Yo-kai Watch

Yo-kai Watch

Den japanska sensationen har äntligen hittat vägen över till våra kalla breddgrader och vi har satt betyg...

Yo-kai Watch släpptes i mitten av 2013 i Japan och blev direkt en dundersuccé, och andra spelet (Yo-Kai Watch 2) slog till och med självaste Pokémon på fingrarna och sålde bättre än Alpha Sapphire och Omega Red. Yo-Kai Watch 3 är på ingång och är planerat till senare i år så Level 5 och Nintendo bestämde sig för att äntligen låta oss ta del av det första spelet.

Vid en första anblick ser Yo-Kai Watch nästan ut som en exakt kopia av Pokémon. Du springer runt i en värld proppad med monster som du kan fånga, levla upp och slåss med. Vad är det då som gör att Yo-Kai Watch inte bara är en kopia av Pokémon? Vi kommer dit, men först, lite historia.

Yo-kai Watch
Designen är japansk och underbar.

Du kanske inte är bekant med ordet "yokai". Det är en typ av fantom eller uppenbarelse som kommer från urgammal japansk mytologi och de kommer i många former och storlekar. De kan se ut som demoner, djur, människor men även helt tråkiga, ordinära prylar. De har övernaturliga krafter (såklart) där möjligheten att byta form kanske är den vanligaste och de är ofta elaka och lömska men kan även ge tur och lycka till den som stöter på en. Vanligtvis är inte en yokai synlig för människor och har alltså fri spelplan att orsaka kaos som bilolyckor eller till och med ta människor i besittning. Lyckligtvis håller sig en yokai för sig själv och spelar på sin höjd lite spratt med folk då och då och gör ingen egentlig skada. Men, när det väl händer olyckor som inte går att förklara så är det nästan alltid en yokai som ligger bakom det - om vi ska tro den japanska mytologin.

Yo-kai Watch tar fram den gamla legenden i ljuset och mixar ihop den med ett Pokémon-liknande spel.

I början av spelet får du välja om du vill spela som kille eller tjej, som du inte kan ändra utseende på utan det enda du kan göra efter du har valt kön är att namnge ditt alter ego. Det är sommarlov och du bestämmer dig för att besöka en gammal helgedom för att fånga lite insekter. När du har tagit dig allt längre in i skogen stöter du på ett heligt träd som av någon outgrundlig anledning har en kapselmaskin vid roten. När du kommer nära rasslar det till och en röst hörs som ber om din hjälp. äventyrslust väcks genast och du snurrar omedelbart på handtaget. Ut kommer en spökliknande yokai som heter Whisper, han blir din guide i den nyupptäckta världen och kallar sig själv lite ödmjukt för din butler och följer med dig under resten av ditt äventyr. Whisper ger dig en apparat som han benämner som "yokai Watch" och den låter dig att se osynliga väsen och saker. Du har en radar uppe i det högra hörnet av skärmen som säger till när du är tillräckligt nära för att använda din "yokai-lins". När du väl är så nära kan du söka av området med hjälp av din stylus och när du hittar en yokai måste fortsätta följa den med pennan för att fylla en mätare vilket sen triggar en strid eller en konversation.

Yo-kai WatchYo-kai Watch
Det finns otroligt mycket att göra, men var beredd på en del korvstoppning av information.

Själva stridssystemet är den mest påtagliga skillnaden mellan Yo-kai Watch och Pokémon, där de sistnämnda spelet använder sig av turbaserade slagsmål. Yokai kommer att slåss själva men du kan hjälpa till att öka chanserna för att vinna genom att trycka på "Soultimate" på den nedre skärmen vilket öppnar upp ett snabbt minispel, som till exempel att spräcka ett gäng bubblor på tid. Om du klarar det kommer din yokai ladda för en kraftig specialattack och slå till mot din motståndare. På samma sätt kan du även ta bort förbannelser som fienden har kastat på din yokai med ett annat minispel. Då och då händer det att du trycker, snurrar och duttar med din stylus för att få till en specialattack men striden avslutas och du uppmanas att försöka igen, men snabbare nästa gång.

