The Walking Dead

The Walking Dead

Telltale Games har förvandlat Robert Kirkmans zombieserie The Walking Dead till ett äventyrsspel. Jonas Mäki har tagit reda på om peka/klicka-zombies också kan skrämmas...

Episod 1
För den som gillar zombiespel saknas det sannerligen inte alternativ. Tvärtom bara väller det ut kvalitativa spel med odött patrast och bara under de senaste åren har vi bland annat kunnat avnjuta Dead Rising 2 med dessa charmiga Xbox Live Arcade-sidospel, Left 4 Dead 2 och Dead Island. Och nu är det dags för ytterligare ett zombiespel med ordet "Dead" i titeln, nämligen The Walking Dead som baseras på serien med samma namn.

Till skillnad från alla andra spel med vandrande dödkött är detta dock ett någorlunda klassiskt äventyrsspel och inte vid något tillfälle förväntas man att på blodtörstigaste möjliga vis dräpa en fiende medelst mäktiga übercombos eller finurliga tillhyggen. Istället har man skapat ett äventyrsspel med vissa actionmoment som mest för tankarna till Quick Time Events för att föra fram storyn och skänka spelmässig variation.

The Walking Dead
Som sig bör i ett zombieäventyr knusslas det inte med våld mot det vandrande dödköttet.

Telltale Games försökte sig på en liknande grej förra året i Jurassic Park, vilket dock föll platt och med det i åtanke hade jag inga jätteförhoppningar på The Walking Dead. Men det kom snart på skam. Redan i spelets inledande minuter får jag stifta bekantskap med huvudpersonen Lee, en ung man som dömts för ett allvarligt brott och sitter i en polisbil på väg ut från Atlanta.

En på ett bra sätt serietidningsdoftande dialog sätter av en bra stämning och jag gillar hur väl man designat spelet. Undan för undan märker man hur fler och fler polisbilar kör mot Atlanta tills polisen till slut stänger av radion, trött på alla anrop. Han har ju en fånge att skjutsa. Vi alla vet såklart vad som håller på att hända när civilisationen som vi känner den faller offer för zombies, men det vet varken Lee eller polismannen när de råkar ramma en zombie och råka ut för en brutal olycka i Atlantas förorter.

The Walking Dead
Vid varje meningsutbyte får man några sekunder på sig att svara. Det alternativ man väljer påverkar sedan resten av ditt äventyr.

Det blir utgångspunkten för äventyret där Lee utan några som helst tillhörigheter träffar den lilla tjejen Clementine och ger sig ut på en resa mot okänt mål, en resa som väl egentligen mest handlar om överlevnad. Det är endast undantagsvis man faktiskt styr Lee, den mesta delen klickar man på allehanda objekt som kan behöva utforskas vid varje givet tillfälle och dialogerna är både många och långa.

Det här tycker jag är något som fungerar utmärkt och sätter an en riktigt bra stämning för äventyret. Visst är det kul att hugga och skjuta sig fram, men här måste jag använda hjärnan och ställas inför mer vardagliga problem. Hur tröstar man en liten tjej som saknar sina föräldrar, fixar nitroglycerin till en man med hjärtat när zombies finns överallt och hur tacklar man det faktum att ens familj förmodligen redan strukit med och att man är alldeles ensam?

The Walking Dead
Fanfavoriten Glenn är med i äventyret, lika modig och osjälvisk som vanligt.

Det här berättar Telltale Games med bravur och låter mig, till skillnad från de flesta traditionella äventyrsspel, faktiskt påverka utgången av storyn genom mina val. Tanken är att man i var och en av de fem delarna som är planerade sedan ska få olika fortsättningar på berättelsen just beroende på hur man agerat. Vem man har varit vänlig med, handlingarna och allmänna beteendet fyller alltså ett annat syfte än att bara komma vidare.

I slutändan upplever jag The Walking Dead som en interaktiv serietidning av ett slag jag gärna skulle se mer av. Det här slår TV-serien med träbocken Rick, hans hemska gnällspik till fru och deras vidriga unge med hästlängder. Mellan varven blir det till och med riktigt spännande när man med minsta möjliga marginal förväntas hålla sig levande mot omöjliga odds. Kort sagt, slå till på The Walking Dead om du är sugen på ett lite intelligentare zombiespel eller helt enkelt bara gillar bra äventyr.

Episod 2
När den andra delen tar sin början har gänget hunnit förskansa sig väl på det motell där första kapitlet slutade. Tre månader har passerat och mat är ett stort problem liksom sammanhållningen i gruppen. Det här är ett smart berättargrepp som för handlingen framåt men slipper oss spelare vara med om de tråkiga bitarna. Istället kastas vi rakt ut i hetluften med ett nytt walkers-angrepp som direkt tvingar oss att fatta moraliska val.

The Walking Dead
Redan tidigt i spelet får man fatta tuffa moraliska beslut, vilket som vanligt kommer att påverka längre fram i historien.

