Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Halo Wars 2

Halo Wars 2

Kungen av strategispel på konsol är tillbaka. Vi har byggt baser, försvarat oss och planerat attacker som om våra egna liv stod på spel...

Vi har alla spelserier som betyder lite mer. Min personliga lista är spretig men en genre som jag alltid har gillat att falla tillbaka till är realtidsstrategi. Tre av mina absoluta favoriter genom tiderna är Age of Empires II: Age of Kings, Red Alert 2 och Starcraft II. Tre tämligen olika spel, tre olika eror i mitt liv och tre stycken uppföljare - som jag älskar. När eftertexterna rullar på min skärm efter det att jag har avslutat kampanjen i Halo Wars 2 kan jag inte låta bli att flina oförskämt, inte bara för spelet i sig är makalöst utan för att jag har en till tvåa att lägga till min lilla lista över personliga strategifavoriter.

Det är ingen väl bevarad hemlighet att jag verkligen diggade det första Halo Wars till Xbox 360, tvärtom, jag har romantiserat det bra länge och har pratat mig varm om det vid varje tillfälle jag har fått och det är, tillsammans med Halo 3, förmodligen det spelet som har snurrat flitigast i min gamla Xbox 360.

Att säga att mina förväntningar på uppföljaren har varit höga är därför en rejäl underdrift. Vi pratar sinnessjukt höga. Jag har inte bara väntat mig förbättringar på precis alla punkter, jag har även målat upp en bild för mig själv där Halo Wars 2 är den slutgiltiga anledningen till att realtidsstrategi av den gamla skolan ska komma tillbaka på riktigt och att genren ska få ordentligt fotfäste på konsol - och visst är det här ett par rejäla kliv i rätt riktning.

Halo Wars 2

Halo Wars 2 är alltså något så konstigt som realtidsstrategi optimerat för att avnjutas med en handkontroll snarare än mus/tangentbord. Exakt den meningen brukar få genreveteraner att ilskna till. Det är helt förståeligt, grunden i ett strategispel där din uppgift är att kontrollera en mängd olika arméer och enheter samtidigt är byggt efter möjligheten att göra det snabbt och smidig, att säga att det inte går med handkontroll är å andra sidan ungefär lika dumt som när det sades att förstapersonsskjutarna aldrig skulle bli spelbara och få fotfäste på våra konsoler också. Och ja, även om det tog ett bra tag innan Bungie skrev om regelboken för just den biten, är det idag lika självklart att spela förstapersonsaction med dosa som det är att göra det med mus.

Halo Wars-serien är såklart helt modellerad med handkontrollen i åtanke. Redan i det första spelet lyckades man med den bedriften otroligt väl och i grunden har ingenting ändrats inför uppföljaren. Givetvis har det tillkommit en del förbättringar, som exempelvis möjligheten att skapa grupper och lättare markera de enheter man vill ha på slagfältet.

Själva spelkontrollen är enkel att sätta sig in och det För att flytta markören används den vänstra analogspaken och enskilda soldater eller fordon markeras med A-knappen. Vill du välja fler enheter samtidigt kan du antingen hålla ner A för att välja en alla inom ett område eller trycka på RB-knappen en gång för alla enheter du har på skärmen, dubbeltryck på RB väljer allt du, perfekt för en sista avslutande manöver. På det stora hela känns det bekant och har du spelat det tidigare spelet kommer du inte ha några problem alls med att sätta dig in i det. Men, sluta babbla nu, hur bra är spelet?

Halo Wars 2

Halo Wars 2 tar vid exakt 28 år efter det första slutar. Kapten Cutter med besättning har legat i kryosömn och under den perioden har mycket av den Halo-historia vi känner till genom huvudspelet ägt rum. De vaknar upp och finner att de inte riktigt vet var någonstans de är eller varför men snappar strax därpå upp en underlig signal från en bebyggelse i närheten. Detta ska givetvis undersökas och tre spartaner skickas dit för att se att saker och ting inte riktigt står rätt till. Strider har utkämpats men det är helt tomt på folk. Strax därpå hittas den övergivna AI:n Isabel som direkt uttrycker sin vilja att lämna området snabbare än någon kan säga "Cortana".

Precis då gör huvudskurken och tillika den ärkehåriga Atriox entré och dängar spartanerna så rustningarna bokstavligen smulas sönder. Atriox är stor, smart och extremt förbannad och det är med nöd och näppe våra hjältar undkommer med livet i behåll. Väl tillabaka på skeppet The Spirit of Fire berättar Isabel att Atriox är den första Bruten som någonsin har vänt sig mot sina covenant-mästare och gjort revolt. På så sätt har han lyckats skapa sig ett följe och är nu ett riktigt hot mot galaxen.

