Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Disc Jam

Disc Jam

High Horse Entertainment har slängt ihop ett rätt märkligt multiplayer-spel och vår systersite i England har delat ut betyg...

Det känns... Väldigt självklart från första början, det här. Action-frisbee, typ. Upp till fyra spelare kan delta och det handlar om att göra poäng genom att slunga frisbeen likt en vilding. Och om jag ska vara helt ärlig så blir det aldrig särskilt mycket mer komplicerat än så. Men med tanke på att utvecklarna slängt in spelmekanik som skapar ett förvånansvärt beroendeframkallande djup, är det lätt att gilla Disc Jam, åtminstone till en början.

Disc Jam
      Detta är lite som att spela Mario Tennis, fast utan tennis. Eller som att spela SNK:s gamla Neo Geo-klassiker Wind Jammers, fast ändå inte.

Du som lirat exempelvis Super Tennis eller Super Monkey Ball vet hur ljuvligt det kan vara med spel som är otroligt enkla att sätta sig in i men svinsvåra att verkligen, verkligen bemästra. Och så känns Disc Jam. Vi har under vår testperiod lirat mot båda polare i soffan samt mot online-motståndare och allt eftersom jag lärt mig mer om spelkontrollen har jag kunnat spela mer och mer avancerat rent strategiskt. Disc Jam är en titel som letar fram den sämsta sidan hos den som förlorar just på grund av att det ser så enkelt ut, men är svårt att bli riktigt bra på. Det var länge sedan som vi hörde andra spelare skrika så mycket oförskämdheter som de gjort under våra online-sessioner med detta. Vilket gör upplevelsen tråkigare än om community-delen hade varit lika trevlig och mogen som i exempelvis Forza Motorsport 6, men det har samtidigt ingenting med spelets egentliga kvaliteter att göra.

Allting börjar med en tutorial uppdelad i två partitioner. Hår får jag lära mig allt om mekaniken samt får chans att kika på hur banorna ser ut samt den övergripande grafiken, ur ett rent tekniskt perspektiv. Banorna och spelplanen är enkelt men effektivt utformade och spelarna ser roliga ut men det handlar absolut inte om någon slags teknikbjässe detta. Det finns inte särskilt mycket olika karaktärer att välja mellan och även om det går att förändra vissa saker för att skräddarsy sin egen spelare, är det ingen del av Disc Jam som jag fastnade för, direkt.

Disc Jam
      Skölden dyker upp när du mördar knapparna, som Jonas Mäki alltid gör i Tekken.

En annan del som jag inte riktigt gillar är att karaktärerna inte känns särskilt balanserade. Vissa rör sig för klumpigt och även om det naturligtvis kan handla om min bristfälliga förmåga som Disc Jam-spelare, känns det lite som att fördröjningen i spelkontrollen ställer till det för mig mer än vad jag hade önskat.

Huvudsaken när det gäller den grundläggande spelmekaniken är att släppa/slunga iväg disken så fort som möjligt efter att du tagit emot den. Lite som att lira tennis, med händerna. Ju längre du håller i skivan ju mindre poäng får du på ditt kast. Om du trycker för tidigt dyker en liten nätt sköld upp som gör att disken returneras mot andra sidan utan att du har chans att norpa den där smaskiga poängen och därmed har utvecklarna tvingat spelaren att använda timing utan att skapa ett spelsystem som straffar utan att belöna. Finurligt och väl utfört, såklart.

Disc Jam
      Grafiken är ganska ful och karaktärerna behöver balanseras.

Det finns mängder av olika sätt so, du kan slunga disken, på. Den går att putta, slunga, skruva och lobba och det gäller att lära sig de olika teknikerna för att så snabbt som möjligt avgöra vilket typ av kast som ska nyttjas beroende på var motståndaren befinner sig. Om du vill, likt Sampras, stå framme vid nätet och hota kan du med flit klicka lite för tidigt på knappen för att på så sätt dra upp den där lilla skölden och med hjälp av den liksom lägga ned frisbeen på andra sidan nätet, lite som en stoppboll.

Disc Jam låter skoj, eller hur? Det är roligt, åtminstone en stund. Den ganska fula grafiken och obalansen mellan de olika karaktärerna gör dock att det inte känns riktigt färdigt och slutar på ett svalt medelbetyg.

6 / 10
      +
      Trevligt koncept, roligt upplägg, massor av djup i spelsystemet