Svenska
Gamereactor
recensioner
Prey

Prey

Lisa har skjutit vilt omkring sig på den alientäta rymdstationen Talos 1 i jakt på ett betyg till Arkane Studios Prey...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Prey, alien-liret från 2006 gick hem hos många och här på redaktionen betraktas det som en riktig klassiker. Med solida betyg från spelpressen och en extremt trogen skara fans var det knappast underligt att Human Head planerade en uppföljare som skulle släppas till PC och förra generationens Microsoft-konsol, Xbox 360. Något mer underligt var dock det faktum att det spelet de jobbade stenhårt på i många år totalskrotades i ett sent stadium år 2014. Två år skulle sedan passera innan vi fick se röken av titeln igen och när den väl dök upp i spelnyhetsflödet hade Prey, något otippat, hamnat i händerna på den riktigt kapabla studion Arkane Studios som ligger bakom den brutalt snyggt designade och tillika superba Dishonored-serien.

Det faktum att Arkane Studios fick ta över efter det att Human Head, motvilligt, fick sitt arbete skrotat efter många års hårt arbete födde givetvis en hel del skepsis och det är svårt att neka till att tvivlen delvis varit befogade. Men med det sagt skulle man göra sig en enorm otjänst om man förväntade sig en uppföljare till 2006 års Prey när man slungar i skivan till 2017 års reboot. Arkane Studios Prey bör ses som en ny spelserie för att uppskattas till fullo - och då blir det genast roligare. Och det ska ju vara roligt!

Prey
Prey-introt bjussar på horribel grafik som, tack och lov, blir bättre.
Detta är en annons:

Prey tar sin början genom att spelaren axlar rollen som antingen den kvinnliga (som var mitt val av karaktär) - eller manliga - vice-chefen/uppfinnaren hos Transtar Morgan Yu, syster till samma företags högsta höns Alex Yu. Efter att ha blivit väckt via högtalare rusar Morgan upp ur sängen, skippar kaffet, drar på sig sin rymdutstyrsel, hälsar på vaktmästaren utanför dörren och tar privathelikoptern till jobbet, dagen ska bli den första på vår huvudpersons arbete i rymden. Målet är att nå Talos 1, rymdstationen som ägs av storebrors superföretag Transtar och innan det att Morgan skjuts upp måste hon genomgå en rad tester ledda av Dr. Bellamy.

Efter att ha hälsat på och mottagit komplimanger av brorsan i lobbyn drar Morgan vidare mot testkammaren. "Spring, hoppa, kasta lådor" beordrar Bellamy, som om Morgan vore någon slags spelkaraktär, innan vi får sätta oss och svara på karaktärsstärkande frågor. Mitt i den urtrista testsekvensen händer någonting, Bellamy käkas upp av kaffet i hans kaffekopp och Morgan ligger chockad på golvet - tur är väl ändå att testkamrarna skärmas av från Bellamy och hans mördarbrygd med glas. Gas fyller rummet och Morgan drar till drömlandet, i bakgrunden hörs brorsan Alex prata tveksamheter med en labbanställd innan bilden blir svart.

Morgan vaknar åter, i samma säng som innan. Solen lyser och fåglar kvittrar utanför - men någonting känns fel. Efter att ha klätt på sig går vår huvudperson ut genom dörren och möts av en skräckinjagande vy, vaktmästaren hon hälsade på innan är stel och grå - stendöd. Efter att ha kikat på den döda kroppen en stund ringer någon som introducerar sig som "January". January berättar att det som hände i testkammaren inte var en dröm, Bellamy är död på riktigt och hans mördarjava kan verkligen suga livet ur folk. Som vilken vanlig person som helst säger Morgan inte ett ord, tar vaktmästarens enorma skiftnyckel, går hem igen och krossar balkongdörren som visar sig vara en simulationsskärm. På andra sidan gömmer sig testlabbet Morgan befann sig i tidigare och labbet visar sig vara belagt på Talos 1.

