Salt and Sanctuary

Salt and Sanctuary

Kim har spelat och recenserat det kanske svåraste indie-spelet någonsin och svurit högre än vad som anses som normalt...

Jag har dött, börjat om, och dött igen. När jag väl dör den 45:e gången på exakt samma fiende så lägger jag ner min handkontroll och höjer en knuten hand våldsamt mot skärmen och svär att jag aldrig någonsin igen tänker starta Salt and Sanctuary. Strax därpå så tänker jag; jag bara måste döda den där förbannat elaka draken så jag åtminstone kan få tillbaka mitt salt, sen är karusellen igång igen.

Det är enkelt att beskriva Salt and Sanctuary som en blandning av Dark Souls och Castlevania men det är fel att beskylla det för att vara en oinspirerad blandning av dem båda, sämre förebilder ju kan hittas och oavsett likheter så står det helt på egna ben. Efter en mycket kort introduktion bestående av lite text som förklarar att mitt mål är att rädda en stackars dam i nöd för att återställa fred i världen (ett jobb som vi alla har utfört med bravur många gånger förut) så är det dags att skapa min karaktär. Det finns en hel del val att göra, klasser som Knight, Mage och Paladin är välkända men vad sägs om att spela som kock, fullt utrustad med tillhörande stekpanna och potatis, för det går, för den som vill.

Salt and Sanctuary
Japp, kockklassen finns och den rockar.

Jag drar mig till en Paladin, jag gillar att vara stark och långsam, kunna ta och dela ut stryk och inte rulla omkring så mycket. Han får ett respektingivande namn och ett ståtligt skägg och sen är det dags att ge sig ut. Jag får börja på en båt där det är full strid mellan, för mig, okända kombattanter men jag är sugen på att svinga mitt vapen och ger mig in slaget utan en enda tanke på försiktighet. Jag delar ut ett par vassa hugg och får ta tillbaka några och helt plötsligt visar min livmätare under hälften. Jag får panik och börjar slå allt som rör sig runt omkring mig, blodet stänker på väggarna, och nu kan jag inte slåss längre, min andra mätare visar också tomt, det är tydligen min uthållighet. Jag tar mig ut på däck med nöd och näppe varpå en ohygglig varelse visar sig och jag dör, för första gången.

Salt and Sanctuary
Bossar finns det gott om i Salt and Sanctuary och varierade är de också.

Salt and Sanctuary är svårt. Svinsvårt men aldrig orättvist. Jag ser direkt att det är jag som inte presterar och jag vet att jag kan bemästra bossen jag möter om jag lägger manken till. Precis som i Dark Souls så handlar det om ett par grundläggande egenskaper som att veta när du ska attackera, när du ska backa och att ha koll på exakt hur lång rullningen är när det är dags för undanmanöver. Det kräver träning, lite svett och för min egen del en uppsättning fula ord men efter en brutalt svår start så börjar det bli lättare att veta hur jag ska ta sig an de olika fienderna och resten av spelet är inte lika frustrerande, det är fortfarande fruktansvärt svårt dock, misstolka icke.

Spelets struktur påminner som jag nämnde tidigare om spel som Castlevania och Metroid, eller Metrovania som det kallas bland ungdomen. Varje plats du besöker har passager du kan se men inte riktigt nå, grindar som bara går att öppna från andra sidan och hemliga dörrar. Vissa saker har du ingen aning om hur du ska ta dig runt och då är det bara snällt traska vidare för att sedan återkomma vid ett senare skede i spelet. Det blir en trevlig balans mellan utforskning och handgemäng. Hämtat direkt från Souls-serien är flaskpost som spelare kan lämna till varandra med små tips som "Hemlighet uppe" eller "Bossfight väntar dig". Det är alltid lika kul att läsa de här meddelandena men jag undrar alltid om personen som har lämnat det efter sig försöker lura mig in i en fälla eller faktiskt hjälpa mig.

Salt and Sanctuary
Hjälpmeddelanden är både bra och roliga att läsa.

