Ubisoft vill att vi vässar våra sinnen och utnyttjar vår upptäckarglädje. För när Far Cry 5 släpps till våren kommer det inte finnas någon hjälpande mini-map att snegla på i jakten på nästa checkpoint eller svårhittad hemlighet. Funktionen som finns i majoriteten av dagens spel är nämligen borttagen och nu förklarar Ubisoft-höjdaren Drew Holmes (i en intervju med Gamingbolt) om beslutet, och det hela verkar koka ner till att utvecklaren vill ha en större närvaro i spelvärlden samt ett mer levande progressionssytem:
"We really want to focus on exploration with a sense of 'I'm not sure what to do or where to go'. The removal of the mini-map was so you're not staring at a little corner of your screen saying 'what's new in the world?' You've got to actually pay attention to the world and the art side is doing a good job of making sure there are good landmarks to orient yourself ... It becomes more [or] less the game guiding you on where to go, and more of you saying 'where do I want to go, what do I want to do today?'"
Holmes förklarade även hur valet av ett fiktivt Montanta som skådeplats hjälpte utvecklaren att äntligen montera ner spelseriens tidigare förekommande "torn-moment":
"I think when you set a game in a more familiar setting like Montana, we wanted to compare it to 'what would I do in this situation?', I'd have to go and try and meet some locals, see if they'd do anything. Or go to a town and see if there's anything to do around there. So the goal really was to get rid of the towers as a way of forcing me to interact with the people, pay attention to my surroundings. And sort of intuitively figure out 'well, if there's a town here, there's a gas station down the road', so everything sort of feels like a believable world".
Hade de velat ha en så kallade mini-map i ena hörnet, eller tror du att avsaknaden kan lyfta spelupplevelsen?