Eve: Valkyrie

Eve: Valkyrie

Playstation VR är har släppts och med Eve: Valkyrie vill CCP Games sätta spelaren i cockpiten av ett rymdskepp. Oliver Thulin har satt betyg...

Alla nördar har väl drömt om att få sitta i en riktig cockpit av ett riktigt rymdskepp, få susa runt i den iskalla rymden bland asteroidbälten, göra coola flygmanövrar och skjuta ner fiendeskepp på löpande band. Utvecklarna CCP Games känner väl till denna längtan och menar att mätta den med Eve: Valkyrie, som på pappret är det perfekta spelet att göras med VR i åtanke. Spelet har redan funnits ute till Oculus Rift ett tag nu men det får en ny lansering i samband med Sonys Playstation VR - vilket är versionen som jag har spelat.

Nu är det dock dags för "full disclosure", som man säger på engelska. När jag mottog vår Playstation VR-testenhet var det första gången jag testade på virtual reality överhuvudtaget så jag kommer inte kunna göra ordentliga jämförelser mellan de båda versionerna - eller de olika hårdvaruseten.

Eve: Valkyrie är alltså ett, i grunden, lagbaserat multiplayerspel där du sitter i ett rymdskepp som du tack vare VR-hjälmen kan se dig omkring i. Inlevelsekänslan är kanske det största säljargumentet här. Det har funnits gott om spel i vilka du får ratta ett rymdskepp ur förstapersonsvy förut men det är med den här tekniken som det faktiskt känns som att vi sitter där på riktigt. Tyvärr är upplösningen som man får med Playstation VR inte direkt optimal och särskilt objekt som befinner sig längre bort blir rätt suddiga. Det kräver att man vänjer ögonen innan den rätta närvarokänslan verkligen sitter.

Eve: Valkyrie
Inlevelsefaktorn är utan tvekan den största behållningen med Eve: Valkyrie.

Eve: Valkyrie har visat sig vara det svåraste recensionsuppdraget jag har tagit på mig. Det visade sig nämligen att jag har lätt för att bli åksjuk. Jag borde ha väntat mig detta, att åka buss på ringliga vägar är helt uteslutet för mig. Att åka framåt i en rät linje är för det mesta okej, men så fort det ska börja svängas och roteras i skeppet börjar magen säga ifrån. Jag har därför tvingats spela Eve: Valkyrie i väldigt korta sessioner.

Här finns det tre klasser av skepp att välja mellan. Standardskeppet kommer med kulsprutor som skjuter i en rak linje i skeppets färdriktning och missiler som du kan låsa fast på fiendeskepp genom att sikta på dem med huvudet. Heavy-klassen har tyngre projektiler som skjuts i riktningen du siktar med ögonen och en minihyperdrift som gör det lättare att snabbt ta sig till kontrollpunkter på banan eller att ta sig ut ur en jobbig situation. Sedan har vi även Support-klassen som skjuter en svag laser som inte behöver siktas alls och möjlighet att reparera allierade skepp.

Inom dessa klasser finns det olika variationer med exempelvis högre destruktiv kraft och mer ömtåligt försvar, eller tvärtom. Tyvärr känns vägen till att låsa upp de olika skeppen alldeles för utdragen och jag känner mig tvungen att hålla mig till standardskeppet väldigt länge. Mikrotransaktionssystemet sticker, på grund av detta, extra i ögonen. Det känns inte alls kul att ett fullprisspel låter spelarna punga ut med riktiga stålar för att få kraftigare skepp och det märks tydligt när någon spelare sitter på ett skepp som kan dela ut mer stryk. Att mikrotransaktioner har blivit allt vanligare i AAA-spel har jag länge sett som något oundvikligt, och i vissa fall där det bara handlar om kosmetiska föremål (och särskilt i fall som i Halo 5: Guardians där alla nya banor och lägen kommer gratis till alla) känns det som en bra kompromiss men så är det alltså inte här.

Sett till lägen finns här ett klassiskt Team Deathmatch som knappast behöver förklaras. Det är du och ditt lag som slåss mot motståndarna för att dränera deras resurser (vilket givetvis görs genom att skjuta ner fiender). Eve: Valkyrie kommer också med Control, som också fungerar väldigt snarlikt hur det sköts i andra spel. Tre bokstavsmarkerade kontrollpunkter ska erövras och hållas från motståndarna - grundläggande grejer. Det mer intrikata läget som bjuds här heter Carrier Assault och här är slutmålet för ditt lag att förinta fiendens moderskepp, något som kräver flera faser för att uppnå. Kraftrelän behöver skjutas ner och sköldar behöver göras tillintet varpå det i slutändan handlar om att fokusera eldgivning på skeppets svaga punkt - allt samtidigt som det egna moderskeppet behöver skyddas från fiendestyrkorna. Det är till en början lite svårt att hålla koll på allt som händer och behöver göras men man kommer in i det och det är här som spelet bjuder på de mest minnesvärda bataljerna.

Eve: Valkyrie
Grafiken är duglig men designen känns tyvärr lite anonym.

Användargränssnittet i menyerna är också lite virrigt till en början och spelet är överlag inte det bästa på det pedagogiska. Att faktiskt flyga skeppet är dock inte särskilt knepigt. Du kan skjuta, svänga, öka farten, bromsa och rotera - i princip. Fysiken känns arkadig och skeppen saknar tyngd. Krockar du med bråte eller en asteroid känns det nästan som att man bara studsar ifrån, om du inte kolliderar i hög hastighet och skeppet förstörs.

Carrier Assault räddar heller inte spelet från att kännas lite innehållsfattigt. De andra lägena är väldigt grundläggande i utförandet och spelmekaniskt är det inte tillräckligt djupt för att stödja konsekvent intressanta dogfights. Ofta slutar det bara med att man ändlöst cirklar omkring tillsammans med fiendeskeppet man försöker skjuta ner för att ingen vill låta den andra få ett övertag i position. Eve: Valkyrie har inte heller förmånen att stoltsera med Dice-ljud (vilket fick flygandet i Star Wars Battlefront att höjas ordentligt) utan dras istället med rätt fjösig ljusmatta.

Det finns inte mycket till kampanj här. Du får ta del av ett gäng träningssimulationer i vilka du lär dig att föra dig i ditt skepp och sedan finns det en handfull av korta storyuppdrag som är över lika snabbt som de börjar. Röstskådespelet är inte nödvändigtvis dåligt men det känns lite träigt i sitt utförande och jag som inte är insatt i Eve-universumets berättelse från början har svårt för att hänga med i vad som händer, vad som står på spel, vem jag är och vilka vi är i krig med.

Eve: Valkyrie har inte direkt lämnat ett långvarigt avtryck på mig i vare sig berättandet eller spelmekaniska termer. Det går dock inte att förneka att känslan av att faktiskt sitta i ett rymdskepp, där man kan se sig omkring på de olika instrumenten och ankommande fiendeskepp i periferin, är riktigt cool. Det är som sagt den största behållningen med Eve: Valkyrie som i slutändan är ett kompetent men rätt generiskt actionflygspel som tyvärr tyngs ner av prestationshöjande mikrotransaktioner, ett segt progression-system och - i mitt fall - en tendens att göra spelaren illamående.

6 / 10
+
Bra inlevelsekänsla, lätthanterlig spelkontroll, kul Carrier Assault-läge