Även om spelet är tänkt att släppas redan nästa år vet vi inte en himla massa om Mass Effect: Andromeda. Åtminstone inte så mycket som vi hade velat.
Vad vi vet är dock att spelet, precis som många andra av EA:s titlar, kommer köras på Frostbite 3-motorn. Faktum är att i en intervju med Xbox Magazine, hävdar Biowares creative director Mac Walters att Mass Effect: Andromeda verkligen utnyttjar motorns fulla potential;
"We're pushing the boundaries of what Frostbite can do and what Mass Effect can do. The quality of the character animations is at an all-time high for us, and that's great because it means expressiveness, emotion and a connection with the player."
Walters förklarade också att teamet vill hålla saker och ting jordnära, trots att de arbetar på ett science fiction-spel. På det sättet erhåller spelet en känsla av realism och blir mer trovärdigt. Han poängterade också att man inte behöver leta bortom vår egen planet för att hitta mirakulösa underverk:
"There are so many amazing things on earth. We'll look at some images of a glowing cave somewhere in the world and be like, 'That exists? That's here on Earth?' and then we tweak it a little bit, and now it's alien, right? Sometimes its just a colour-shift, or we might look at some of the plants hidden in the Amazon that were discovered in the last year, or something like that. We use all that inspiration, because you need to balance the relatable with the original."
Det specifika releasedatumet för Mass Effect: Andromeda är inte bestämt än men det ska släppas till PC, Playstation 4 och Xbox One.