Svenska
Gamereactor
artiklar

Sony @ E3 2017

Så vad det Sonys tur att köra sin E3-presskonferens och förväntningarna var som vanligt skyhöga. Jonas Mäki går igenom allt som hände...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Att Sony brukar dominera det här med presskonferenser tror jag ingen säger emot. År efter år levererar de spektakulära egna titlar i nya spelserier och visar att de vågar sådant konkurrensen tyvärr inte gör. Sonys E3-presskonferens 2017 har på förhand varit lite av ett frågetecken där en rad spel på förhand bekräftats att de inte skulle vara med, såsom bland annat Final Fantasy VII: Remake och Shenmue 3

Det var därför något av ett öppet kort såhär på förhand där jag för min egen del framför allt såg fram emot God of War, Days Gone och Spider-Man. Och samtliga dessa tre spel visades, samtliga såg även bättre ut än jag vågade hoppas på - men ändå känner jag mig inte helt nöjd. Men vi tar det från början.

Sony @ E3 2017
Det stod på förhand klart att Shenmue 3 inte skulle visas på E3.
Detta är en annons:

Presskonferensen inleddes odramatiskt med Uncharted: The Lost Legacy, och mer Uncharted tror jag ingen vid sina sinnes fulla kroppsvätskor säger nej till. Naughty Dog dominerar äventyrsgenren på ett sätt som helt enkelt inte kan ifrågasättas, och fristående expansion till del fyra ser såklart ut att bli ett nytt mästerverk i kategorin. Ytterligare en expansion stod på tur när vackra vyer målades upp på skärmen, och gjorde det klart att det skulle bli mer Horizon: Zero Dawn. Expansionen The Frozen Wilds utannonserades och tycks erbjuda mer av det som gjorde huvudäventyret så bra med feta mekaniska monster i hutlöst vackra omgivningar.

Hittills har ingen person dykt upp på scen när en tredje trailer drar igång, utformad som gameplay där vi får följa en person i en sekvens från Days Gone. Ett spel jag tyckte såg oerhört hett ut redan förra året och som visar sig se ännu bättre ut nu. Det bjuds på slagsmål, Quick Time Event-skjutande från motorcykel, brutala scener (bland de råaste jag sett på en presskonferens) och ett bevis på att zombies fortfarande kan vara fräscha fiender. Här besegras de på olika vis och används rent av som ett vapen som arbetar för egna motivet. Days Gone ser kort sagt riktigt bra ut.

Sony @ E3 2017
Monster Hunter World tar konceptet till en helt ny nivå ur ett tekniskt perspektiv.

Shaun Layton intar scenen och hälsar alla välkomna till Sonys E3-presskonferens. Med gott självtroende gled han över till att prata om virtual reality, och hur detta är något som inte längre är något nischat utan en konsumentprodukt. Nästa spelvideo drar igång och det handlar uppenbart om något japanskt tredjepersonsspel. Snart visar det sig vara Monster Hunter World, vilket demonstreras rejält med ett otal feta bestar som tigger om prygel. Monster Hunter är enormt i framför allt Japan, och det är ändå lätt att se varför Sony gärna visar upp det. Precis som under Microsofts presskonferens igår tyder minsta oklarheter kring ett formats exklusivitet att det helt enkelt förmodligen är multiformat, och i skrivande stund skulle jag tro att det gäller även detta spel.

Detta är en annons:

En ny trailer dundrar igång och det är Blue Point Games som utvecklat. En remake/remaster av Shadow of the Colossus är ett faktum. Det är ett mästerverk som inte åldrats särskilt väl, och att ge fler chansen att upptäcka det idag är såklart en välgärning. Att se spelets hutlöst stora jättar igen med betydligt fler detaljer än sist känns ändå mysnostalgiskt.

Sony @ E3 2017
Shadow of the Colossus är på väg tillbaka i en remake.

Ytterligare en video körs igång och visar massor av bekanta ansikten från både Capcom och Marvels underbara värld. Det handlar såklart om Marvel vs Capcom: Infinite, deras fightingspel som utannonserades på Playstation Experience förra året. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte tycker det ser helt bra ut, men förhoppningsvis hittar det sina fans.

