Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Är VR redan dött?

För ett drygt år sedan var VR-hysterin urstark och alla pratade om "framtiden för spel". Idag? Snudd-på ingenting. VR är dött, redan...


För ganska precis ett år sedan var hypen som mest vanvettig. Det fanns (inom branschen) nästan inga gränser för hur otroligt hypat hela VR-tåget var. Ett par månader återstod innan det var dags för Oculus Rift, HTC Vive och Sonys Playstation VR skulle dundra ut (i färdig form) på marknaden, och den som kallade tekniken för en "fluga", fick med stor tydlighet och resolut ton veta att de minsann var bakåtsträvande, aningslösa nollor i kommentarer här på siten såväl som på spelforum över hela branschen.

Och visst. Det är såklart riskabelt att som speljournalist sitta på förhand att leka Nostradamus, döma ut en helt ny teknologi som av flertalet analytiker samt framstående spelutvecklare kallats för "framtiden för spel". Efter att ha skrivit om spel i lite drygt 24 år nu (jösses så gammal jag är!) vet jag mycket väl hur rysligt pinsamt det är att tro sig veta var trender är på väg, förutspå detta och ett år senare tvingas erkänna att man faktiskt hade så fel som det bara gick att ha.

När Gamereactor på daglig basis pratar med diverse utvecklare märks det att många redan gett upp VR medan andra avvaktar i väntan på att andra stora studios ska utannonsera något mer än simpla småspel eller konverteringar av gamla titlar.

För mig var det dock alltid enkelt. Jag såg hur VR-grejen damp ned som en blixt från klar himmel under mitten av nittiotalet och hur hela idén dog ut lika snabbt på grund av kostsam teknologi och bristfälligt programutbud. Jag minns Gräsklipparmannen och när jag som nyfiken 16-åring reste till Köpenhamn för att testa "riktig virtual reality". Jag minns hur enormt besviken jag var efter att ha spenderat semesterkassan på ett stycke upphaussat nonsens och även fast det var lite drygt 25 år sedan nu, kändes hela Oculus-hypen som en enda stor upprepning.

Nyfikenheten fick oss att köpa en Vive till redaktionen, dock. Oculus lånade ut en hjälm till Gamereactor (på begränsad tid) och Sony gav oss två stycken PSVR-hjälmar som gick laget runt under förra hösten. Alla på redaktionen nötte spel som Project Cars VR, Batman: Arkham VR och The Climb och även fast vissa gillade det mer än andra, var vi under vårt stormöte i december 2016 (då vi sammanfattade spelåret) rörande överens (för en gångs skull) om att hela VR-hysterin kändes som årets största luftslott.

Åtta månader har gått sedan dess och efter att ha besökt E3 2017 och kikat på hundratals kommande, stekheta titlar som i mångt och mycket dikterar den närmaste framtiden för spelindustrin - kan vi med rätt rekorderlig säkerhet säga att VR är dött. Dödare än disco. Likt en gammal dammråtta har vi sedan flera månader tillbaka sopat de krångligt dyra, sladdtäckta VR-hjälmarna under skrivbordet där de nu ligger, och väntar på att få möta sitt ultimata öde - återvinningskärlet (för plast & metall) vid Östersunds Kommuns miljöstation.

Det "största" kommande spelet till PSVR är ett sex år gammalt rollspel.

På E3 blev det extra uppenbart att utvecklarna som var allra mest sugna på att hoppa på, redan börjat kika på andra projekt och när vi träffade flertalet småteam som förlorat gott om pengar på deras "hypade" VR-titlar, stod det klart att releasekalendern för de resterande månaderna av 2017 samt hela nästa år kommer att gapa tomt när det gäller storslagna VR-produktioner ämnade för att sälja tekniken till en nyfiken skara nya konsumenter.

Vi besökte såklart Bethesda under E3-mässan och passade på att klämma lite på VR-versionerna av såväl Fallout 4 som Skyrim, två stycken suveräna rollspel som i virtual reality-tappning mestadels påminde om dåligt planerad lyteskomik. Skyrim, till exempel, fungerade knappt alls vilket den generade kvinnan i båset (som hjälpte Kim att kränga på sig hjälm samt kontrolldon) snabbt erkände.

