Worms WMD

Worms WMD

Massförstörelse gör en välkommen återkomst till Worms. Vi har spelat som tokar och satt betyg...

Worms som spelserie har funnits i över 20 år men trots det har mången fans känt att serien har varit på väg åt fel håll sedan Worms: Armageddon. Det nya spelet försöker hitta tillbaka till vad som en gång gjorde serien så omåttligt populär och samtidigt lägga till nyheter. Och de lyckas faktiskt, otroligt väl.

För den ensamma spelaren vankas det fyra olika spellägen. Det första är träningsbanor men avfärda dem inte då PRO-utmaningarna kan få den värsta Worms-veteranen att skriklipa. Dessa behöver dock inte utföras utan du kan hoppa in i valfritt spelläge och kriga loss, om du vill göra det. Det finns å andra sidan poäng att hämta under träningen för den som vill.

Den största delen är dock spelets kampanj. Det finns en liten vag story i bakgrunden med en och annan mellansekvens här och var, förvänta dig dock inget riktigt driv då det mest handlar om klassisk slapstick-humor. Det är inte som att det behövs oavsett och kampanjen innehåller tillräckligt med banor och utmaning för att göra den värt att spela igenom. Dessutom räcker den bra länge om du vill göra alla sidouppdrag som att döda andra maskar med specifika vapen eller klara en bana utan att tappa liv.

Worms WMD
Worms WMD lyckas väl med att återföra serien till dess storhet.

Utspritt över kampanjen finns det efterlysningsaffischer som fungerar som utmaningar där det gäller att leta rätt på masken som är efterlyst och förinta den. Kruxet är att du måste tå kol på sagd mask på ett visst sätt vilket försvårar det hela. Exempelvis på en bana får du endast använda din jetpack vilket alltså betyder att du måste flyga nära minor i en viss ordning för att tvinga ner masken du är ute efter i vattnet. Det finns även ett läge kallat Bonus Mode men det handlar mest om diverse utmaningar där du ska döda specifika maskar, samla lådor eller försvara maskar.

Multiplayer är det som de flesta, inte minst fansen, är intresserade av. Om vi pratar om spel över internet finns det både matcher som är rankade och de som inte är det. De rankade spelas en mot en och fungerar utmärkt för alla som vill spela tävlingsinriktat men det hade inte skadat att kunna spela rankat i lag. De matcher som inte är rankade kan spelas på massvis av sätt där det går att ställa in det mesta som till exempel antalet maskar. Inställningsmöjligheter finns även i lagsammanställningen, som väntat. Lagnamn, masknamn, kläder, röster, segerdanser och gravstenar kan alla skräddarsys och ju längre in i spelet du kommer desto fler låser du upp.

Spelmekaniskt fungerar det på samma turbaserade sätt som innan med ett par nyheter. Det finns nu helikoptrar, pansarvagnar och mechs för maskarna att använda samt fastmonterade kulsprutor och mörsare. En annan ny funktion är möjligheten att tillverka vapen och byggnader du kan gå in i. På pappret kanske det låter som att dessa tillägg förstör det traditionella flytet i Worms men det gör de inte alls. Allt hålls relativt enkelt, fordonen körs med ena spaken, byggnaderna är simpelt konstruerade och själva tillverkningssystemet är enkelt att sätta sig in i.

Worms WMD
Worms är än idag lika kul som det är bisarrt, mycket tack vare det breda vapenutbudet.

Spelets vapen är mer galna än någonsin, våra favoriter som Concrete Donkey är tillbaka och nya variationer på gamla vapen finns att tillgå som till exempel Sheep on a Rope och Bazooka Pie. Ett annat galet vapen är OMG Strike (en laser som skär igenom allt på hela kartan). Vapenutbudet är massivt och det finns en massa förstörelse att utföra och alla som gillar Worms: Armageddon kommer säkerligen gilla alla vapen.

Grafiken är inte i 3D i Worms WMD. Nu går de istället tillbaka till 2D-rötterna. Överlag är spelet riktigt snyggt med sin speciella design på maskarna och fordonens speciella sätt att röra sig på. Krigstemat genomsyrar hela upplevelsen och förstörelsen är runt varje hörn. Till och med spelets tutorial presenteras sig som en gammal gryning propagandafilm.

Spelet är inte helt utan sina problem dock. Det finns ett par saker som spelare kommer att uppmärksamma under sina första timmar. Kameran kan vara en riktigt pina att använda exempelvis, speciellt när din mask rör sig snabbt har den svårt att hänga med ordentligt. Vi upplevde även en del problem med ljudet som kom ur högtalaren på Playstation 4-kontrollen när det inte skulle göra det. Bilduppdateringen kan också orsaka en del störningar men bara i single-player, online fungerade klockrent.

En sak som störde oss ganska mycket var maskarnas röster. Vi valde rösten som kallades Survivalist till vår mask och han påminner om Bear Grylls, vilket vi tyckte var skitroligt till en början. Det visar sig dock att rösterna överanvänds å det grövsta och vi tröttnade på dem redan under träningen.

I slutändan Worms WMD har mycket att erbjuda både för gamla fans och för nya spelare. Det behåller den gamla Worms-charmen och lyckas samtidigt lägga till nya meningsfulla delar. Det här är Worms som många har väntat på i flera år och även om nyheterna ser läskiga ut på papper kan vi meddela att de verkligen inte är det på riktigt.

8 / 10
+
Lätt att ta upp och spela, nyheterna är enkla, återigen i 2D, grym variation, mycket för den ensamma spelaren, bra lokal och online co-op.