HQ
HQ

Årets förmodligen största spel ur försäljningsmässig synvinkel lär vara Call of Duty: WWII och det fick äran att vara nästa spel att visas upp. Spelet ser fullständigt enastående bra ut, och gav den där kliande känslan i avtryckarfingret. I november ska det peppras nassar och det har aldrig gjorts med den här nivån på det grafiska, och det verkar även som att miljövariationen kommer vara bra. Detta har varit ett av årets hetaste spel för min del, och det är en uppfattning som står sig.

Efter denna actionstinna uppvisning var det dags för Playstation VR att få skina lite. Först ut visades en virtual reality-version av Skyrim upp, följt av en ny spelserie kallad Star Child (nej, Paul Stanley tycks inte vara inblandad). Ytterligare ett nytt spel visas i vad som bäst kan beskrivas som en "highlight reel", detta hette The Inpatient och tycks vara ett skräckspel som säkert kan bli intressant. Därefter visades fiskeeskapader baserat på Final Fantasy XV avsett för Playstation VR samt något kallat Bravo Team.

Sony @ E3 2017
En virtual reality-version av Skyrim är på väg till Playstation VR.

Vid det här laget hade jag och mina kollegor i både Sverige och internationellt börjat känna oss lite besvikna på att det visades mest multiformat eller spel vi sett tidigare och att det nya i synnerhet var till Playstation VR som en så liten del av publiken har. Det sista Playstation VR-spelet gjorde oss raskt på bättre humör dock, det heter Moss och ser helt otroligt charmigt ut.

Efter det var det dags för God of War, ett av de spel jag på förhand sett mest fram emot. Det är som du säkert vet nu mer av modellen öppen spelvärld och rollspel snarare än stenhård action. Ett roligt och modigt val Sony bör applåderas för. Och det ska sägas direkt, spelet ser häpnadsväckande bra ut och tycks ha nog med episka strider för att glädja trogna fans samtidigt som det tycks ha betydligt mer story och känslor. Detta kan bli en höjdare, en lanseringen är tyvärr först nästa år. Den som väntar på något gott... typ...

Sony @ E3 2017
Detroit: Become Human ser mycket lovande ut och kommer under 2018.

Ett spel som många på redaktionen sett fram emot är Detroit: Become Human och det var nästa i raden av Sonys spel. På flera sätt påminner denna presskonferens med avsaknaden av folk mindre om en faktisk konferens och mer om en Nintendo Direkt. Hur som helst överraskar Detroit: Become Human och för tankarna till något slags avkomma från en ménage à trois med I Robot, Westworld och Blade Runner. Kan absolut bli något extra. Men det går inte att neka till att det hetaste som vi nu fått se handlar om spel som varit med på en eller flera E3 tidigare alternativt multiformat, detta är långt ifrån Sonys bästa sida.

Destiny 2 har visserligen exklusivt Playstation DLC-innehåll, men är inte riktigt vad jag frågat efter heller. Visst kommer det bli direkt sanslöst fett och påkostat, men det släpps ju om tre månader till fler format, och både PC och Xbox One X lär dessutom ha snyggare versioner. Layton intar scenen igen och tackar alla för fans och förklarar att han ska avsluta med något extra. Och Spider-Man drar igång.

Sony @ E3 2017
De som skaffar Destiny 2 till Playstation 4 kan se fram emot exklusivt DLC.

Detta spel utannonserades förra E3 och såg redan då riktigt läckert ut, men det märks att det nu hunnit bli flera resor vassare. Spider-Man nyttjar omgivningar flitigt, använder sitt nät på kreativa sätt och striderna ser roliga ut. Och frågan än om jag någonsin sett bättre animationer i ett västerländskt actionspel av detta slag. Det bara fortsätter dessutom och även om intrycket solkas något av Quick Time Events, råder det ingen tvekan för min egen del att detta är det läckraste spel som visats upp hittills under E3 2017 och när finalen med helikoptern rullar är spelsuget galopperande.

Jag författade ett blogginlägg förra veckan där jag gick igenom största fallgroparna för konsoltillverkarna under E3. För Microsofts del så handlade det om bristen på egna exklusiva, helt nya storspel, och som jag skrev i min artikel igår så tyckte jag inte att de lyckades bra. För Sonys del skrev jag om att de i värsta fall är mätta och slutar anstränga sig, och det är precis där jag tycker Sony hamnat. En för stor andel av spelen var sådant vi sett förr (och som vi visste lovade gott) eller var multiformat och de höll bara på en timme. Absolut en helt okej insats, men för Sonys del ändå svagaste presskonferenserna på många år, kanske sedan 2006. Vad tyckte du?

HQ


Loading next content