Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Generation X: Evolutionen för Xbox One

Vi berättar historien om hur Microsoft gick från Xbox 360 till Xbox One X under loppet av bara fyra års tid...

  • Text: Sam Bishop, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Nu är det bara en fjuttig månad och en dag kvar tills Xbox One X släpps, och det finns en hel del förväntningar på det som Microsoft tydligt deklarerat är den mest kraftfulla konsolen någonsin. Vi har spelat enheten vid otaliga event senaste tiden, och även prestandaökningen kanske inte är viktig för alla, så går det inte komma ifrån att 4K-upplösning på en bra skärm ger ett häftigt intryck. Lite som när du kopplade in Xbox 360 första gången och fick se högupplöst grafik i ett TV-spel. Bilden ser helt enkelt mycket skarpare ut, krispigare, ljuseffekterna framträder bättre och allt ser bara så mycket snyggare ut.

När det kommer till konsolens utseende så vet vi sedan E3-mässan att det är den minsta Xboxen hittills. Med det sagt är det fortfarande en mäktig syn att kolla in den i verkligheten. Att så mycket elektronik ryms i den lilla svarta lådan är såklart imponerande. Den har dessutom en allmänt tjusig, matt design som inte suger till sig några förhatliga fingeravtryck och är överhuvudtaget väldigt minimalistisk med en ynka USB-port, två knappar och en Xbox-logo på framsidan. Det är tveklöst den snyggaste konsol Microsoft byggt (där endast andra generationens Xbox 360 kan utmana), men hur lyckades Microsoft till slut hamna så rätt med denna lilla burk?

Xbox One släpptes ungefär samtidigt som Playstation 4 men plågades innan lanseringen av dålig publicitet och vid premiären visade det sig att stora delar av Europa fick vänta (däriböand Sverige)

Låt oss börja med Xbox 360, som var en teknisk tungviktare med klassiker som Halo 3, Crackdown, Gears of War, Forza Motorsport4, Fable II och mycket annat. Det gjorde den till ett måste och ett självklart förstahandsval för många spelare. I det så kallade konsolkriget hade Sony vunnit en förkrossande seger generationen innan med Playstation 2, vilket alltså ledde till att Microsoft slog tillbaka med Xbox 360.

Snabbspola till 2017, 12 år efter att Xbox 360 släpptes. Microsoft förbereder just nu den tredje hårdvarurevisionen av Xbox One och ambitionsnivån är hög, och det ställer såklart frågan varför de alls hamnat i sitsen bara fem år senare att de nu alls måste försöka göra en saftig uppdatering av hårdvaran för att kunna möta konkurrensen.

Kinect var prylen ingen frågat efter, men som var Microsofts stora försäljningsargument för Xbox One.

Det är inte direkt någon välbevarad industrihemlighet att Xbox One inte hade den smidigaste introduktionen på marknaden. Hela vägen fram till lanseringen var det istället kritik och panikåtgärder som gällde, inte minst över det faktum att skivor var knutna till en konsol så du inte kunde låna ut dem till dina vänner eller sälja dem begagnat. Dessutom var den prestandamässigt svagare än Playstation 4, där Sony tagit i lite extra. Möjligen eftersom de var i den sämre sitsen efter föregående generation med Playstation 3. Som för att göra allt värre stal Kinect dessutom prestanda av enheten, och det var en funktion fansen inte ens ville ha.

Lägg till detta rejäla problem med kommunikationen. Ett bra exempel kommer från förra Xbox-chefen Don Mattrick som fick frågan om det här med uppkoppling, eftersom det ursprungligen krävdes internet för att Xbox One alls skulle fungera. Istället för att ta det på allvar svarade han: "Vi har en produkt för folk som inte har uppkoppling, den heter Xbox 360". Microsofts game director fick även sparken efter att ha bemött fansens oro kring uppkopplingsbiten med: "#dealwithit".

Panikåtgärder, som sagt, och en dövhet inför frustration. Uppkopplingsbiten löstes innan konsolen ens var ute, liksom skivorna. Men då var katastrofen ett faktum. Hela Xbox-namnet hade blivit skadat gods och istället blev Playstation 4 det självklara formatet för många, inte minst tack vare det prestandamässiga övertaget.

Titanfall kom ett par månader efter lanseringen av Xbox One och blev en stor succé.