Svenska
Gamereactor
recensioner
Day of Infamy

Day of Infamy

New World Interactives mustiga världskrig har äntligen släppts på Steam och här kommer vår recension...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Januari 2014, indiestudion New World Interactive släppte lös den hett efterlängtade militärsimulatorn Insurgency och skakade om hela subgenren. Det var obegripligt utmanande, balanserat och hutlöst beroendeframkallande och erhöll snabbt kultstatus bland oss som knarkat spel som Arma, Ghost Recon, Hidden & Dangerous samt Operation Flashpoint. En stor del av varför Insurgency var så fantastiskt verklighetstroget som det var (och är) stavas naturligtvis producenten och studio-grundaren Andrew Spearin och hans förflutna som kanadensisk specialsoldat.

Day of Infamy

Med alla den rutin som New World Interactive samlade på sig under tiden då de utvecklade, beta-testade och sedan patchade sitt debutspel samt Spearins kunskap om verkliga militärkonflikter slungade sig studion över sitt nästa projekt som nu släppts via Steam Early Access och därmed snurrat frekvent i min speldator den senaste veckan. Låt mig börja med att höja ett varningens finger för den mängd buggar och tekniska missar som den här versionen av Day of Infamy innehåller, för i omgångar har jag till och med tvingats starta om hela PC:n eftersom spelet inte bara hängt sig själv utan verkar ha påverkat hela operativsystemet och väl inne i Day of Infamy finns det gott om grafikobjekt och ljudfiler som försvinner samt motståndare som hoppar fram över slagfältet som små ekorrar. Men! Det är trots allt en "early access"-version det här och vi vet att det mesta av dessa problem i allra högsta grad kommer att fixas.

Bland buggar och grafiktrubbel finns det dock gott om förtjänster som gör att Day of Infamy känns riktigt läckert sett till hur man valt att forma spelvärlden och alla de objekt som ligger utplacerade på banorna. Texturerna är ultradetaljerade, partikeleffekterna för rök och dimma är superimponerade och det finns tillräckligt mycket volymetriskt ljus här för att kväva en sork. Variationen är dessutom strålande. Slagen sker på banor som kommer att ta dig från det soliga Medelhavet till Dagen D-landstigningen under andra världskrigets startskede. Realismen är sanslös och trots en del aningen bleka vapenljud är akustiken och den atmosfär som miljöljuden och de ekande gevärs- och granatknallarna tillräckligt superba för att jag ska kapitulera, fullständigt.

Detta är en annons:
Day of Infamy

Inte blir det sämre heller av att den grundläggande spelmekaniken samt de många olika, ofta dynamiska och balanserade, spellägena inte lämnar nånting att önska. New World Interactive har hämtat hälsosamma mängder inspiration från framförallt Valves klassiska Day of Defeat och sedan tillfört lika stora delar realism som nymodigheter tillika originalet för att i slutändan erbjuda en produkt som verkligen sticker ut i dagens actionklimat. Skottfysiken och hur kulorna rör sig i spelvärlden, rekylen i vapnen, hastigheten som man själv rör sig i samt intensiteten i striderna är fenomenalt bra och med lite puts finns det goda chanser för detta att bli fullständigt magiskt bra.

Upplägget och spelkänslan i Day of Infamy känns för mig lite som en rätt vild mix mellan Day of Defeat, Counter-Strike och tidiga Call of Duty-spel. Jag gillar i stort sett allt förutom de många buggarna samt den bitvis gamla grafiken (som på andra ställen är briljant) och ser fram emot att fortsätta spela Day of Infamy och se hur det utvecklas i och med att fler och fler spelare ansluter.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Brutala strider, engagerande spelmekanik, massor av vapen, gott om karaktärsklasser, utmanande samarbetsläge
-
En del jobbiga buggar, ful grafik, tunt ljud
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content