Bethesda-representant: "Shoot that thing with your bow"
Gamereactor: "I litteraly can't, it does not work"
Bethesda-representant: "I know"

Men... Om det bara handlar om lite polering och korrigering av hur man använder framtidsteknologin som VR erbjuder, torde det väl gå lösa relativt snabbt ändå? Både ja och nej. Hjälmarna säljer ganska dåligt. Till att börja med. Åtminstone om man kikar på Oculus Rift och HTC Vive och hur deras prognoser såg ut inför releasen under fjolåret. De är för krångliga, för dyra och kräver för bra datorer för att några andra än de allra mest über-initierade ens ska fundera på ett inköp.

"Superhot VR fungerar väl, men att tro att ett obetydligt indiespel ska kunna rädda ett helt format är ju helt galet" kommenterade en välkänd, internationell spelproducent (som sedan bad om att inte bli nämnd vid namn när detta nu publiceras) under E3 2017.

- Men Playstation VR har ju sålts i strax under en miljon exemplar och Sony visade ju mängder av heta spel under E3, Petter?

Så skrevs det i Gamereactors brevlåda under gårdagen, efter att jag även där uttryckt min skepsis över hela formatets chanser till överlevnad. Och ja, PSVR har sålt bättre än vad jag hade trott. Samtidigt har Sony sålt 60 (!) miljoner Playstation 4-enheter och trots massiv, massiv hype endast fått iväg en miljon hjälmar. Med tanke på att deras mjukvarustöd ser ut som det gör, kan jag knappast klandra de PS4-spelarna som valt att vänta, eller helt skippa VR-biten, heller.

Under E3 2017 visade Sony upp följande "tokheta" (OBS! Sarkasm) PSVR-spel: Superhot VR (en konvertering av ett sinnessjukt enformigt indiespel), Skyrim VR (en icke-fungerande portning av ett sex år gammalt rollspel, Bravo Team (ett jämnbrunt actionspel från studion bakom Until Dawn), Final Fantasy XV: Monster of the Deep (ett fiskespel med Final Fantasy-tema, som mest såg ut som ett risigt japanskt skämt) samt The Inpatient som är ytterligare ett spel från Until Dawn-teamet (det kretsar kring ett mentalsjukhus där spelaren verkar vara fången).

Totalt sett är det svårt att tänka sig en mer ljummen uppsättning spel som utannonserades till ett sprojlans nytt format under världens största spelmässa. Att Guerrilla, Insomniac, Naughty Dog, Media Molecule, Bigbig, Suckerpunch, Sony Santa Monica , Sony Japan Studio, Sony San Diego och Sony Bend inte dök upp för att visa upp sitt kommande storspel till Playstation VR var och är extremt talande för hur Sony inte vågar satsa på sitt eget format. Trots att tekniken kostat en dryg miljard att utveckla, enligt envisa källor.

Till Facebook-ägda Oculus Rift ser det om möjligt ännu blekare ut. Förutom Rockband VR (som faller på sin egen orimlighet, dock, eftersom ingen kan ha fem stycken Rift-headsets kopplade till samma dator) finns det i praktiken inte mycket på releaseschemat som får oss på Gamereactor att skrika av vildsint förtjusning, tvärtom. En bunt småspel som av det vi hittills fått se mer ser ut som demos. Som gratisexperiment för att kolla vad som går att göra med teknik som funnits på marknaden i ett år, snart.

Valve-bossen Gabe Newell, som varit med och tagit fram teknologin i HTC Vive, har på slutet uttryckt skepsis gällande VR som format: ""I can't point to a single piece of content that would cause millions of people to justify changing their home computing. If you took the existing VR systems and made them 80% cheaper, that's still not a huge market. There's still not a really incredibly compelling reason for people to spend 20 hours a day in VR."

Bara en sådan sak som att VR-anhängarnas mest efterlängtade spel just nu stavas Fallout 4 VR säger massor om hur illa det står till med mjukvarustödet och i slutändan känns det såklart tråkigt att VR-hysterin, på bara ett år, visat sig dött snabbare än den där brunskrämstrenden som regerade Visby-nattklubbarna under 2004. Det ska enligt mig mycket till för att VR ska bli den där förlovade framtidsteknologin som det först var tänkt. Hjälmarna måste bli mycket bättre, mycket billigare, mycket mer högupplösta och mjukvaran (i symbios med hårdvara, såklart) måste framkalla mycket mindre åksjuka och yrsel.

Huruvida detta är något som vi kommer att få ta del av de närmaste åren eller om VR-vindarna nu vänt permanent, återstår att se.

Hur ser du på detta, är VR redan stendött eller har vi bara sett början på vad som verkligen är framtiden för spel?