Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Det tredje Fire Emblem-liret till Nintendo 3DS är en restaurerad utgåva av ett spel från 1992. Att återuppleva en klassiker för dock med sig vissa brister...

Fire Emblem-fans har en hel del att glädja sig över just nu. I fjol släpptes ett Fire Emblem-spel som egentligen var tre spel i ett, och i år får fansen gotta sig i ett mobilspel, ett Dynasty Warriors-inspirerat spel och en nyversion av en av de äldsta delarna i serien. Frågan är, när det gäller det sistnämnda, om ett spel från 1992 fortfarande har något underhållningsvärde? Vi har testat Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia är alltså en nyversion av Fire Emblem Gaiden från 1992, seriens andra spel. Likt alla de andra delarna i serien som släpptes under nittiotalet lanserades rollspelet enbart i Japan, vilket gör att denna utgåva (som släpps världen över) uppskattas än mer av mig som inte fick spela det då. Echoes-versionen ger även den gamla godingen till spel ett massivt ansiktslyft och det är ju inte helt fel det heller.

Det finns ingenting som stoppar de som aldrig lirat ett Fire Emblem-spel tidigare från att starta sin rollspelsresa med Echoes. Serien är en taktisk rollspelsserie och låter spelaren förflytta sina trupper i tur och ordning över ett schackliknande slagfält. Soldaterna får alla erfarenhetspoäng, går upp i level och deras klasser kan uppgraderas till mer avancerade sådana. Alla soldater har sina styrkor, svagheter och unika personligheter, vilket skapar ett band mellan karaktärerna och spelaren. Detta gör att spelaren kämpar extra hårt för att hålla sina soldater vid liv, för dör de försvinner de för alltid. Skulle detta kännas för brutalt eller helt enkelt irriterande finns ett casual-läge i Echoes som enbart slår ut dina soldater tills striden är över, men det är ändå härligt att vinna ett Fire Emblem-slag utan att mista en enda soldat.

Ett överhängande moment när man lanserar flera spel i en serie till samma plattform är att formeln snabbt kan kännas repetitiv och att spelen till slut känns för lika varandra. Sett till det är Intelligent Systems och Nintendos val av spel att släppa denna nyversion helt rätt strategiskt, Fire Emblem Gaiden skiljer sig på många vis från de andra spelen i serien.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia är en remake av ett spel i serien från 1992.

Ett problem gällande Echoes unika natur är dock att många av de innovationer som introducerades i Fire Emblem: Awakening och Fire Emblem Fates helt skippats i denna release. Detta är antagligen på grund av att utvecklarna Intelligent Systems har satsat på en nyversion som är så trogen originalspelet som möjligt sett till spelmekanik. Spelaren kan exempelvis inte slå ihop två soldater på ett och samma rutfält i strid eller befalla två soldater som står jämte varandra att strida tillsammans i Fire Emblem Echoes.

Har man blivit van dessa nya spelsätt väntar alltså, än en gång, en rejäl omställning åter till klassisk Fire Emblem-strategi. Det är heller inte enbart nya element som försvunnit i Fire Emblem Echoes, enkel spelmekanik som möjligheten för ryttare att plocka upp och frakta soldater har också slopats. Detta gör att Fire Emblem, trots sitt taktiska djup, känns som ett steg tillbaka - särskilt efter att Intelligent Systems visat bättringarna i de två föregångarna till samma format.

Flera andra element som kopplats till Fire Emblem-serien genom åren har också helt slopats eller tonats ned kraftigt. Seriens karakteristiska vapentriangel är exempelvis borta. För att förklara denna vapentriangel kortfattat så har de flesta Fire Emblem-spel ett system där en typ av vapen är starkt mot någonting och svagt mot någonting annat och det hela är uppbyggt som sten/sax/påse. I Fire Emblem Echoes har man dock slopat systemet och med det försvinner en stor del av det taktiska djupet serien är känd för. En annan aspekt som tonats ned kraftigt är relationsuppbyggnaden mellan karaktärerna.