Genom att plundra, förstöra och erövra har den nya armén (som kallar sig för Banished) samlat på sig en ansenlig mängd vapen och fordon och givetvis blir det upp till besättningen på The Spirit of Fire att sätta stopp för galenskapen, en gång för alla. Storyn presenteras genom mellansekvenser som är så läckra att svetten pärlas i pannan. Precis som i det första spelet är dessa gjorda av genierna på Blur Studio och är stiligt regisserade. Scenen i början då spartanerna möter Atriox för första gången är sanslöst häftig, nu önskar jag mig mest en helt animerad film signerad Blur Studios.

Kampanjen i Halo Wars 2 är rätt fram på klassiska premisser, uppdragen för alltid berättelsen framåt och det finns inga utrymmen för egna beslut eller annan påverkan. Ungefär halvvägs in trappas tempot och svårighetsgraden upp, uppdragen blir mer intensiva och jag tvingas göra vissa uppgifter under tidspress. Hela kampanjen är strukturerat som en längre träningsläge där jag introduceras till nya enheter, fiender och egenskaper. Mot slutet har jag full koll på hur jag bygger baser mest effektivt, vilka enheter som är bäst på att kontra andra samt spelkontrollens alla egenheter. Uppdragen är varierade och jag tvingas hela tiden att tänka, använda det jag har lärt mig och se till att jag alltid har rätt trupper för varje jobb. Uppdragsdesignen kan beskrivas som en blandning av Red Alert 2 och Starcraft II där vissa uppdrag utspelar sig på klassiska manér medan andra är helt unika.

Alla uppdrag innehåller förutom ett eller flera huvuduppdrag även valfria- och bonusuppdrag. Genom att klara dessa ökas poängen jag får i slutet av varje bana där jag belönas med en medalj för mina insatser, detta, tillsammans med det klassiska "skull"-systemet ökar på livslängden för kampanjen, åtminstone för alla som vill klara och samla allt som går. I slutändan är det en solid kampanj som jag verkligen har njutit, som dessutom går att spela igenom tillsammans med en vän, men när den är avklarat är det dags att sätta färdigheterna på prov i Halo Wars 2 splitternya spellägen Blitz och Blitz Firefight.

Halo Wars 2

Halo Wars 2 kommer komplett med en imponerande samling flerpselarlägen. Här finns såklart det vanliga "deathmatch"-läget där basbyggande, kontroll av kartan och extremstora attacker är viktigt. "Domination" handlar om att ta över och hålla fler kontrollpunkter än din motståndare och i "Strongholds" gäller det att erövra baser. Dessa matcher utspelar sig på en mängd olika kartor och kan spelas en-mot-en, två-mot-två eller tre-mot-tre. Spelar du med två kompisar och ni har en uttänkt och genomarbetat strategi kan ni givetvis göra slarvsylta av praktiskt taget allt motstånd som finns men möter ni själva ett sådant lag gäller det att ha tungan rätt i truten och fatta korrekta beslut vid rätt tillfällen.

Den stora stjärnan här är dock det kortbaserade spelläget "Blitz" som helt eliminerar basbyggandet i favör för spelkort du använder för att skicka din trupper i strid. Totalt har du 12 kort i en och samma lek och alltid fyra på handen. Genom att spela ut ett kort placerar du ut enheterna som finns representerade på kortet och drar samtidigt ett nytt från din hög. För att spela ut kort behöver du energi då varje kort har en kostnad för att använda. Energi får du automatiskt med tiden men också genom att plocka upp det runt om på kartan. Spelläget är, precis som i Domination, baserat kring tre kontrollpunkter där det gäller att alltid hålla fler än motståndet. Blitz är snabbt, intensivt, spännande och förmodligen det mest beroendeframkallande flerspelarläget jag någonsin har upplevt i ett strategispel. Här sätts allt du vet om spelets sten, sax- och påse-system på prov på riktigt och ett enda korrekt utsatt kort kan göra skillnad på vinst eller förlust.

Totalt finns det sju olika ledare att välja på, både bland UNSC och Banished. Kapten Cutter, Isabel, Anders och Atriox, för att nämna några. Alla har sina egenheter samt exklusiva kort. Det gäller att bygga en kortlek som är både effektiv energimässigt, varierad för att kunna kontra ordentligt och stark för att kunna göra hänsynslösa attacker. Alla kort kostar olika att spela ut där exempelvis ett par marinsoldater kostar en spottstyver jämfört med en gigantisk pansarvagn eller fruktad "Scarab". Förutom trupper är vissa kort olika ledarkrafter som kan hjälpa till med bombanfall, laga trasiga enheter eller buffa upp skadan du gör. Kortpaket fås varje gång du går upp i nivå och genom att klara kampanjen, vill du utöka snabbare går det att köpa kortpaket, för riktiga pengar.

