Svenska
Gamereactor
artiklar

Tidernas tio bästa racingsimulatorer

Med tanke på att denna spelhöst går i simracingens tecken har chefredaktör Hegevall listat tidernas tio bästa racingsimulatorer...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är simsäsong, just nu. Det finns liksom inget annat (bättre) sätt att beskriva denna månad, på. För aldrig tidigare har vi fått tre stycken nya racingsimulatorer under samma höst. Aldrig tidigare. Och även om det går att debattera huruvida nysläppta Forza Motorsport 7 verkligen simulerar verkligen asfaltsracing, går det liksom inte att komma ifrån att denna hösten är mycket speciell för den med bensin i blodet. Och en speciell höst kräver en alldeles speciell artikelserie som jag pysslat med sedan början av september. Du som hängt med har läst om önsketankar inför Forza 7, en analys om vad som är verkligt och inte i dagens simulatorer samt en artikel om Gran Turismo Sport. Nästa steg är nu att kora de tio främsta racingsimulatorerna genom alla tider och den listan hittar du alltså nedan.

Tidernas tio bästa racingsimulatorer

(10) Gran Turismo [1998]
Varför ligger ett av de absolut mest inflytelserika och betydelsefulla racingtitlarna genom alla tider bara på en blek tiondeplats, kanske du undrar nu? För att Polyphony Digitals stilbildande etta inte riktigt simulerade verklig racing, åtminstone inte till 100%. Det var dock ett av de mest realistiska racingspelen just då, för 700 år sedan, och det står sig ju som en fantastisk titel som skrev om regelboken för hela genren.

Tidernas tio bästa racingsimulatorer
Detta är en annons:

(09) Grand Prix Legends [1998]
Iracing-bossen David Kaemmer och hans gamla utvecklingsteam Papyrus Design Group står bakom hyllade simulator som Indy Car Racing II samt det fullständigt fantastiska Nascar Racing 2003. Det bästa spelet som Kaemmer spottade ur sig innan han drog igång utvecklingen för Iracing, var dock Grand Prix Legends som jag fortfarande spelar på regelbunden basis - trots att det faktiskt är 20 år gammalt (snart). Däckfysiken i det här spelet var 1998 det överlägset mest realistiska som någonsin släppts lös på spelhyllorna och racingen var sådär nervigt spännande och über-utmanande.

Tidernas tio bästa racingsimulatorer

(08) GTR 2 [2006]
Svenska Simbin (med assistans av Project Cars-studion SMS och med nuvarande WRC 7-producenten Diego Sartori i förarstolen) satte under 2006 ihop en racingsimulator som för evigt kommer att stå sig som ett underbart bra spel, och en viktig simulator som i allra högsta grad påverkat nyare titlar som Assetto Corsa och Rfactor 2. När jag idag backar tillbaka och hoppar tillbaka till GTR 2 anser jag att den där magiska gränsen mellan grepp i alla fyra däck, grepp i två och absolut inget grepp alls (varpå bilen spinner av banan) är lite för snävt, något som gör att GTR 2 känns gammaldags - men naturligtvis finns det med på denna lista och givetvis ska vi hylla svenska Simbin för sin insats här.

Tidernas tio bästa racingsimulatorer
Detta är en annons:

(07) Raceroom Experience [2013]
GTR 2-studion Simbin (under nytt namn) släppte under 2013 lös sin Iracing-utmanare som fortfarande är högst aktuell inom simgenren, och som är 100% gratis att spela, bisarrt nog. Fokus har hela tiden legat på DTM-racing och här är Raceroom bäst, på marknaden. Det fanns en del problem med feedback samt med ojämn ljudbild där under spelets första levnadsår men genom regelbundna patchar proppade med otroliga förbättringar har detta spelet slagit sig upp till toppen. Ljudet är framförallt oftast helt otroligt i före detta Simbin-studions tredje simulator.

Tidernas tio bästa racingsimulatorer

(06) Rfactor 2 [2013]
Det finnas få spel, oavsett genre eller typ, som genom åren varit enklare att modifiera än Studio 397-titlarna RFactor och Rfactor 2. Och tack vare detta samt superb däckfysik och fantastiskt väl återskapade banor (baserade på verkliga förlagor, såklart) har denna mustiga uppföljare roat mig på kungliga premisser under de senaste fyra åren. Framförallt är det väl kanske force feedback-systemet som gör att detta sticker ut som det gör. Det enda som jag tycker har talat emot Rfactor 2 de senaste åren och som gör att det inte placerar sig högre på denna lista är det faktum att det aldrig varit särskilt snyggt, inte ens för att vara en stel, steril simulator. Grafikmotorn är och har helt enkelt aldrig varit särskilt superb - även om vi såklart ser på simulatorgrafik på ett helt annat sätt än låt säga arkadracing. Det råder dock ingen tvekan att om du framförallt älskar "endurance racing", är detta simulatorn du bara måste äga.

