Batman: Arkham VR

Batman: Arkham VR

Hur är det egentligen att vara Batman? I VR torde den upplevelsen vara så nära det bara går att komma, eller?

Playstation VR och VR generellt är fortfarande rätt färskt men ett par serier som Tomb Raider och Project Cars har redan tagit sina första kliv in i VR-världen. Det största namnet som gör entré är dock kanske Batman och Rocksteadys Arkham-serie. Batman: Arkham VR visades upp på årets E3-mässa och blev snabbt en av de mest efterlängtade VR-titlarna och alla demonstrationer handlade om hur du kan vara Batman. När vi slutligen fick lägga labbarna på den färdiga produkten var vi omåttligt sugna på att förvandla oss till Läderlappen och smiska brottslingar på löpande band.

Du kommer inte bekämpa någon brottslighet på det traditionella sättet i Batman: Arkham VR. Rocksteady har istället valt att fokusera på detektivarbetet som den maskerade hjälten sysslar med när han inte boxas med skurkar. Detta görs genom att undersöka brottsplatser, sammanställa information och hitta smarta lösningar på problem. Till din hjälp har du även Robin och Nightwing. Att byta inriktning på en spelserie på det här sättet är inte alltid enkelt men Rocksteady har lyckats väl med att få det att kännas tillfredsställande att lösa problemen utan våld. Att sätta spelare i rollen som Batman genom VR lägger även det till mycket för serien och avsaknaden av slagsmål är ingen aspekt som vi känner saknas.

Spelmekaniskt fungerar det som så att du går en på en brottsplats och sedan förflyttas du mellan statiska platser där du löser olika pussel för att komma vidare. Exempelvis är när du är i Waynes herrgård och kan flytta dig mellan pianot, en modell av staden och en jordglob utan att faktiskt röra karaktären mellan. Detta gör att illamående eller åksjuka effektivt elimineras och du har istället små områden att utforska i 360 grader där du verkligen kan undersöka detaljer. När det gäller själva pussellösningarna har du tillgång till olika verktyg som detektorer, en änterhake och bataranger (i oändligt antal). Med dessa kan du integrera med omgivningarna på smarta sätt för att komma vidare i storyn. De är alla lätta och innovativa att använda men med tillräcklig utmaning för att underhålla och det känns alltid belönande när vi lyckas lösa en sekvens.

Batman: Arkham VR
Miljöerna du får besöka är superbt detaljerade och tåls att granskas på riktigt nära håll.

Världen som Rocksteady har byggt och stilen på den är det som sticker ut mest. Det känns inte bara som vi är Batman utan också som att vi är i Gotham. Fans kommer känna igen sig och mängden detaljer som finns instoppade är minst sagt imponerande. Själva grafiken är även den på topp, till och med när du är riktigt nära saker. Vissa saker, som text, kan bli lite suddiga på nära håll men det är en petitess som inte på något sätt förstör upplevelsen.

Själva storyn och berättandet var smått förvirrande dock. Det börjar bra med ett mordmysterium tidigt som du nystar ut mer och mer. I de senare akterna och med själva upplösningen blir allting bara märkligt och vi var både förvånade samt förvirrade när sluttexterna uppenbarade sig. Vi kommer inte berätta vad som händer men efter en timmes speltid (vilket inte är ett problem i sig, vi visste detta innan) var allting över men efter sekvensen som vi just spelade kändes det som att det fanns mer kvar. Efter det abrupta slutet finns det 30 Riddler-utmaningar att sätta tänderna i och dessa är nu spridda runt kampanjen och höjer på så sätt omspelningsvärdet markant. De varierar i svårighetsgrad och tog oss totalt över två timmar att klara av. När du klarar av dem får du tillgång till fler fordon, utstyrslar och mer.

Tekniskt fungerar spelet bra med endast mindre, sällsynta problem. Move-kontrollerna registrerar inte alltid exakt rätt position men det handlar mer om hårdvaran än om spelet i sig. En sak som slår oss som lite märklig är att händerna i spelet är utan armar, det är en aning störande och drar oss ur illusionen en aning. På det stora hela fungerar det väl som ett VR spel och det är följsamt utan att skapa illamående, vilket altid är bra.

Batman: Arkham VR
Ett gäng klassiska karaktärer dyker upp under de korta äventyrets gång, både fiender och allierade.

Spelet kan spelas med en Dualshock 4 eller Playstation Move-kontroller men upplevelsen blir helt klart begränsad med en förstnämnda. Den vanliga handkontrollen tillåter bara att du kontrollerar en hand i taget och du behöver hela tiden kolla på det du vill sikta på. Detta gör att spelet blir mycket långsammare med mer frustration och begränsningar. Move-kontrollen erbjuder en mycket bättre upplevelse då de faktiskt känns som att använda händerna - alla som har kastat en batarang kan instämma.

Det finns mycket här, speciellt för Batman-fans och spelet får dig verkligen att känna dig som den mörka riddaren. Komplett med klassiska skurkar och allierade är det som en enda stor lekplats som tyvärr dras ner lite med den konstiga berättelsen. Det är ett bra spel och en av de bästa Playstation VR-titlarna du kan köpa vid lanseringen och du kommer garanterat bli uppslukad av det, den korta tid det varar. Det släpps till ett förmånligt pris och är definitivt värt att spana in till din nya maskin.

7 / 10
+
Grymt detaljerad grafik, intressant detektivarbete, mycket att hämta för Batman-fans, inget illamående