Chronicle: Runescape Legends

Chronicle: Runescape Legends

Turbaserat kortspel med potentiellt dödlig utgång? Vi har testat vad som krävs för att klara sig upp till toppen och axla rollen som sann legend...

För det första händer ingenting när jag klickat igång spelet. Hopp, tänker jag och lutar mig, aningen fundersamt, tillbaka. Ett spel som inte ens startar. Det finns bättre första intryck. Jag blir plötsligt avbruten av skärmen som (utan att ha visat någon inledande reklam för involverad utvecklare/utgivare) slängt fram huvudmenyn. En bok och en knapp där jag kan komma åt inställningarna samt stänga av spelet. Inget "start", inget "new game", inget "load game". Ingenting. Det ser definitivt inte bra ut. Efter lite funderingar bestämmer jag mig för att starta om det, se om det hjälper.

Chronicle: Runescape Legends
Det här var det första som mötte mig. En huvudmeny utan val, det var något nytt.

Och omstarten var allt som behövdes för att komma in i Chronicle: Runescape Legends, utvecklat och utgivet av Jaqex Games och kategoriserat under både strategigenren och "free to play". Har du någon gång spelat exempelvis Hearthstone: Heroes of Warcraft eller något annat spel där det gäller att byta kort och med din hand få bästa möjliga utgångsläge för att vinna en omgång mot en annan spelare, har du grundkonceptet för Chronicle: Runescape Legends. Genom att välja mellan till en början två karaktärer (Arianne och Raptor) börjar du din resa mot att bli en legend. Faktum är karaktärerna i spelet redan från start benämns som legender så målet här är väl att se till att just du blir den mest legendariske av de legendariska.

Ett spel (vare sig solo eller mot en annan mänsklig varelse) går ut på följande sätt. Du väljer din karaktär, legend, och så fort du hittat en motspelare börjar matchen. Du får ett antal kort som alla har sina för och nackdelar, och som ska placeras ut på ett bräde. Bland dessa kort finns det "support"-kort som kan ge dig allt från mera liv till nya vapen, eller dränera dig på liv och vapen. Sen finns det motståndare som du ska ha ihjäl längst brädets väg och om du lyckas med det får utdelning. Utdelning som guld, liv, eller nya kort på hand. De kan på samma sätt som supportkorten också stjäla både kort, liv och guld från dig så det gäller att planera. Väga för och nackdelar och hela tiden hålla koll på din motspelares läge.

Chronicle: Runescape Legends
Du får ett antal kort tilldelade dig vid varje ny omgång. Framslumpade.

Ett helt spel går ut på att ni spelar fem stycken kapitel. Varje "chapter" har fyra stycken kortplatser som du kan fylla upp efter eget tycke. Kort påverkar varandra och kan inte bara gynna (eller missgynna) dig själv utan också din motståndare. Jag har under min tid med spelet exempelvis lyckats kapa en ordentlig del av min motspelares livmätare, vilket kom väl till pass i slutskedet. En intressant aspekt är också att du bara för att du kan placera ut fyra kort, inte behöver göra det. Beroende på hur din karaktär mår kan det vara klokt att inte spela alldeles för högt då du kan dö innan du ens nått slutstriden (och då vinner som bekant motståndaren). Värt att notera att motståndaren i fråga kanske inte ser en tom plats som en räddning utan placerar ut alla sina kort, och det kan både leda till vinst eller förlust för dig, om man säger så.

Slutskedet ter sig genom klassiskt turbaserat slagsmål. Ni går in i striden med mängden liv, guld och attackpoäng som ni tjänat ihop under dessa fem omgångar, och det är det ni spelar med. Hoppas att just din karaktär har övertaget och om så är fallet är segern din. Vinner du vinner du såklart erfarenhetspoäng som ger dig en ny nivå och lite nya kort i samlingen (som slumpmässigt väljs ut vid varje ny omgång). Jag skulle säga att spelet är en blandning av skicklighet och tur. Då vissa kort, om du väljer att spela de, kan ta bort ett slumpmässigt kort du har på hand kan det antingen sabba din planering eller hjälpa dig på vägen genom att ta bort ett kort du helst ville bli av med. Det kommer som sagt nya kort mellan varje omgång så där har vi ett spänningsmoment.

Chronicle: Runescape Legends
Beroende på hur du placerar dina kort hjälper spelet dig en bit på vägen. Ett plus.

Baksidorna med just "free to play" brukar enligt många vara de i visa spel smärtsamt påfrestande hintarna om mikrotransaktioner. Det (mikrotransaktioner) existerar även i detta spel men jag kände aldrig att jag blev påtvingad att hala upp plånboken för virtuell valuta, och kände att jag blev belönad och gjorde framsteg ändå vilket helt klart är ett plus. Vad jag dock inte gillar är att det inte verkar finnas någon form av matchmaking som matchar spelare med samma rank.

Jag kopplade upp mig kort efter att ha genomgått introduktionen (som var solo) och mötte efter två matcher en spelare vars rank var "heartless". Jag hade stämpeln "rookie". Ni kan ju gissa vem som vann... Det vore trevligt om vi kunde välja "skill matched players" och på så vis få en liten chans till jämlikhet. Som jag sa innan så är det ju i och för sig slumpen som spelar en relativt stor roll och denna kan om du har tur stå på din sida. Men högre nivåer innebär flera kort att få fram, och om din motspelare ligger några nivåer över dig finns risken att dennes kort är aningen kraftfullare än dina egna. Icke till din favör.

Chronicle: Runescape Legends
Första gången jag kopplade upp mig online fick jag en hjärtlös motspelare, ett mer balanserat matchmaking-system efterfrågas.

En annan sak som jag gillar är den grafiska stilen. Det syns att det är animerat men i kombination med spelets handling, kamp spelare emellan och slagsmål med naturliga som övernaturliga väsen, passar det. Det känns som jag spelar med i en romantiserad äventyrsfantasi där det gäller att komma längst och besegra de onda makterna. Detaljrikedomen hos karaktärerna är imponerande och färgerna varierar från figur till figur, vilket ger en bred palett.

Även ljudet är mer än godkänt, men som jag ser det är detta spels huvudfokus inte bedårande grafik eller superfylligt ljud, utan ren och skär hjärngympa utifrån korten man har på hand (samt motståndarens planer). Om du gillar sådant kan det här vara värt att kika närmare på. Lätthanterligt, tar lite tid att komma in i helt och hållet, spännande och att det inte alls är särskilt krävande på den tekniska fronten gör att en stark sjua inkasseras. Och som jag sa, det är ju till och med gratis.

7 / 10
+
Väldigt snyggt, härligt spännande, intuitiv spelkontroll, mycket omfattande