Tidernas tio bästa racingsimulatorer

(05) Forza Motorsport 4 [2012]
Racingsim-purister fnyser ofta åt Forza Motorsport, och efter de tre senaste delarna i serien (som alla flyttat följetongen mer och mer åt arkadspelshållet, något som jag bland annat tog upp i min Forza 7-recension) förstår jag sannerligen varför. Backar vi bandet till 2012, dock, och kikar närmare på vad Turn 10 lyckades med i Forza 4, råder det inga som helst tveksam,heter rörande simuleringen av verklig asfaltsracing. Visst var spelet fyllt av 300+ meningslösa personbilar men med rätt bil (Calsonic Nissan Skyline R34 GT-R Japan GT - var den bästa i hela spelet enligt oss på Gamereactor) på rätt bana (Mugello var underbart välgjord) var detta ett av de överlägset bästa racingsimulatorerna som någonsin släppts. Turn 10 arbetade tillsammans med Pirellis däckanalytiker för att simulera friktion, värme samt turbulens och resultatet var en känsla i däcken som endast subgenrens främsta kunde tävla med. Det var bland annat enklare att korrigera linjen man tog genom kurvan och enklare att träffa apex i Forza 4 än i många mer "hardcore-aktiga" konkurrenter, vilket enligt mig rimmade bättre på moderna racingbilar som faktiskt inte är riktigt så omöjliga att köra som vissa simulatorer föreslår.

Tidernas tio bästa racingsimulatorer

(04) Assetto Corsa [2014]
Hösten 2014 dundrade italienska simstudion Kunos Simulazioni (som tidigare bland annat arbetat med att analysera däckfysik åt Ferraris racingteam) lös Assetto Corsa, som sedan dess bara vuxit och vuxit, blivit bättre och bättre och trots en blek konsolversion - klättrat upp till toppen av simberget. Med strålande däckfysik, perfekt fartkänsla och otrolig force feedback är detta spelet verkligen lika belönande som utmanande och med rätt modifikationer är det också ett av de absolut snyggaste av sitt slag. På en kraftfull PC med rätt grafikmoddar är detta faktiskt helt bisarrt läckert att titta på. Driftingen är ett ljuvligt bra tillskott, också.

Tidernas tio bästa racingsimulatorer

(03) Project Cars 2 [2017]
Vist kändes det till viss del som att Slightly Mad Studios hade lagt fokus på blaskig rallycross, totaltråkig isracing och på att simulera uppförandet hos en rad fullständigt ointressanta personbilar enbart på grund av att utgivaren Nambo Bandai hade krävt det. Samtidigt drog ju detta knappast ned själva kärnan av racingen i denna fantastiska uppföljare. Simracing som bara växer för varje gång vi startar spelet och greppar vår Fanatec Clubsport Elite-kringla. För många verkar tro att bara för att det här spelet släpptes samtidigt till konsoler så väl som till PC, är det inte en "hardcore simulator" och därmed aldrig lika verklighetstroget som exempelvis Assetto Corsa eller iRacing, vilket enligt mig inte stämmer. Visst är Iracing en smula svårare men Project Cars 2 simulerar verklig däckfysik på ett strålande sätt och den mängd feedback som ges gör att detta helt klart är en av de bästa simulatorer som släppts.

Tidernas tio bästa racingsimulatorer

(02) Dirt Rally [2016]
Det kom lite som en chock när Codemasters, som under åren flyttat sig längre och längre bort från simulatorracing och mer och mer mot arkadhållet, under 2016 utannonserade en fullfjädrad hardcore-simulator. Ny fysikmotor som skrivits från grunden för just Dirt Rally samt nytt folk som tidigare arbetat enbart med simulering, var bara några av punkterna på listan över saker som på förhand gjorde oss makalöst sugna på detta spel. Det visades sig ett halvår senare att Dirt Rally var det bästa rallyspelet som någonsin släppts och titeln som förändrade vår syn på sporten som sådan. Richard Burns Rally har länge varit någon slags måttstock inom rallysimulation men här på Gamereactor har vi alltid ansett att det spelet var dumsvårt på ett sätt som verklig rally aldrig är (även om det naturligtvis är supersvårt att köra rally på WRC-nivå). Det enda som talade mot Dirt Rally var bristen på innehåll/variation men det hindrar knappast Codemasters bästa spel på 15 år från att knipa en välförtjänt andraplats på denna lista.

Tidernas tio bästa racingsimulatorer

(01) Iracing [2008]
Att det är gubbarna bakom Grand Prix Legends och Nascar 2003, David Kaemmer & John W. Henry, som toppar denna lista känns enbart rättvist. För Kaemmer och före detta storstudion Papyrus Design Group har definierat vad simracing verkligen är i årtionden och med Iracing dominerar de fortfarande subgenren, enligt mig. Varje år uppdateras det ganska ordentligt och även om grafiken känns gammal och ljussättningen Xbox 360-platt, finns det idag inget spel som ger en så pass heltäckande, verklighetstrogen och levande/dynamisk racingkänsla som detta gör. Det krävs dock att man gillar Nascar, Stock Cars eller Indy Cars, dock. För här ligger det här spelets fokus.

Gamereractor presenterar: Bensin i blodet:
Forza, Forza! Förbättring
Hur realistiskt är Forza och Gran Turismo?
Allt vi vet om Gran Turismo Sport
Grafikduell: Forza 7 vs Project Cars 2
Recension av Project Cars 2
Recension av Forza 7
Recension av WRC 7
Vi packar upp GT Sport-ratten Thrustmaster T-GT



Loading next content