The Last Vikings

The Last Vikings

I många fall är det väldigt kul att leka viking, men The Last Vikings är tråkigt nog inte ett av de fallen...

Vikingar för mig är råbarkade typer som äter flugsvamp och rått kött, plundrar alla byar de kommer över och slaktar sitt motstånd med en skrämmande vildsinthet. Vettvillingar helt enkelt. Något sådant får jag dock inte serverat när jag drar igång Ios-spelet The Last Vikings, utan här är alla Midgårds-älskare pixliga små sötnosar. Plundra min plånbok är de små gullefjunen däremot oerhört sugna på.

The Last Vikings
Ibland finner du lite ro.

The Last Vikings går i korthet ut på att bygga upp en armé, fixa stora starka båtar för att bege sig ut på de sju haven och erövra platser en efter en. På vägen samlar du på dig vapen som du kan uppgradera, nya båtar att bygga och massa material för att kunna expandera din armé. Dina karaktärer rör sig på egen hand genom alla banor och till sjöss, men du är ändå ansvarig för vad som händer. Detta genom att, oavsett om du rör dig längs land eller till sjöss, trycka på skärmen i exakt rätt tid för att stoppa en ständigt gående mätare på rätt plats.

Längs mätaren finns det flertalet olika ikoner som kan vara allt från extra pilar, mer styrka till dina trupper, mer uthållighet, bättre skydd eller extra förstärkning. Systemet är rätt så underhållande inledningsvis och det gäller att ha tungan rätt i mun för att pricka in rätt attribut som du behöver/önskar. Men efter en stund så känns systemet rätt så blodfattigt eftersom det aldrig utvecklas vidare och jag finner mig rulla på ögonen för varje räd som ska göras.

Grafikmässigt är spelet en synnerligen mysig historia, och även om den ljuvliga pixelvärlden inte erbjuder något nytt utan kör på i gamla retrohjulspår så är det ändå trevligt att titta på. Musikmässigt däremot är det en tortyr för öronen med ett "blip-blip-blop"-soundtrack som får mig att vilja köra en betongborr rakt in i örongångarna. Ha därför ljudet av och favoritskivan till hands om du bestämmer dig att köra The Last Vikings. Största problemet med The Last Vikings är dock, som i många fall när det kommer till Ios-spel, mikrotransaktionerna.

The Last Vikings
Spelmekaniken är intressant inledningsvis men blir snabbt tröttsam.

Mikrotransaktioner är något som vi spelare vid det här laget vant oss att leva med (om vi gillar det eller inte är en helt annan historia). Vissa spel sköter det snyggt och låter dig betala lite extra för att få ut mer av spelupplevelsen medan andra spel missar målet totalt och sätter kravet på kosing mitt i själva kärnan av spelet. The Last Vikings tillhör tyvärr den senare typen.

För att få bygga saker, såsom skepp och dylikt, behöver du ha guld och resurser. Dessa får du inledningsvis i överflöd men ju längre in i spelet du kommer desto mer sparsmakat blir det. Och för att få mer så kan du antingen harva något gruvligt för att få en skämmig lite slant på fickan eller så kan du öppna upp plånboken och pynta ut en ansenlig summa för att gå vidare snabbare. Sedan, och detta är oerhört irriterande, så har du bara ett visst mått av "stamina" för att orka dra ut på räder och liknande. När denna "stamina" väl tar slut så får du antingen vänta i ett visst antal timmar eller betala dyra summor med dina surt samlade resurser (som redan är knappa som tidigare sagt vilket betyder att du måste öppna upp den där plånkan än en gång). Den här typen av mikrotransaktioner är verkligen essensen av att skjuta sig själv i foten.

The Last Vikings
Gullig grafik är det i varje fall.

Utöver en charmig grafik finns det inte särskilt mycket i The Last Vikings som lockar till skratt och skoj. Spelsystemet är roligt inledningsvis men tappar fart väldigt fort och mikrotransaktionerna är så klumpigt utformade att jag baxnar. Nej, spela hellre gamla hederliga The Lost Vikings eller lyssna på Amon Amarth för att få dig en dos asatro. Eller så går du ut i skogen och festar på flugsvamp.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+