Precis som i Pokémon Safari kan du försöka får motståndaren att gilla dig genom att kasta ut mat, oavsett om den den vill bli din vän eller inte blir själva duellen lite lättare beroende på hur mycket den gillade maten. När du vinner ett slag belönas du med pengar, (valutan i den europeiska versionen kallas för £GBP) mat, prylar och erfarenhet. Din motståndare kan även erbjuda dig sin medalj som en fredsgåva vilket gör att du har en till yokai att använda i nästa batalj. Du behöver alltså inte fånga och stänga in små monster i trånga bollar, i Yo-Kai Watch har alla monster rätten att ströva fritt och hjälper gärna till när du står öga mot öga med en elak yokai. Detta är en annan jättestor skillnad från Pokémon, även om du samlar på en rad udda kompanjoner så blir de aldrig din personliga monsterarmé som tvingas slåss för dig eller bli undanstoppade för att aldrig se dagsljus igen. Du samlar istället på deras medaljer och möjligheten att be om hjälp när du behöver det. Den detaljen fungerar väl eftersom alla monster du möter kan prata och många är väldigt lika människor, det hade varit lite olustigt att fånga och förvara dessa. Du behöver alltså inte fånga alla utan snarare bli vän med dem.

Alla medaljer från monster du kommer över förvaras i din Yo-Kai Medallium, en bok som för tankarna till farfars gamla, dammiga, myntsamlarbibliotek. Du kan ha sex medaljer med dig åt gången och du kan byta ut dem i ditt sovrum eller i affärer där en yokai som heter Eyepo kan hela ditt team på samma sätt som ett Pokémon centre.

Det finns över 200 olika typer av yokai och det inkluderar även ovanliga, legendariska sorter. Du hittar de flesta med hjälp av radarn men vissa fås genom kapselmaskiner eller uppdrag och när du har samlat ett visst set av yokai blir du belönad med vänskapen till en legendarisk. Du kan också samla på dubbletter och även om de ser likadana ut så har alla en egen, speciell, personlighet.

Yo-kai Watch
Touchskärmens användande är mycket fiffigt.

När du är i en strid har du tre stycken yokai som slåss samtidigt, men du kan snabbt byta ut dem genom att snurra på ditt Yo-Kai Wheel på nedre skärmen. Dina fiender kommer oftast ha med sig kamrater och de är nästan alltid tre stycken, totalt. Du kan välja att markera en fiende eller låta dina yokai attackera fritt. Det smidiga systemet som låter dig byta yokai blir väldigt användbart när du behöver byta ut någon som har tagit lite för mycket stryk eller behöver helas från förbannelse. Efter att slaget är utkämpat får alla dina sex yokai erfarenhetspoäng, oavsett om alla slogs eller inte, vilket gör att det är superenkelt och smidigt att levla upp.

En yokai kan utvecklas till en ännu mer kraftfull version när de kommer till en viss level eller om du använder specifika föremål (de kan till och med slåss ihop med andra yokai). Det finns åtta klasser, kallade tribes. Eerie, Slippery, Brave, Mysterious, Shady, Heartful, Charming och Tough. Varje klass kommer med sina egna fördelar och svagheter när sten, sax och påse-principen tillämpas. Att blanda vissa tribes med andra kan ha positiva effekter för ditt team och göra er mer kraftfulla.

Yo-kai WatchYo-kai WatchYo-kai Watch
Tyvärr har en del saker försvunnit i översättningen från det japanska originalet.

Om du känner nu att detta verkar komplicerat så är det för att det är det. Trots att målgruppen är den yngre publiken bombas du konstant med information i Yo-kai Watch. Eftersom dina yokai slåss utan att du behöver göra något görs det mesta av det strategiska utanför slagfältet. Du måste komma fram till vilken tribe, rank, vika föremål, och kombinationer som fungerar bäst tillsammans. Jag är äldre än målgruppen och kände mig överväldigad av all information som kastades på mig. Som tur är får du en Yo-Kai Pad - en datorliknande surfplatta som innehåller all information du får genom spelet.

Till skillnad från Pokémon (igen), där det bara är allmänt accepterat att en tioårig pojke eller flicka ger sig ut på äventyr helt ensam, är Yo-kai Watch lite mer realistiskt. Hela spelet utspelar sig i den påhittade staden Springdale, en helt vanlig förort. Det finns en dag och nattcykel, när du vaknar bestämmer du och Whisper er för ett mål att utföra och när det är klart är dagen över och det är bara kila hem för att slagga. Springdale är ett stort, öppet område, vilket betyder att du kan ränna omkring bäst du vill innan du bestämmer dig för att avsluta ditt uppdrag. Det finns mycket aktivitet i Springdale och dess invånare har små uppdrag för dig att göra, om du vill, för erfarenhetspoäng och pengar. Om du vill kan du bara jaga rätt på nya yokai eller varför inte fiska och fånga insekter? Den öppna världen låter dig spela i din egen takt om du inte vill spela själva huvudstoryn.

