Svenska
Gamereactor
artiklar
Final Fantasy XV

5 saker vi avskyr i Final Fantasy XV

Den femte delen av 15 i Gamereactors nya artikelserie handlar om Squares senaste rollspelsepos...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det kändes länge så osäkert kring Final Fantasy XV, det försenades, såg inget vidare ut, försenades på nytt och sådär höll det på. Till slut kom det iallafall och lyckligtvis levererade spelet ordentligt, alla farhågor kom på skam när prins Noctis och hans vänner gav sig av på äventyr. Square Enix hade hittat en formel som lånade nog mycket från västerländska rollspel utan att tulla på den japanska känslan, men fortfarande var ett tvättäkta japanskt rollspel. Det betyder inte att allt är prefekt dock...

Final Fantasy XV

(1) Återupprepande mellansnack
Det är väldigt mycket dialog i Final Fantasy XV, vilket vi uppskattar. Men alla delar är inte lika bra. Medan den glada kvartetten springer på äventyr munhuggs de ideligen med varandra och har både uppmuntrande och gliringar att kasta ur sig. Och det finns en rejäl flora av saker att säga när vi stövlar fram kilometer efter kilometer av öknar och skogar. Problemet är bara att spelet är 50 timmar långt och efter ungefär en tiondel av den speltiden börjar snacket kännas lite... ansträngt. Efter halva speltiden blir det direkt frustrerande och mot slutet ville vi bara vråla åt Gladius att hålla käften och vi ville absolut inte höra Prompto gnälla ens en sekund mer. Nästa gång får Square Enix gärna skippa denna funktion eller helt enkelt se till att lägga in betydligt fler repliker.

(2) Kameran suger verkligen
Det är en sak som aldrig velat fungera i japanska spel, något som egentligen är rätt onödigt dessutom. Jag talar om kameran som alltid är automatisk i dessa titlar, medan vi västerlänningar är vana att sköta denna bit med höger analogspak. Final Fantasy XV är tyvärr inget undantag här och levererar en kamera med mycket tveksamma prioriteringar som mer än en gång stjälpt i viktiga strider. Det är regel mer än undantag att något vi överhuvudtaget inte vill se filmatiseras extra noga när det verkligen gäller. Varför inte rejält fokus på en buske eller en slumpmässigt utvald sten. Allt medan grabbarna kämpar så mycket de någonsin kan för att besegra en 50 meter hög jätte. Det gör mellan varven striderna häpnadsväckande frustrerande där även enkla attacker missas på grund av att spelet fokuserar på något helt annat.

Detta är en annons:

(3) För mycket kringstory
Final Fantasy XV är ett mastodontprojekt av rang. Det släpptes inte bara som ett spel, utan hade en uppsjö av kringprodukter som en animerad TV-serie och långfilmen The Kings Glaive. Medan dessa är bra produkter som tillför något, så är det också så att man faktiskt bör konsumera dem innan man spelar om man vill ha full behållning av äventyret. Plötsligt blir Promptos personlighet så mycket bättre när man känner till hans bakgrund och händelserna framstår som så mycket tydligare. Ett mönster kan tydligt utkristalliseras där de som inte gillar storyn nämnvärt ofta är samma personer som inte tagit del av extramaterialet, medan de som verkligen gillar djupet och världen är de som kollat allt det extra och därför har de nödvändiga förkunskaperna. Detta är ett okej sätt att göra spel på såklart, men då bör det tydligare framgå att man faktiskt bör försöka konsumera TV-serie och film först alternativt erbjuda bättre förklaringar i spelet.

Final Fantasy XV

(4) Transportsträckornas paradis
Det tar i runda slängar 50 timmar att spela igenom Final Fantasy XV, det är ett enormt stort spel med kopiöst mycket att göra. Men lite för många av dessa timmar går tyvärr åt till en enda sak - transporter. Vare sig det är till fots, på en Chocobo eller bekvämt tillbakalutad i bilen så spenderas gott och väl flera timmar på detta sätt. Visst finns det möjlighet att göra snabbresor, men det räcker liksom inte då det är för få ställen och för omständligt. Final Fantasy XV hade behövt betydligt snabbare Chocobos och bilresor för att göra det mer uthärdligt. Det här med att transportsträckor i böcker, film, animé, spel och liknande är något tråkigt är alltid underförstått, men ingenstans blir det så övertydligt som i Final Fantasy XV där transportsträckorna verkligen är just det, transportsträckor.

(5) Hopplösa engelska röster
Det senaste decenniet har röstskådespelare i väst blivit alltmer uppmärksammade i spelsammanhang. Att ha Nolan North med i rollistan har blivit något av ett försäljningsargument, till exempel, och diskussionerna om Solid Snakes röst i senaste Metal Gear Solid var en riktig långbänk som engagerade en hel spelvärld. Men i japanska rollspel kunde ingen bry sig mindre. Alla medverkande låter som 40-åringar som försöker låta ungdomligt fräcka, och varken tonfall eller dialog känns någonsin äkta. Som parallell har vi däremot de japanska rösterna där personerna bakom ofta är superstjärnor i hemlandet tack vare just insatserna som just röstskådespelare. Men alla vill inte ha ett språk de inte begriper och risken är då att det usla röstskådespeleriet avskräcker. Lite mindre högstadieteater och lite mer faktiskt skådespeleri hade verkligen inte skadat Final Fantasy XV och andra japanska rollspel.

Detta är en annons:

Relaterade texter

Final Fantasy XVScore

Final Fantasy XV

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter ett helt decennium har nu för Final Fantasy XV äntligen släppts. Vi släppte loss redaktionen meste entusiast för att äventyra med Noctis och grabbarna inför den mastiga recensionen...



Loading next content