska så säker på att det utspelar sig mellan händelserna i Arkham City och Arkham Knight. Kanske till och med bara någon dag innan det sistnämnda.

Personligen så fastnade jag i huvudmenyn i kanske tio minuter. Inte för att jag inte förstod hur man började spelet utan hur mäktigt det var att stå på hustaket av polisstationen och blicka ut över ett regnigt Gotham. Jag tar försiktigt ett steg framåt för att kika över räcket och blir nästan höjdrädd. Jag kikar bakom mig och ser ''The Bat-Signal'' och kikar sedan upp för att se symbolen på den mörka himlen. Jag känner mig verkligen som Batman.

Berättelsen kan variera i längd. Struntar du i att se dig omkring, experimentera i Batmangrottan och interagera med diverse valfria saker så kan du ta dig igenom spelet väldigt snabbt. Räkna då med att det tar dig under en timme att spela igenom de tre akterna. Personligen tog det mig kanske två timmar då jag försökte hitta så mycket som möjligt. Berättelsen i sig är hur som helst fantastiskt välgjord men den kräver också att man ska ha spelat åtminstone Arkham City och Arkham Knight för att förstå allt som händer. Du kan absolut spela spelet utan att ha spelat de andra två men bered dig på att du kommer att förstå allt mer om du har klarat de först.

Du får av Alfred reda på att Nightwing inte har hört av sig och att hans sändare inte har flyttat på sig under nattens brottsbekämpning. Det är nu ditt uppdrag att ta dig till platsen och utreda vad som har hänt. Du ska dock inte förvänta dig att Nightwing bara slumrat till utan det ligger ett mycket intressant mysterium bakom det hela. Du kommer även att stöta på ett par välkända ansikten under spelets gång.

Är det något jag vill berömma är det framförallt slutet som är otroligt välgjort men jag tänker inte gå in på vad som händer men det känns absolut som en prolog till Arkham Knight. För den som vill ha lite mer kött på benen om vad som hände innan den tredje och sista delen i trilogin kan jag varmt rekommendera detta äventyr åt.

Efter att du klarat spelet en gång dyker Riddler upp med ett meddelande där han talar om att han gömt 30 stycken gåtor i spelet så känner du dig manad att hitta alla gåtor så kan du förbereda dig på ytterligare en genomspelning. Din belöning för att hitta gåtorna ger dig karaktärsmodeller och även fordon som dykt upp i spelserien. För den som är trött på gåtor vid det här laget kommer det troligtvis inte locka men personligen fann jag dem riktigt välgjorda.

Något negativt som jag stötte på främst under min andra genomspelning är att det ibland var lite bökigt att kontrollera händerna och tillbehören. Till vänster i ditt bälte har du en skanner, till höger har du din batclaw och på framsidan av bältet har du dina batarangs. Spelet erbjuder flera övningar där du ska kasta batarangs och vill du lösa gåtorna kommer du också att få använda dem snabbt. Vid några av dessa tillfällen bråkade kontrollerna något oerhört och drog fram min batclaw istället för batarangs så jag förlorade tid och fick börja om pusslet eller utmaningen på nytt. Ibland håller man dessutom ett föremål i vänster hand (eller tvärtom) som gör att man måste ta fram sin skanner/batclaw med motsatta hand vilket gör att man lätt förlorar mottagningen med sina rörelsekontroller vilket kunde irritera mig ibland. Kameran måste nämligen se ljuset från dina Move-kontroller för att mottagningen inte ska förloras. Dessa problem är dock de enda jag haft när det kommer till kontrollerna.

(+)
+ Välgjord berättelse
+ Många easter eggs