Prey
Även hjältar som Morgan Yu har en brevlåda full med spam.
Detta är en annons:

Spelarens uppdrag är att lista ut vad som hänt på rymdstationen, hitta ett sätt att stoppa de livsfarliga alien-organismerna och ta reda på vad Alex har med saken att göra. Längs vägen möter man ett gäng olika typer av Typhons, som är samlingsnamnet på mördarsubstansen i Bellamys kaffekopp. Dessa finns alltså i en mängd olika former och storlekar men de vanligaste kallas mimics och kan forma sig till i stort sett vilka objekt som helst. Spelaren attackeras alltså av allt från stolar till toarullar spelet igenom. Andra vanliga typhons är "Phantoms" och "Corrupted Operators".

När vi ändå talar om operators, dessa jetpack-utrustade datorer är, när de inte är korrupta, där för att hjälpa spelaren och andra ickesmittade människor på rymdstationen (sidouppdrag låter dig leta upp och hjälpa andra överlevare). Det finns en operator för varje dränerbar mätare, det vill säga "Science Operator" fyller din psi-mätare (som dräneras när du använder dina uppgraderbara krafter, men mer om det senare), "Engineering Operator" fyller din suit integrity (lagar hål i din rymddräkt) och "Medical Operator" fyller din livmätare. Ett annat sätt att öka på livmätaren är att käka mat, alternativt dricka läsk eller alkohol - precis som i verkliga livet. Du kan även laga din dräkt själv med hjälp av reparationskit som går att hitta runtomkring och du fyller din psi-mätare genom att använda psi-hypos. Hittar du så kallade chip-sets kan du även uppgradera din hjälm och din rymddräkt så att dessa blir bättre eller ger dig andra färdigheter.

Prey
Ryggsäcken är storleksuppdelad vilket är riktigt jobbigt för mig och mina hoarder-spelarvänner där ute.

Om du kan ta skada måste du väl även kunna åsamka skada, kanske du tänker och då har du, givetvis, helt rätt. Flertalet olika vapen finns strödda över Talos 1 och hittar du dem är det bara att börja kötta. Vissa är omöjliga att missa, som skiftnyckeln och iskanonen Gloo Cannon (som fryser fast fiender utan att skada dem, men som även kan användas till att skapa broar och stoppa diverse läckor) medan vissa måste letas upp. Samtliga vapen, utom skiftnyckeln, går även att uppgradera om man hittat ett vapenuppgraderingskit och hittar du ritningar kan du till och med bygga vapen och ammunition själv.

När vi ändå kommit in på snickra ergna grejer är det väl värt en djupdykning, Preys så kallade crafting-system är otroligt välgjort och enkelt att förstå. Redan under handlingens första del får du testa återvinnings- och tillverkningsstationerna. Återvinningsstationen låter dig, inte helt otippat, trycka ner alla prylar du inte vill ha från rymdryggsäcken ner i en låda och förvandla skräpet till material som du senare kan bygga saker med vid - du gissade rätt - tillverkningsstationen. Här kan du bygga allt från ammunition och vapen till och medicin och uppgraderingspoäng och allt med ett knapptryck i världens enklaste meny.

Prey
Preys uppgraderingssystem är simpelt och lätt att förstå.

När det gäller uppgraderingspoäng har du möjlighet att bygga din karaktär precis som du vill från början. Du kan bygga Morgan som ett muskelmonster som kan lyfta undan bråte för att ta sig in i annars otillgängliga rum eller göra huvudpersonen till knäpptyst, smygande ultrahacker. Vill du vara vapenproffs eller superkraftfull typhon-hybrid kan du levla i andra färdighetsträd. Några av dessa färdighetsträd måste dock låsas upp genom att scanna fiender.