Utan att spoliera allt för mycket hamnar man kort därefter på en idyllisk bondgård, inte helt olik Hershels numera klassiska farm. Där finns mat i överflöd, ett kraftigt elstängsel som håller walkers ute och endast ett rövarband med mystiska avsikter stör lugnet. Hela tiden har man känslan av att något är fel på gården, utan att kunna sätta fingret på det. För det är ju så det brukar vara, men Telltale Games berättar med ett välskrivet manus en historia som både överraskar och berör.

Även om The Walking Dead spelmässigt definitivt har sina övermän så fungerar det bra att spela med handkontroll, trots att det märks att spelet i grunden är anpassat för mus. Att man fortfarande inte kan invertera Y-axeln är dock ett handikapp för oss som föredrar att spela så, men med tanke på att det faktiskt är ett äventyrsspel utan några direkt hetsiga actionscener så påverkar det ytterst lite.

The Walking Dead
Livet på farmen är förhållandevis behagligt, mycket tack vare det elstängsel som kokar walkers som kommer för nära. Liken måste dock plockas bort efteråt.

I slutändan tycker jag att episod 2 av The Walking Dead är bättre än den första delen och ett klockrent exempel på hur ett modern äventyrsspel kan se ut och fungera. Att det är en månad kvar tills episod 3 kommer känns nu faktiskt jobbigare än väntan på TV-serien i oktober. Vilket faktiskt är ett riktigt gott betyg.

Episod 3
För mig hör höjdpunkterna inom The Walking Dead-varumärket helt klart till Telltales underbara äventyrsspel. Här får vi äntligen rörliga zombies och färg, men utan de bedrövliga skådespelarna från TV-serien. Redan i episod 2 mräktes det tydligt att Telltale mycket väl visste vad de höll på med och bjöd på en spännande historia med en sköna twist.

The Walking Dead
Det bjuds på några ganska frenetiska actionscener tidigt i episod 3.

Och det är just detta man fortsätter med i episod 3. Ingenting är heligt, allting kan hända och man har själv förvånansvärt stor frihet att styra över sitt äventyr genom sina val. Jag har spelat igenom episoden tre gånger för att få uppleva just detta och förvånas över hur radikalt man kan kasta om det som händer.

Spelmässigt påminner episod 3 såklart om föregångarna, men åtminstone i början bjuds det på överraskande mycket action sedan det motell man förskansat sig i utsätts för attacker. Dessutom visar det sig att det finns en förrädare i gruppen och äventyret antar för en stund karaktären av en deckargåta.

The Walking Dead
Dags att lämna motellet, och varför inte försöka göra det med ett övergivet tåg?

Jag ska självfallet inte spoliera nöjet för er som ännu inte hunnit börja, men jag vill slå fast att det här är den mest spännande och bästa episoden hittills och visar tydligt vilket överlägset berättarmedium spel kan vara i rätt händer. Episod 4 kan inte komma nog snart.

Episod 4
Det är bara att konstera att Telltale Games lyckats överträffa sig själva med den fjärde delen av The Walking Dead. Efter att ha samlat ihop truppen i slutet av det tredje kapitlet har man låtit Book of Elis screenwriter Gary Whitta stå för författandet. Ett genidrag som i praktiken medför en tyngre, dystrare och även tystare historia med en allt hårdare prövad grupp människor som helt enkelt inte är lika snacksaliga som tidigare.

The Walking Dead
Den lilla gruppen är kraftigt decimerad och förändrad samt har funnit sig i den nya verkligheten de lever i när den fjärde delen tar sin början.

Att anlända till Savannah, en stad i Uppsalas storlek bara för att se den helt övergiven är en lika delar mäktig och ödesmättad känsla. Samtidigt vet alla ni som spelade föregångaren att en mystisk figur pratat med Clementine under en längre tid. Känslan av att man därför både är iakttagen ger en extra kuslig dimension till berättandet, förutom det uppenbara faktum att det dessutom finns sedvanligt odött patrask överallt.

Valen i dialogerna känns mer klockrena och illusionen av att påverka spelet är betydligt bättre än tidigare. Lee har också mognat som karaktär, Clemetine likaså och Kenny har blivit säkert 10 år äldre av händelserna bara 10 timmar innan i det föregående spelet. Allt det här gör att det verkligen känns att man är på väg mot upploppet i den femte och avslutande delen av The Walking Dead.

The Walking Dead
Episod 4 är grymmare och har mer svärta än tidigare delar.

Det fiffiga berättandet återknyter flera gånger till serietidningen på ett sätt som de största fansen kommer att uppskatta, och jag gillar verkligen hur ett mysterium liksom växer fram till ett kraftfullt crescendo (som jag dock självklart inte kommer spoliera). Denna fjärde del av The Walking Dead är bäst hittills och får härmed seriens första 9:a i betyg.

8 / 10
+
Välskrivet manus, bra dialogsystem, härlig design, mycket spännande