Rise & Shine

Rise & Shine

En ung pojke och hans talande pistol. Tillsammans räddar de TV-spelsklassiker från nästa generations actionspel. Japp, du läste rätt...

Det är en helt vanlig dag på planeten Gamearth - en värld fylld med klassiska TV-spelsfigurer. Här bor Sonic, Mario, Pac-Man och tusentals andra karaktärer vi lärde känna under 80 och 90-talet. Guile från Street Fighter har slagit sig till ro och öppnat en bar, och i gallerian går det att köpa sig en alldeles egen Varia Suit från Metroid. Men plötsligt omvandlas paradiset till helvetet. Marcus Fenix från Gears of War attackerar med sin armé, och de enda som står i deras väg är en liten pojke vid namn Rise, och hans talande handkanon Shine.

Eller ja, det är ju såklart inte Sonic och Mario på riktigt. Sega och Nintendo skulle ju aldrig tillåta att deras maskotar blir brutalt nedskjutna i ett superblodigt actionspel. Det är heller inte Marcus Fenix som attackerar Gamearth - det är snarare onda rymdsoldater från planeten Nexgen. Tänk dig istället några lagligt idiotsäkra parodier - för det är väldigt uppenbart vad Adult Swim Games antyder i deras nya actionplattformsspel Rise & Shine.

Rise & Shine
På pappret låter Gamearth som den perfekta planeten. Vem skulle inte vilja bo bland alla dessa fantastiska TV-spelskaraktärer? Åtminstone fram till hela invasionen och allt det där...

Du spelar alltså som den unga pojken Rise, som är beväpnad med den intelligenta puffran Shine. Tillsammans springer, hoppar, skjuter och pusslar sig duon genom vackra tvådimensionella miljöer, proppfyllda med TV-spelsreferenser. Det är ett väldigt lekfullt upplägg som engagerar från första stund och som aldrig slutar underhålla. Vare sig man ser en vägskylt mot Half-Life 2-staden City 17, eller stöter på en fiende inspirerad av den där sablars Duck Hunt-hunden, är det alltid spännande att springa framåt för att se vad vilka referenser som väntar en längre fram.

Hur mycket njutning du kommer ta av detta beror således på hur pass insatt du är i TV-spelskulturen, men om du hänger på Gamereactor anar vi att du är rätt målgrupp för Rise & Shine. Med det sagt finns det faktiskt ett väldigt kompetent actionspel att hitta här också. Att springa runt och skjuta robotar, rymdsoldater och kolossala bossar är hur kul som helst, tack vare skönt plattformande, grym skjutkänsla och en inbjudande presentation.

Rise & Shine
Så här inleds faktiskt Rise & Shine - med en stor, fet mördarrobot som förbered sig för att slakta en liten pojke. Detta är ett brutalt och våldsamt spel, men det lyckas ändå vara charmigt.

Den tecknade stilen är verkligen fläckfri, med färgglada bakgrunder, finurlig fiendedesign och supercharmiga huvudkaraktärer - och allting ser dessutom fenomenalt ut i rörelse. Tyvärr stannar allting upp lite då och då eftersom storyn i spelet berättas via stillbilder med dialogrutor utan röstskådespeleri, som om spelet helt plötsligt förvandlats till en serietidning. Det är verkligen beklagligt då resten av presentationen är så träffsäker. Ljudeffekterna och musiken likaså.

Men när spelet väl är i rullning är allting frid och fröjd. Som Rise får vi navigera genom förrädiska miljöer och undvika fiendeeld samtidigt som vi listar ut hur vi ska använda Shine för att besegra våra motståndare. Shine kan skjuta olika typer av ammunition med olika användningsområden, som kan användas för att lösa enklare pussel och rymdsoldaternas Akilleshälar. Spelbarheten är blixtsnabb och intensiv, och om man inte vet vad man sysslar med lär det inte dröja länge innan Rise sprängs likt en blodfylld ballong. Och det kommer att ske, om och om igen. Rise & Shine är nämligen väldigt våldsamt - och oerhört svårt.

Rise & Shine
Majoriteten av pusslen i spelet handlar om att sakta ner Shines skott och navigera dess genom diverse hinder för att träffa en spak eller en bossfigurs svaga punkt.

Fienderna är många, sätten av dö på likaså, och allting går väldigt snabbt. Samtidigt krävs väldigt hög precision för att besegra alla spelets bossar, vilket kan ställa till det för de som spelar Xbox One-versionen. PC-ägare kan å andra sidan använda datormusen för att pricka rätt istället, och då blir det genast mycket lättare. Oavsett vilket format du spelar på kommer det dock ta någon timme innan man blivit riktigt bra, men dödsfallen kommer fortsätta hagla in ändå eftersom Rise & Shine är både bestraffande och frustrerande orättvist. Det krävs många försök och misslyckanden för att man ska lista ut sina fienders attackmönster och för att man ska lära sig hur exakt man ska göra för att inte mista livhanken.

Efter några timmars speltid börjar det bli enformigt och då känns det som att man sett allt, men fram till dess är Rise & Shine ett mysigt och intensivt actionspel för alla oss som älskar att leta efter TV-spelsreferenser. Om du dessutom är masochist har du hittat helt rätt spel för dig.

Rise & ShineRise & ShineRise & ShineRise & Shine
7 / 10
+