Pokémon Super Mystery Dungeon

Pokémon Super Mystery Dungeon

Fredrik älskar fickmonster. Han önskar att han vore en gul, liten, elektrisk pungråtta... Faktiskt...

Pokémon-serien är mest känd för sina huvudspel, men de har också tagit några rejäla risker med ett gäng sidospår, såsom Pokémon Conquest samt den något ökända Mystery Dungeon-serien. Trots att den sistnämnda spelserien har översvämmats med dålig kritik, så fortsätter Spike Chunsoft på den inslagna vägen genom att pumpa ut Mystery Dungeon-spel i överdrivna mängder. På förhand var jag inställd på att jag skulle fånga allihopa, men efter att ha genomlidit Pokémon Super Mystery Dungeon i alldeles för många timmar så vill jag bara skicka en enda hälsning till Spike Chunsoft och Nintendo: Det kan ni bara glömma.

Pokémon Super Mystery DungeonPokémon Super Mystery Dungeon
Pokémon Super Mystery Dungeon är alldeles för enkelt så att jag till och med har svårt för att se att hur de allra yngsta skulle uppskatta det här

Spelet börjar med att du får ett par slumpmässiga frågor ställda till dig, som någon form av personlighetstest för att försöka matcha dig med en specifik Pokémon. När du har svarat på frågorna väljer spelet ut en Pokémon åt dig och även om du inte skulle vara nöjd med valet av figur så går det utmärkt att säga "nej" och välja vilken av de 20 andra Pokémon-karaktärerna som helst. Spelet tyckte att jag skulle vara Piplup, och självklart blev jag nöjd med mitt val även om jag aldrig riktigt förstod hur svaren på frågorna kunde matcha mig med just honom.

Till skillnad från huvudspelen som har ett ganska högt tempo så är Pokémon Super Mystery Dungeon ett väldigt långsamt spel och redan efter några minuter höll jag bokstavligt talat på att somna framför min Nintendo 3DS. Den största delen utspelar sig i Serena Village som är en ganska mysig och färgglad Pokémon-by och där utspelar sig de flesta av alla mellansekvenser under äventyret. Tyvärr så är dialogerna långa och uttjatade och de blir heller aldrig särskilt intressanta. Dessutom förekommer olidligt långa sträckor av icke-spelande och när jag sedan märker att textrutorna inte går att trycka förbi så håller jag på att få ett nervsammanbrott.

Trots sina brister så är Pokémon Super Mystery Dungeon riktigt charmigt

Spelet är uppdelade i olika dagar (kapitel) och många av dem är så pass simpla som att gå till skolan, få ett uppdrag och bege dig ut på utforskning. Hur mycket jag än uppskattar Pokémon så känns grottorna trista, sövande och omotiverande. Spike Chunsoft har återigen snickrat ihop ett roguelike-liknande äventyr som bygger på precis samma premisser som föregående Mystery Dungeon-titlar, det vill säga utforskande och framslumpade grottor

Varje grotta är uppdelade i flera våningar och det är minst sagt en rejält smärtsam transportsträcka att ta sig från den ena änden till den andra. Sällan har jag varit med om ett spel som känns så omotiverande och monotont som Pokémon Super Mystery Dungeon. När jag har sprungit igenom den första grottan följer oftast en mängd grottor av samma kaliber och oftast känns det bara som om Spike Chunsoft har kastat in en annan bakgrund, några fler gräsplättar och/eller fler fiender. Det är just det som är det största problemet. Alla grottor är snarlika och fienderna är i stort sett identiska och det känns hela tiden som om jag gör samma sak om och om igen.

Striderna är inte heller särskilt upphetsande och så snart jag träffar på en fiende behöver jag bara trycka lite halvhjärtat på någon av knapparna på min Nintendo 3DS-konsol för att fienden till slut ska ge vika. Jag behöver sällan hålla koll på min hälsomätare eftersom striderna går undan med en väldans fart och att fienderna aldrig utdelar någon större mängd skada. Så snart en strid är över så fylls dessutom din hälsomätare på för varje sekund som går och på så sätt kan du alltid gå in i en ny strid med full hälsa. Trots att Pokémon Super Mystery Dungeon egentligen är anpassat för de lite yngre förmågorna är det i det allra lättaste laget och jag har svårt för att se hur de alla minsta ska kunna uppskatta det här med tanke på hur enkelt och enformigt det egentligen är.

Räkna med ett monotont grottutforskande

Däremot bjuder Pokémon Super Mystery Dungeon på vissa kvaliteter. Grafiken är sådär Pokémonmysig som vi kan förvänta oss av ett spel från den här serien och det är, trots sina brister, ändå ganska charmigt att vandra runt och spana in den färgglada omgivningen. Dessutom är musiken riktigt mysig och är sådär ljuvlig som den ska vara i ett Pokémon-spel.

Nej! Pokémon Super Mystery Dungeon är verkligen inget bra spel och Mystery Dungeon-serien har inte utvecklats ett dugg på senare år och det känns mer som om serien istället har tagit ett stort kliv tillbaka. Jag kommer fortsättningsvis kalla den här serien för en ren sörja och istället rekommenderar jag att du siktar in dig på något av huvudspelen istället som åtminstone bjuder på någon form av spelglädje.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+