Trots att du är ung blir du snabbt rekryterad för att hjälpa till med Yokai-brottslighet, vilket betyder att du ska jaga rätt på yokai som ställer till besvär för att få tag på lösenord som du kan växla in mot föremål, online. När du har nått tillräckligt hög level kan du bege dig till "dungeons" som är mörka gränder eller hemliga vägar där du kan lösa pussel och givetvis möta Yokai som inte finns någon annanstans i Springdale.

Om du vill komma vidare och låsa upp nya områden måste du spela huvudstoryn, som består av elva kapitel och de blir svårare ju längre du kommer. Utan att spoila det för mycket så handlar storyn om att rädda Springdale från elaka yokai. Yo-kai Watch är lättsamt och humoristiskt, en av huvudkaraktärerna, en katt-liknande varelse som heter Jibanyan, blev överkörd av en lastbil innan den förvandlades till en yokai och dennes ägare kallade bara dödsfallet för händelsefattigt.

Efter att du har klarat av alla story-uppdrag kan du fortsätta att underhålla dig med diverse sidouppdrag och samla fler yokai. Det finns PvP-matcher, tyvärr fanns det ingen möjlighet att testa dessa inför recensionen. Andra funktioner som kräver att du är online fungerar inte heller när detta skrivs men kommer definitivt att lägga till roliga saker och göra hela upplevelsen bättre.

Yo-kai WatchYo-kai Watch
Vill du ha något unikt och påkostat till Nintendo 3DS, så missa inte detta.

När du spelar märker du som sagt att spelet är riktat mot en yngre publik, din virtuella mor är till exempel väldigt noga med att du måste vara hemma innan det är mörk och Whisper är snabb med att berömma dig när du väntar på grön gubbe när det är dags att korsa en väg. Ibland får du möjligheten att spela ett event kallat "Terror Time" där du blir teleporterad till en mardrömsliknande värld. Väl därinne finns det en extremt kraftfull yokai som med enkelhet kan utplåna hela ditt team, så det gäller att vara snabb. Sensmoralen i historien? Ungar, var hemma innan det blir mörkt!

Om vi ska prata om det grafiska kan vi meddela att Springdale är en fröjd att besöka. Grafiken och mellansekvenserna är av ordentligt hög kvalitét och allting flyter på bra och utan laddningstider. Musiken och melodierna är mysiga, och varje yokai har en egen, unik, röst. Även om det är gjort för yngre personer så är dialogerna roliga och med skämt som förmodligen bara vuxna kommer att förstå.

Yo-kai Watch
Stridssystemer är lika unikt som roligt.

Med ett unikt stridssystem, en stor öppen värld och en lättsam ton är o-Kai Watch ett spel som lyckas stå ut och även passera andra japanska monstersamlarspel. Vi kan bara gissa varför det har tagit så lång tid att få hit ett av Japans bäst säljande spel och förmodligen är det korta svaret, att det är för japanskt.

Som nämnt i början är yokai djupt rotat i japanska folksägner och gammal kultur, det finns inte ens en bra, korrekt, översättning för ordet yokai och många japaner kommer säga; en yokai är en yokai. Namnet på många av dessa varelser är japanska ordlekar som inte heller går att översätta. Spelet målar även upp en väldigt realistisk bild av en japansk sommar för barn, där västerlänningar är mer benägna att tillbringa sin sommar med sina föräldrar för diverse aktiviteter så är japanska barn mer självständiga. De fiskar, fångar insekter och besöker gamla ställen på sina sommarlov. En del av humorn (som ett sidouppdrag där du, ett barn, måste hämta en mycket gammal mans underkläder på det lokala badhuset - på riktigt) kanske går över vissas huvuden.

Med allt det sagt så betyder inte det att spelet inte kommer kunna lyckas här, på våra breddgrader. Visst, vi kanske inte förstår precis vad en yokai riktigt betyder, vissa av dem ser ordentligt konstiga ut och vi kanske missar en del av skämten. Men trots det kan du njuta av Yo-Kai Watch, även om du inte är särskilt bekant med japansk kultur och historia.

7 / 10
+
Grym användning av touchskärmen, unikt stridssystem, stor öppen spelvärld, vacker grafik, lättsamt gameplay, livlig stad, massor att göra