Utöver detta har Echoes flera punkter, små och stora, som drar ner betygspinnen. Flera av kartorna man strider på är till exempel på tok för lika varandra och sänker intresset. Musiken är riktigt bra och emellertid riktigt imponerande men, likt slagfältsdesignen, föga varierande. Handlingen och karaktärskatalogen har sin charm och sina höjdpunkter men nu i efterhand står det klart att Echoes inte är seriens bästa på den fronten. När det gäller röstskådespelet är detta ganska väl utfört och framförallt får vi för första gången fullt röstskådespel i ett Fire Emblem-spel. Det hade dock varit än bättre om möjligheten att välja språk funnits.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia
.Fire Emblem är som vanligt både taktiskt och utmanande, dör en figur är denne borta för alltid.

Allt det åt sidan, det är dags att berätta om allt Fire Emblem Echoes faktiskt gör riktigt bra - och det är ändå en hel del, även om recensionen hittills gett ett annat intryck.

Handlingen följer de två barndomsvännerna Alm och Celica som hamnar mitt i konflikten mellan rikena Zofia och Rigen. Kanske inte den mest kreativa eller originella handlingen någonsin, men sättet Echoes låter spelaren följa två individer parallellt ger en grym variation genom hela spelet. Samma typ av variation ger även de två grupperna av följeslagare, och här hjälper inte minst det grymma översättningsarbetet. Ett annat element som hjälper med variationen är växlingen mellan de klassiska Fire Emblem-slagen och utforskningen av grottor och tempel. Detta är en härlig nyhet till serien som vore kul att se mer av i framtida spel.

Den främsta innovationen som spelet bjuder på är dock Milas Turnwheel, en helig och magisk tidsanordning som lär dig att skriva tillbaka tiden på slagfältet. Skulle du förlora din favoritsoldat i strid och kan tänka ut en strategi som hade kunnat rädda denne kan du använda Milas Turnwheel för att få en ny chans. Du kan justera tillbaka tiden så långt du vill och det är lätt att lära sig systemet. Du är begränsad sett till antalet gånger du kan använda tidsanordningen per strid, men du kan fylla på detta antal genom att hitta fler i grottor och byar. Funktionen gör det otroligt mycket lättare att pröva sig fram i strid och det vore skönt om utvecklarna behöll nämnda funktion tills kommande spel i serien.

Bara för att möjligheten att spola tillbaka och försöka igen finns betyder inte detta att Echoes är ett lätt Fire Emblem-spel. Tvärtom kastar spelet spelaren rakt in i utmanande strider som ofta är brutalt svåra om spelarens mål är att ta sig igenom dem utan att lämna någon soldat åt döden. Skulle det hela bli något för svårt finns dock givetvis möjligheten att samla extra erfarenhetspoäng i grottor runtomkring, men detta tar tid.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia
Mycket av det vi vant oss vid från seriens senaste delar finns inte längre kvar, just eftersom det är en remake av ett äldre spel.

När det gäller vapen och klasser är dessa system helt nya för serien. Vapen blir inte förbrukade i Echoes och spelaren behöver heller inte tillhandahålla en soldat med vapen, då varje klass har förutbestämda sådana. Allt eftersom går soldater upp i level och lär sig nya vapenfärdigheter. Man kan emellanåt ge sina soldater specialvapen som efter en längre tids användning ger nämnda soldater speciella färdigheter. En bågskytt har till exempel alltid en pilbåge att strida med, men ger man honom en båge i silver lär han sig efter en tid en förmåga exklusiv till silverbågen. Detta system känns ovant till en början men är ändå lätt att lära sig.

Sammanfattningsvis märks det att Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia att det är ett gammalt spel i ny kostym. Även om detta faktum i sig inte är något negativt, och även om det är trevligt för oss västerländska spelare att äntligen få spela en gammal klassiker, finns det många aspekter som kan irritera de som vant sig vid de nyare spelen i serien. Detta beror dock till stor del på att både Fire Emblem: Awakening och Fire Emblem Fates är två mycket bra spel som är svåra att mäta sig mot. Fire Emblem Echoes är svagare än sina föregångare, tyvärr, men för de som inte är mätta på Fire Emblem riktigt än finns även många goda egenskaper som gör Echoes värt att kolla närmare på.

7 / 10
+
Parallella handlingar ger härlig variation, många nyheter, genrekombinationen fungerar bra, suveränt lokaliserat, roligt Turnwheel-system