Eftersom spelet är i 2D så görs mycket av utforskandet vertikalt med mycket klättrande och hoppande. Precis överallt finns det avsatser och rum och det är enkelt att tappa bort sig och hamna på ett helt annat ställe än vad man hade tänkt sig. Jag saknar en överblick, kanske inte nödvändigtvis en karta, men någonting som jag kan använda att orientera mig efter. Visst är Salt and Sanctuary skapat utan att ha någon tanke på några hjälpmedel och tänkt att spelas därefter men efter ett par timmar så tycker jag det kan vara klurigt att veta var den där gömda dörren låg i början spelet och det blir frustrerande att irra omkring och känna sig vilsen.

Salt and Sanctuary
Spelet är mycket vertikalt och passar du dig inte faller du mot en nästan säker död på många ställen.

Striderna påminner mycket om Dark Souls. Du har en knapp för vanlig attack och en för ett kraftigare slag och det går att utföra ett par enklare combos och hoppattacker. Det finns över 600 vapen i spelet och de varierar från svärd, yxor, pilbågar till som sagt stekpannor. Som ett komplement till vapen så kan sköld bäras om så önskas eller varför inte rocka en magisk attack som eldprojektiler och försöka plocka av dina fiender på avstånd. Möjligheterna för din karaktär är enorma. I ditt färdighetsträd finns det så mycket olika val att göra att det till en början är en aning skrämmande att försöka greppa allting som visas, men du har möjligheterna att ta din karaktär åt det hållet som passar din spelstil, egentligen oavsett vilken klass du väljer. Du använder salt för att levla upp dina färdigheter och du får tag på det genom att hugga ner fiender och slakta bossar. När väl du drar det korta strået i en strid så förlorar du allt ditt salt och måste raskt jaga rätt på den fiende som dödade dig för att få tillbaka det, ännu en Souls-mekanik.

Salt and Sanctuary
Färdighetsträdet är fullkomligt enormt.

Längs vägen låser du upp sanctuarys som fungerar som fristäder för dig att hämta andan i. Du blir också tillbakaskickad till det senaste du besökte om du skulle dö (vilket du kommer göra). I din fristad så kan du se till att skaffa dig olika försäljare och vapensmeder för att köpa nya potions, uppgradera och köpa nya vapen eller få små uppdrag att utföra.

Möjligheten att slå sig ihop med någon för lite co-op finns genom att använda ett föremål i spelet för att kalla in hjälp. Om du väljer att aktivera co-op så blir fienderna starkare och kan dela ut mer stryk så det är bäst att vara varsam och samarbeta med sin partner när det gäller att återuppliva varandra. Ni kan även slåss mot varandra i ett speciellt läge som ni kan aktivera genom att krossa ett "Egg of Wrath". Tyvärr är det bara lokalt samarbete som gäller med inga som helst möjligheter för dina online-vänner att hjälpa till.

Salt and Sanctuary
Grått, grått och grått.

Gällande grafik och ljud så har Ska Studios lyckats att skapa en miljö och värld som känns dyster och hopplös med relativt enkla medel. Animationer kan tyckas vara styltiga men passar på något sätt in i den grafiskt, tecknade, stilen som utvecklarna har valt att använda. Bilduppdateringen är stadig och ljudet är precis så där lagom avskalat, mörkt och sätter en dyster stämning med lite mer betoning och tryck under bossfighter. Miljöerna är dock inte så varierade, visst får vi besöka en mängd olika platser som absolut ser annorlunda ut men allting badar i ungefär samma gråaktiga färg och smutsiga färgsättning och ingenting sticker riktigt ut från nånting annat.

Salt and Sanctuary
Spelets bossar är underbart designade och väldigt utmanande.

Om du blandar ett plattformsspel tillsammans med striderna från Dark Souls och utforskningen från Castlevania och många skickligt designade bossar så har du Salt and Sanctuary och det är faktiskt precis lika underhållande som det låter. Kan du bita ihop och acceptera att spelet kommer behandla dig som du var vatten värd de första timmarna så kommer du ha ett långt och varierat äventyr framför dig.

7 / 10
+
Grymma strider, fantastiska bossar, rolig utforskning, svårt att lägga ifrån sig, originellt upplägg