Nämnda fiender är, tyvärr, spelets största svaghet enligt mig. Trots att flertalet olika fiendetyper finns i spelet ser samtliga i stort sett likadana ut. Variationen är alltså nära på obefintlig, åtminstone sett till utseende. Utöver detta är dessa fiender otroligt tuffa att möta, vilket tyder på att Dishonored-utvecklarna hellre ser att man smyger genom spelupplevelsen. Detta är dock det enda jag egentligen såg som ett problem under mina 15+ timmar med spelet. Den otroliga bandesignen (som är semiöppen med metroidvania-element), det fantastiska crafting-systemet, den (trots att den liknar flertalet andra rymdskräckis-handlingar, läs Soma eller Bioshock) intressanta handlingen och de schyssta sidouppdragen höjer upplevelsen något enormt.

Prey
På bilden: Morgan efter badrumsolycka.

Arkane Studios imponerar rejält, återigen. Den här gången med ett skräckfokuserat rymdäventyr, en inkörsport för både Arkane själva och för de av er som inte riktigt klarar av ruggiga skräcklir och en solid actionupplevelse för resten. Lägg era Prey 2-förväntningar åt sidan och förvänta er ett riktigt bra scifi-kalas istället - med Prey lär Arkane Studios överträffa dem.

HQ
Prey
Koder du sett på lösa lappar sparas och visas upp för enkelhetens skull. Otroligt uppskattat.
Prey
Sidouppdragen är riktigt bra och riktigt många
PreyPrey
PreyPrey
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Intressant story, många roliga vapen, bra soundtrack, ruskigt väldesignad spelvärld, smart levelsystem, härliga skräck-element, lätt och välgjort crafting-system, bra sidouppdrag, snygg karaktärsdesign
-
Utseendemässigt dålig fiendevariation, risig grafik emellanåt, onödigt svårt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Kim Orremark
Jag har varit mycket skeptisk till Prey. Orättvist mycket, faktiskt. Dels för att jag älskar originalet och blev något upprörd när det skulle göras ett nytt spel med samma namn men utan direkta kopplingar och dels för att jag aldrig har fastnat för Arkane Studios andra spel som Dishonored. Dessutom har Prey alltid sett ut som en halvslö kopia av Bioshock med supersterila rymdmiljöer och fiender som mest påminner om lerklumpar. Nu när jag har spelat igenom spelet är jag faktiskt nöjd. Nya Prey är inget banbrytande spel eller ens någonting som kommer med nya idéer till genren, men det mesta är väl utfört och att hämta inspiration från Bioshock och Dishonored är inget fel i sig. Jag gillar det komplexa färdighetsträdet och den finurligt konstruerade rymdstationen med tydliga Metrovania-vibbar. Det som däremot inte riktigt fungerar är spelets övergripande narrativ som känns oinspirerat och det hutlöst tråkiga fienderna (seriöst, hur många nyanser av gegga finns det?). Prey blir i slutändan ett spel jag placerar i samma fack som Dishonored, ett bra spel, varken mer eller mindre. 7/10

Relaterade texter

PreyScore

Prey

RECENSION. Skrivet av Lisa Dahlgren

Lisa har skjutit vilt omkring sig på den alientäta rymdstationen Talos 1 i jakt på ett betyg till Arkane Studios Prey...

0
Fem spel tas bort från Xbox Game Pass snart

Fem spel tas bort från Xbox Game Pass snart

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Några gånger varje månad utannonserar Microsoft nya tillskott för tjänsten Xbox Game Pass. Men i takt med att det fylls på, brukar det också tas bort spel, och nu har fem...

0
Gratis uppdatering till Prey: Mooncrash

Gratis uppdatering till Prey: Mooncrash

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Mooncrash släpptes den 11 juni (kolla in vår recension) och lade till ett nytt äventyr i Prey-världen. Nu har Bethesda uppdaterat spelet ytterligare och utan extra...

0
Gamereactor Live: Vi spelar Prey Mooncrash

Gamereactor Live: Vi spelar Prey Mooncrash

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bethesda överraskade med att utannonsera DLC till Prey under sin E3-presskonferens förra veckan och släppa det samtidigt, och därför tänkte vi idag damma av denna...



Loading next content