Overcooked

Overcooked

Vad är det som kokar i det kaotiska samarbetsköket?

Ghost Town Games kaotiska debut har alla ingredienser för ett beroendeframkallande multiplayerspel och låter dig och dina vänner slåss mot en ständigt tickande klocka för att möta kraven från en uppsjö av hungriga kunder. Utvecklat av endast två personer kämpar Overcooked med att återskapa magin från forna, lokala, samarbetsspel.

I en inte allt för avlägsen framtid är The Onion Kingdom under belägring. Eldbollar regnar från skyn och en tjock svart rök ligger som ett täcke ovanför. En tillsynes ostoppbar best vid namn Ever Peckish hotar att förstöra precis allt. För att få stopp på hans hunger och framfart måste rikets bästa kockar samlas och servera välsmakande rätter. Tyvärr räcker det inte och kungen (Onion King) fixar fram en portal som skickar alla kockar tillbaka i tiden till 1993 för att förfina sina matlagningskunskaper. Genom årtiondena måste du lära dig nya recept och driva restauranger i lastbilar, på isflak och till och med i rymden (!).

Spelmekaniskt är det otroligt simpelt och tillåter vem som helst att ta på sig kockmössan utan knussel. I vänstra hörnet, längst upp på skärmen ser du kundernas beställningar som sprutar in. Dessa är kompletta med vilka ingredienser som behövs och det hamnar i rätt ordning. Poäng delas ut om du kan servera rätt maträtt i tid och dricks delas ut om du är extra snabb. Tar du däremot för lång tid på dig får du avdrag på poängen och gästerna stormar ut, fly förbannade. För att lyckas inkassera tre stjärnor på varje bana gäller det att vara snabb och försiktig på samma gång, vilket inte alltid är den enklaste uppgiften.

Overcooked
Grafiken är enkel men passar spelet väl och gör det hela otroligt lättöverskådligt.

Det finns 30 olika kök att bemästra längs vägen och alla har de olika egenskaper och roligheter. Att förbereda måltider blir mer och mer komplicerat ju längre du kommer och samtidigt som du lagar maten behöver du du mota bort envisa kackerlackor och leta i mörka skafferier efter ingredienser. Det här simulerar jobbet i ett kök väl och nya hinder tvingar dig att improvisera och anpassa dig efter olika förutsättningar. Den solida grunden i spelet gör att alla nya mekaniker som presenteras känns logiska och skapar en dynamik som inte känns påtvingad eller för stressig.

En tickande klocka, en hög med beställningar och ett kök som är fullt av olika, farliga, hinder är som bäddat för katastrof. Medan du springer omkring på köksgolvet och jonglerar med flertalet uppgifter kommer du givetvis att tabba dig då och då vilket kostar dig dyrbara sekunder eller ännu värre, du kanske sätter eld på hela stället? Det är en svår balansgång att hantera allting samtidigt som du måste vara försiktig och snabb. Detta gör att kommunikationen i teamet blir otroligt viktig och du måste varsamt dela ut uppgifter för att vara säker på att allt går så smidigt som möjligt.

Du kan spela ensam men Overcooked är gjort för att spelas med någon. Att försöka göra allt själv och ständigt växla mellan två kockar är tradigt och känns långsamt. Med det sagt finns det ett par fördelar med att spela själv också. De tre stjärnorna är lättare att få och risken för katastrof är betydligt mindre. Möjligheten att spela co-op online hade varit toppen dock.

Overcooked
Du kommer då laga mat på väldigt (väldigt) varierade platser genom spelet och det gäller att ha koll på var du sätter fötterna.

Grafiken kommer i form av en enklare, tecknad stil och passar väl in med spelets mer partyliknande upplägg. Musiken är ingenting annat än fantastisk och kompletterar spelet väl med sina glada och svängiga toner. Att allt går att utföra med endast två knappar gör att vem som helst kan plocka upp Overcooked och spela, utan några förkunskaper.

Det finns ett tävlingsläge och det är att likna med fullskaligt krig. Du tävlar mot en vän och det gäller att klara av flest beställningar på tid. Det hjälper förvisso till med att skapa lite variation från kampanjen med det hålls tillbaka av avsaknaden av banor och att möjligheten till onlinespel helt uteblir. Bara tanken på att få möta andra kocklag online känns som en otroligt missad möjlighet.

Overcooked är ett beroendeframkallande samarbetsspel som överraskade. Den lätta spelkontrollen gör att vem som helst kan spela och det spelmekaniska känns fräscht rakt igenom tack vare nya miljöer och händelser. Själva enspelarläget bleknar lite i jämförelse med samarbetet och avsaknaden av onlinelägen är tråkig men det hindrar inte Overcooked från att vara en smakrik jättefest.

8 / 10
+
Enkla kontroller, massor av variation, de mer kaotiska situationerna är hysteriskt roliga