Svenska
Gamereactor
recensioner
Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games

Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games

Sega och Nintendo-maskotorna klarar sig inte riktigt till podiet i årets olympiska spel..

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Om du som läser detta tillhör generationen som växte upp med TV-spel i 16-bitar har du säkert drömt om att se en tävling mellan Sonic och Mario, vid något tillfälle. Rivaliteten mellan det ikoniska hjältarna i blått och rött går tillbaka till den tiden då Super Nintendo och Sega Mega Drive stångades på daglig basis om publiken.

Det är många år sedan nu, och konkurrensen har övergått till samarbete. Det är ändå konstigt att vi inte fick se dem tävla mot varandra innan Mario & Sonic at the Olympic Games på Wii. Nu är de tillbaka för att stångas mot varandra igen och avgöra vem som egentligen är bäst på att sporta i Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games.

3DS-spelet Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games kom redan i april, tidigare i år och var hyfsat underhållande och använde sig av de dubbla skärmarna väl. Nu är det dags för storasyster Wii U att ta sig an spelet i hög upplösning men tyvärr missade man att använda sig av det som gör Nintendos senaste konsol unik; Gamepaden. Det är inte första gången det händer men nu känns det extra mycket, även om vissa anser att det är bra medan andra inte är lika positivt inställda.

Detta är en annons:
Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games
Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games har sina stunder men lämnar tyvärr inget långvarigt intryck.

Allt som innehöll rörelse, skakande, pekande eller till och med blåsande är nu borta. Spelkontrollen är nu ytterst simpel och använder sig av klassiska spakar och knappar som i gamla Track & Field. Alla möjligheter som finns med Wii U's unika handkontroll är helt frånvarande och så även funktionaliteten i Wii-fjärren (som dock är kompatibel). Det blir påtagligt konstigt att valet föll på precision i vanliga kontrollmetoder då man samtidigt gör att spelet mest känns tradigt i slutändan. Med det sagt, Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games är inget dåligt spel, men visst hade innovativa spelkontroller gjort det bättre.

Vi hoppar rakt på själva spelet. Det finns 14 olika olympiska grenar att tävla i. Allt från 100 meter sprint till gymnastik, boxning, och bordspingis. Alla dessa finns i klassiskt utförande och vissa (Fotboll, Rugby, och Volleyboll) finns i vad som kallas "Duel", där det är andra regler och power ups. Duel-versionen är den som är klart roligast att spela, åtminstone när du spelar med vänner hemma i soffan. Här känns Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games mer som ett partyspel och vi hade gärna sett denna sida av spelet ännu mer utvecklad.

Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games
Varför Nintendo inte utnyttjat Wii U:s Gamepad på lite roligare sätt kan vi inte svara på, men synd är det.
Detta är en annons:

Sega uppmuntrar oss att vi ska spela med andra för att nyttja potentialen i spelet. Spelets hub, Copacabana beach, låter oss leka med våra Mii:s, chatta med andra spelare runt om i värden eller välja nästa gren. Du kan välja på att hoppa in direkt i enskilda grenar, spela i tävlingsläget eller pröva det helt nya Heroes Showdown, som du kan spela själv eller med en polare. I det här spelläget får vi inte tävla mot andra spelare online utan låter oss istället ha en andra spelare med oss under merparten av tiden. Det är en bra kompromiss i sig men vi tänker hela tiden på potentialen finns i spelkontrollen.

Det går att spela ensam men det är såklart alltid bättre med sällskap. Vår Mii-karaktär är den som representerar oss i spelet och ju mer tävlingar vi vinner desto mer ökar motståndet. Med vinster kommer också belöningar i form av nya mynt som kan användas för att köpa nya kläder. Dessa är inte bara för ytlig utsmyckning utan de kommer med olika typer av fördelar, att klä sig som Bowser är exempelvis ett måste.

Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games
Spelet är som väntat roligast i gott sällskap och Duelläget är bäst för ändamålet.

Vi nämnde tidigare att det inte går att tävla direkt mot andra spelare men det finns sätt att mäta sina prestationer mot andra genom spöken. Du kan söka efter andra spelares spöken som ligger på ungefär samma nivå som dig och även utmana de bästa spelarna i världen. Det är verkligen synd att detta är begränsat till tre grenar (100 meter sprint, fyra gånger 100 meter, och simning) för det är väldigt beroendeframkallande. Vi letar fortfarande efter någon som kan klå vår tid på 100 meter sprint, om du känner dig sugen på att pröva.

Vi måste också nämna ett par fina detaljer som att soundtracket mixar låtar fritt från de båda spelserierna vilket lär uppskattas av fansen. Omgivningarna är simpla men färgglada och detsamma gäller de sportiga karaktärerna.

Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games
Urvalet av musik från både Nintendo och Sega är en av spelets bästa egenskaper.

Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games är en salig blandning av bra och dåliga beslut där det bra faktiskt väger över, om än med en hårsmån. Vi hade gärna sett det här spelet stå högst upp på prispallen men begränsningarna i spelkontrollen och dess påverkan på spelets mekaniker tar bort mycket av de positiva. Mario och Sonic gör att situationen än dock blir njutbar och att se Eggman utföra gymnastik är ytterst underhållande. Även om det faktiskt är kul så blir grenarna tradiga med tiden tack vare spelkontrollen, vilket är otroligt synd.

HQ
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Snyggt utformande länder, utmaningsläget är kul, globala topplistor
-
Blir tråkigt i det långa loppet, Gamepad-stödet används inte ordentligt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content