Mario vs Donkey Kong: Tipping Stars

Mario vs Donkey Kong: Tipping Stars

De diminutiva urverken av Mario-karaktärer återvänder i nästa del i Mario vs. Donkey Kong-sagan. Den här gången utan Donkey Kong som ärkefiende. Fredrik har delat ut betyg...

Jag minns det som igår, när jag för första gången fick chansen att bekanta mig med diminutiva Mario-versioner av urverk. Mario har nog vid det här laget testat på varenda karriär som finns att tillgå. Trots det så tröttnar jag aldrig på Mario och det känns hela tiden roligt att bekanta sig med honom igen hur tråkigt det än låter. Men jag hade nog aldrig ens kunnat föreställa mig att se vår lilla rörmokare återkomma i ett spel som en miniatyrliknande klocka. Det gjorde han och trots att jag till en början var oerhört skeptisk så älskade jag Game Boy Advance-versionen, som var starten på serien. Konceptet kändes unikt och fräscht, samt påminde till stor del om det klassiska pusselspelet Lemmings - men betydligt enklare. Sedan dess har det dykt upp flera spel i serien och för varje ny del så känns det mer och mer påfrestande att återvända och se Mario i den här formen.

Ändå så måste jag börja med att säga att jag gillar Mario vs Donkey Kong: Tipping Stars. För den som inte helt har bekantat sig med konceptet så går det alltså ut på att - i god Lemmings-anda - hjälpa små miniatyrfigurer förbi diverse olika hinder för att slutligen nå dörren som leder dem till nästa nivå. För att föra samtliga urverk av Mario-karaktärer in i mål måste omgivningarna manipuleras med hjälp av stylusen på antingen din Nintendo 3DS eller Nintendo Wii U. Det gäller att bygga broar, ta bort väggar eller lägga till studsmattor så att dina småttingarna kan ta sig förbi med livet i behåll. Det enda du behöver göra är att använda pekpennan för att välja vägar eller ta bort hinder. Ett pusselspel som kort och gott är väldigt lätt att behärska, även för nybörjare

Mario vs Donkey Kong: Tipping Stars
Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars är aldrig särskilt tidskrävande

Mario vs Donkey Kong: Tipping Stars består av sex stycken världar (åtta nivåer i varje) och en hel del bonusnivåer som låses upp allt eftersom, beroende på hur du lyckades slutföra nivån. Efter varje nivå blir du bedömd alltifrån hur lång tid det tog till hur många bonusföremål du plockade upp. Även om en hel del av mina figurer ofta fick sätta livet till innan jag lyckades komma fram till lösningen så var det aldrig särskilt tidskrävande. Det tog mig under två timmar att klara spelet och då ska man ha i åtanke att jag dessutom lyckades hämta de flesta av bonusföremålen som fanns utspridda på banorna. Kort och gott så är det här sannerligen inget utmanande spel och det märks tydligt att det här är ett pusselspel som främst är riktade mot de yngre spelarna. Visst går det att självmant försöka skruva upp svårighetsgraden en aning genom att inrikta sig på att plocka upp alla pengar och bonusföremål. Men det kändes aldrig som om det blev svårare utan snarare att speltiden bara utökades med några fåtal minuter.

Mario vs Donkey Kong: Tipping Stars
En förtrollad Super Mario gör entré på en av spelets nivåer. Eller tja, rättare sagt så dyker denna boss upp varje gång det vankas bossfight

Till skillnad mot tidigare spel i serien, är Donkey Kong ingen du bör frukta i Mario vs Donkey Kong: Tipping Stars. Istället för att göra livet surt för våra miniatyr figurer så är han (olyckligtvis) godartad genom att vara en hjälpande hand under vissa av nivåerna. Den slipsbeprydda apan står oftast utplacerad för att kunna hjälpa till att kasta upp våra småttingar till plattformar jag annars inte kunnat nå. Istället för att låta Donkey Kong vara vår värsta rival så består alla av spelets bossar istället av förtrollande Mario-figurer. För att befria den förhäxade figuren från förtrollningen så gäller det att leta upp en hammare (likt den i Super Smash Bros-serien) och snabbt ta sig till bossen för att banka vettet ur honom för att bryta förtrollningen.

Tyvärr så tycker jag att bossfighterna är spelets absolut svagaste del och önskade de lagt ner lite extra krut på att åtminstone variera bossarna något. Istället får jag tampas mot samma boss - fast i olika miljöer. Likaså känns några av nivåerna också alldeles för enformiga. Många av nivåerna på varje värld påminner till viss del om varandra. Men med fler faror eller föremål till antalet.

Mario vs Donkey Kong: Tipping Stars är ett vansinnigt mysigt spel som passar alldeles utomordentligt som tidsfördriv i någon timme framöver. Dessvärre så anser jag att det här är den sämsta delen hittills i serien, men då vill jag samtidigt tydliggöra att det här inte alls är något dåligt spel. Dessutom så har jag fått diggat mig igenom ett alldeles utomordentligt soundtrack med välkända bitar från Super Mario Bros-serien som förekommer under alla de nivåer som jag har besökt. Bara en sådan sak gör det värt att kolla närmare på spelet. Har du ännu inte hunnit testa något spel från serien tidigare så tycker jag att du i allra högsta grad bör ge detta en chans.

6 / 10
+
Vansinnigt mysigt, lätthanterlig spelkontroll, härlig musik, originellt upplägg