Blitz kan spelas på samma sätt som ovan nämnda spellägen, upp till tre personer i varje lag, och det blir såklart riktigt galet då sex olika armeér drabbar samman. Det enda jag har att klaga på när det gäller Blitz är att det i skrivandes stund bara finns en karta att spela på, jag hade gärna sett lite mer variation på den fronten.

Det går också att spela Blitz i en variant på det klassiska "Firefight"-läget. Då är det du och upp till två kamrater mot vågor av fiender i ökande svårighetsgrad. Jag och superfinnen Jonas Mäki har skissat på taktiker, experimenterat med olika uppsättningar enheter och storförlorat (vilket är oundvikligt om du spelar någon form av Halo med Mäki) flertalet gånger. Fiendens antal trupper blir mot de senare vågorna helt brutala och vi får kämpa så att svetten lackar. Jonas skriker: "Vi måste trycka mot B-punkten" men styr sina enheter åt fel håll och kvar står jag ensam med en handfull enheter mot en oändlig våg och en oundviklig förlust. Firefight fungerar som snabb underhållning är är den perfekta lekplatsen för att verkligen testa olika kortuppsättningar och taktikter.

Halo Wars 2

Presentationen i Halo Wars 2 är det sannerligen inga som helst fel på där det som imponerar mest på mig är de redan nämnda mellansekvenserna som är sinnesjukt läckra. Grafiken i själva spelet är det heller inga fel på. Omgivningarna är snyggt detaljerade med svajande träd och rinnande vatten, partikeleffekterna snygga och varje explosion är en fröjd at lägga ögat på. Spelet är även mer utzoomat än det det första vilket hjälper till avsevärt för att skapa sig en bra överblick över slagfälten. Det kanske viktigaste av allt är det verkligen känns som ett Halo-spel, det går liksom inte ta miste på det då varje centimeter på min skärm andas med atmosfär från ringvärldarna. PC-versionen huserar givetvis med mer grafiskt lullull och möjligheten för högre upplösning än Xbox-diton men på det stora hela är skillnaderna ganska små.

Det jag vill gnälla lite surt på är spelets menyer som känns ologiska, onödigt krångliga och begränsade i sin struktur, de olika spellägena som finns är luddigt beskrivna. Att behöva lämna sin grupp för att editera sin kortlek känns även det tradigt

Ljudet håller också riktigt hög klass. Den dynamiska musiken träffar rätt varenda gång och dina truppers mer desperata skrik i trängda lägen får mig att reagera och agera. Röstskådespelarna gör ett förträffligt jobb, både under mellansekvenser och i spelet. Jag gillar inte riktigt att Atriox låter så mycket som en snorig gris att det stundtals blir komiskt men utöver det är produktionsvärdena verkligt skyhöga.

Halo Wars 2

Halo Wars 2 är precis allt jag önskade att det skulle vara. En mäktig kampanj som går att spela helt med en vän. Mellansekvenser som skapar en riktigt filmisk upplevelse och ett flerspelarläge som jag kommer spela i månader framöver. Visst kan man ställa spelrt mot andra moderna realtidsstrategispel och konstatera att Halo Wars 2 egentligen saknar innovationer men det handlar inte riktigt om det. Det första spelet var Age of Empires-skaparnas sista spel och medvetet gjort i den gamla andan. Halo Wars 2 bygger vidare på det och vad vi får en är strategipärla av rang och utan tvekan det bästa strategispelet till konsol som någonsin gjorts.

9 / 10
      +
      Enastående kampanjuppdrag, sinnesjukt läckra mellansekvenser, tight spelkontroll, förbättrar precis allt från sin föregångare, Blitz är extremt beroendeframkallande
      -
      Undermåliga menyer, bara en karta i Blitz

Petter Hegevall
      Jag älskar Halo, även om Bungie lyckades slå knut på sin egen invecklade mytologi där i Halo 3 och på köpet lyckades trolla bort mig fullständigt gällande allt vad story heter. Jag älskade även Halo Wars trots sina många tillkortakommanden och har haft roligt med uppföljaren, även om det verkligen inte är något klockrent strategispel. Blitz är roligt, men kort, och resten av spelet känns gammalt och i behov av nya idéer. Stundtals känns det nästan tröttsamt enformigt och tjatigt även om slutprodukten är väldigt välpolerad och proppad av grafisk briljans. Jämfört med exempelvis Starcraft II har dock Halo Wars 2 ingenting att hämta. 7/10

• fille49
        Fille har satt fingrarna i biowares tolkning av uppkommande halo ifinity wars där alla spartaner tillsammans ska stoppa hotet inne ifrån. Halo... 2/10

1