Gears of War 4

Sju timmar. Cirkus. Så länge tyckte People Can Fly att Gears of War: Judgments kampanj skulle klocka in på. Fansen tyckte annorlunda, däribland jag själv. Visserligen fanns en extra kampanj efter huvudkampanjen som varade lite drygt två timmar men det var inte tillräckligt för att blidka fansen. I övrigt var det det gamla vanliga Gears of War men som gled in i för bekväma skor och förde med sig några förändringar som inte gick hem hos alla. Fenix var placerad på avbytarbänken. Istället var det Baird som tog kommandot, en relativt anonym figur som tidigare inte gjort så mycket väsen av sig i föregångarna. Dessutom var tidseran en annan. När Gears of War 4 utannonserades och det återigen hade bytts utvecklare till The Coalition svepte det inte bort mina tvivel. Ändå var jag lite nyfiken på var någonstans dem skulle ta vägen med det. Jag satte mina förhoppningar på att spelet dessutom skulle ha längre speltid. Till slut började det sippra ut bilder och information på nätet om den kommande fjärde delen. Det lät bra och förändringarna verkade både många och goda. Mina bosatta tvivel förbyttes med tiden mot en allt större övertygelse att The Coalition trots allt hade någonting på gång...

Handlingen utspelar sig 25 år efter händelserna i Gears of War 3. Den mänskliga befolkningen har blivit så liten att Coalition of Ordered Goverments har skapat några få små muromgärdade städer för att skydda den återstående befolkningen. COG förklarade några krigslagar så att ingen kan ta sig utanför murarna. Men alla är inte överens med COG och bildade en grupp överlevande som kallar sig "Outsiders". Denna gruppen människor bor utanför COG:s stadsmurar och plundrar deras städer i jakten på resurser.

Precis som med alla andra delar i serien som jag håller nära mitt hjärta började jag min kampanj med måttligt höga förväntningar än vad jag hade innan. Måttligt säger jag för att jag i en filmsnutt på nätet skymtade något som gjorde att mina förväntningar sänktes tämligen mycket. Det var ju ingen hemlighet att Gears of War 4:s fiendeflora skulle erbjuda något nytt och en ny rollista, men jag hade aldrig förväntat mig att bekämpa robotar. I ett Gears of War-spel?! Nu vet jag inte med dig men när jag tänker Gears of War förknippar jag det med slemmiga påsar av kött som bara väntar på att bli söndersågade med seriens ikoniska motorsågsbajonett så att blodet sprutar överallt inklusive skärmen. Med de nya protagonisterna tar det en stund att bli varm i kläderna och de nya robotmotståndarna som kallar sig DeeBees lämnar mig kall och intryckslös. Inledningen på kampanjen var ganska rörig och stökig och man visste inte till slut riktigt vad man skulle skjuta på som dessutom avbröts helt plötsligt i filmsekvenser. Förvisso i en snygg och smidig övergång och inget störande moment överlag men ändå värt att nämna.

Allteftersom jag fortsatte att spela Gears of War 4 började saker och ting till min stora lättnad börja fall på plats och jag började känna igen Gears of War igen och dessutom inse att det faktiskt hade potential att kanske vara bättre än Judgment. Jag hade dock detta i bakhuvudet eftersom några filmsnuttar och bilder hintade om detta innan premiären. Kontrollerna är äntligen tillbaka så som det ska vara och känns mer intuitivare, AI:n känns skarpare och överflödet av mörka och murriga färger som mer eller mindre dominerade skärmen i tidigare titlar uppvägs nu av djärva och klara färger. En annan grej som kanske är ännu viktigare är att åtgärder har vidtagits för att göra spelet mer omväxlande och dynamiskt genom att introducera nya vapen och funktioner. Trots sitt myller av tvivelaktiga mekaniska fiender, nya offensiva möjligheter och att man nu har bakat in Horde-läget i spelets kampanj, som jag inte riktigt är överbegeistrad i, känns Gears of War 4 som Gears of War ska göra, men bättre, mer förfinat. Du kan även säga uppdaterat. Direkt från början visar spelet upp sin förbättrade grafik och allting flyter smidigt. Miljömässigt sett är det naturligtvis denna gång helt andra miljöer. Unreal Engine 4-motorn visar upp spännande arkitektur och snygga bakgrunder och jag kommer på mig själv att jag stannar upp och tittar mig omkring.

Det faktum att när avancemang görs i spelet blir fiender snabbt mer köttiga och, utan att förstöra något, mer bekanta hjälper också en del. På din väg mot målet stöter du också på så kallade "Windflares" då bråte och skräp flyger omkring och kan vara till din nackdel såväl som till din fördel. Det senare låter dig kanske ta död på en besvärlig fiende på ett smidigt sätt. Dessutom kommer det då och då spännande flyktsekvenser. Vad som verkligen förvånade mig dock var hur jag kom att fästas vid huvudpersonerna, JD, Kait och Del som initialt var tämligen anonyma. Men ju mer man spelar desto mer lär man känna det nya gänget och så småningom bryr man sig om dem och de motgångar de ställs inför.

Fyran slutar straxt runt tiotimmarsträcket. Jag blev inte särskilt förtjust i kampanjens abrupta slut jag möttes av. Det kändes retfullt och mer otillfredsställande än något av de tidigare spelens cliffhanger. Samtidigt märks det att The Coalition är sugna på att berätta mer av sin historia. Detta bekommer inte mig ett dugg för de nya utvecklarna lyckas göra kampanjen mer engagerande än vad People Can Fly lyckades göra. Faktum är att det lämnade bara mig mer taggad på var historien kan tänkas ta vägen härnäst. När eftertexterna rullade hade jag fått min beskärda del av bosstrider, nya som gamla fiendemöten och nya vapen att leka med. The Coalition har verkligen försökt att vara omtänksamma och inte missgynna eller kränka någon. Kampanjen i Gears of War 4 borde inte svika någon men den viktigaste huvudattraktionen för många spelare kommer vara sviten av onlinealternativ att välja bland där många troligtvis kommer dräpa dygnsrytmer som om det inte fanns någon morgondag. Själv har jag inte hunnit testa onlinedelen på Gears 4 än men många fans kommer att se många kära återseenden. Team Deathmatch, Guardian, King of the Hill och Execution är alla tillbaka. Plus några nya att röja runt i som Dodgeball och Arms Race står på agendan för att uppehålla dig en bra stund framöver. Ytterligare en annan sak som är viktig att nämna är att man nu äntligen kan vara COG eller Swarms som dem heter numera. I Judgment var onlinedelen ingen höjdare, det kunde gärna bli lite rörigt och ibland blandade man ihop sina egna medlemmar med motståndarna.

Medan det konkurrenskraftiga spelandet är bättre den här gången tack vare förbättrad balansering och smidigare kontroller finns det en funktion som gör comeback från trean och välkomnas av många. Har själv inte hunnit testa den men det är möjligheten att spela versusmatcher mot botar. Perfekt för dem som kanske känner sig lite ringrostig innan man tar sig an mänskliga motståndare, eller för dem som bara känner sig ständigt utklassade. Det ensamt brukar vara ett värdigt och lukrativt spelsätt för spelare som vill uppnå vissa mål utan att ständigt bli störd eller avbruten av en kaxig 12-åring med en förkärlek för hagelgeväret.

Summa summarum är Gears of War 4 en blandad spelupplevelse men på samma gång bättre än Judgment. Det visar dock att serien är säkrare i händerna på The Coalition. Delen av Gears of War 4 med robotar inblandade hade jag hellre sett vara annorlunda eller varit utan helt och hållet, men där talade bevisligen de höga ambitionerna lite för högt än det enkla, sunda förnuftet snarare än att The Coalition har gjort en tabbe. Däremot är den andra halvan betydligt bättre och det är där spelet kommer till sin rätt. Här någonstans känner jag mig plötsligt bekväm med spelet och som en installation i Gears of War-sagan igen. Ett visuellt spektakel som för tillbaka en del av den machojargong som präglade den ursprungliga trilogin medan man har raffinerat och utökat själva spelandet. Fyran är mer värt att äga en Xbox One för än en Xbox 360 för Judgment. Det sistnämnda är naturligtvis inte på långa vägar dåligt men det gick lite på ångor. Gears of War 4 är inte riktigt heller den flammande bensindunk spelserien behöver, men med en rad förbättrade aspekter och digert onlineutbud är det på god väg att bli den återkomst serien är i behov av.

Samlat betyg: 8/10
1
2