Ingen har väl missat rapporterna om hur Microsoft just nu överväger att släppa alla eller åtminstone hyfsat många av sina spel till konkurrenternas format. Jag skulle vilja påstå att det är alldeles för mycket rök för att det inte ska finnas någon eld, och tänkte skriva mer om saken i en mastig artikel under tisdagen. För det finns riktigt mycket att säga om saken - från vad det betyder för Xbox, till vad det betyder för konkurrenterna och sedan spekulationer om hur genomförandet ska gå till.
Läser att Disney nu eventuellt är till salu, ett företag som värderas till ungefär 160 miljarder dollar. Lite drygt dubbelt upp från Activision Blizzard, om du så vill. Om det faktiskt säljs och vilka som isåfall tar över bolaget, återstår att se, men det slår mig att Disney i allt högre grad förmodligen är intressant även för spelföretag.
Det finns tillfällen då det hade varit extra intressant att få vara flugan på väggen och höra samtalen som förts, och under söndagskvällen dök just ett sådant upp då Microsoft bekräftade att Sony skriver under det avtal bland annat Nintendo skrivit på tidigare, och därigenom säkrar Call of Duty till Playstation fram till och med år 2034.
Om det kommer några konsoler i halvtid är fortfarande oklart. Jag tycker nog saker och ting faktiskt pekar mot det, men å andra sidan satte pandemin sådana käppar i hjulet att det på flera sätt knappt känns som att generationen dragit igång på allvar ännu - något som är direkt tragiskt med tanke på att både Playstation 5 och Xbox Series S/X hade väldigt fin prestanda per krona när de lanserades 2020.
Det slog mig när jag under påsken återigen svävade iväg i tankarna och funderade på den magnifika Mario-filmen som hade premiär förra veckan. Även om jag sannerligen älskade praktiskt taget varenda sekund av den, så inser jag ju att Svampriket aldrig någonsin sett så bra ut förr.
Det är ju en absurt svår sak att förutse, men ett direkt resultat av att Microsoft ämnar köpa upp Activision Blizzard är att fler personer än någonsin kommer få ta del av serien. För tillfället försöker Microsoft sig på en charmoffensiv och skriver tioårsavtal med massor av plattformshållare (bland annat Nintendo och Nvidia, men även sådana jag tidigare inte ens kände till) för att garantera dem Call of Duty.
Att Microsoft (sannolikt även Nintendo och Sony) skulle ha ett stort event i juni, var redan känt. Det är alltså det vi tidigare kallade för E3-presskonferenser som för Microsofts del fortsatt även utan E3, och nu har de spikat att datumet vi ska ringa in i kalendern är den 11 juni. Jag lär absolut få anledning att återkomma med en blogg där jag spekulerar om vad de kommer att visa upp, och jag har höga förväntningar - med det kommer senare.
Det här med artificiell intelligens har ju varit mer på tapeten senaste månaderna än på mycket länge. Orsaken är såklart ChatGPT (som Microsoft nu byggt in i Bing), ett verktyg som verkligen gjorde ordentligt intryck redan från start.
Under det senaste året har jag ungefär en gång i veckan (över 50 gånger!) hamnat i intressanta diskussioner online där folk undrar över hur det blir med Activision Blizzard-affären. Titt som tätt kastas det ut vägbulor från konkurrensmyndigheter, men aktiekurserna tycks inte röra sig nämnvärt. Vad gäller, blir det ett uppköp?
En av de första saker jag fick lära mig på mitt första riktiga jobb efter gymnasiet (på Ericsson i Östersund), var det moderniserade talesättet "en gång är ingen gång, två gånger är en trend". Jag jobbade med felsökning av kretskort, och tankesättet höll nästan varje gång. Hittade jag ett enstaka fel så var det slumpen, hittade jag två likadana fel, så var det något fel i själva tillverkningen så vi fick gå bakåt i produktionskedjan och leta.
Hur det kommer bli med uppköpet av Activision Blizzard vet jag såklart inte, och det fortsätter vara ett nästan dagligt hett diskussionsämne. Om det i slutändan blir av, så verkar det som att Call of Duty förblir en serie som kommer till Playstation (och andra plattformar) i åtminstone tio år framöver.
Som du säkert vet har det en lång tid ryktats om att Microsoft filar på en streaming-Xbox, ett slags minikonsol som används uteslutande för molnspelande. Den behöver såklart inte särskilt mycket prestanda och skulle säljas med en handkontroll för gissningsvis runt 1200-400 kronor samt ändå leverera 4K-grafik i spel du köper som stödjer molnspelande och såklart stora delar av Game Pass-biblioteket.
Egentligen borde jag har blivit himlastormande glad redan när Star Wars: Knights of the Old Republic Remake utannonserades förra året och bloggat om det var och varannan dag. Det är ett av mina favoritspel genom alla tider, men det var något som skavde med presentationen.
Förra veckan kunde vi rapportera att Rockstar officiellt meddelat att de lägger ner satsningen på Red Dead Online, i sig ingen skräll med tanke på hur uselt det skötts i princip sedan premiären. Bara häromdagen följdes det sedan upp av ett rykte med bra avsändare som påstod att Rockstar dessutom bestämt sig för att slopa Playstation 5- och Xbox Series S/X-versioner av western-eposet, sannolikt som en följd av det urusla mottagandet av GTA-samlingen som lanserades i höstas.
Det skulle ju ha varit E3-helg egentligen med Microsoft ikväll, Sony imorgon och Nintendo på tisdag - alla med massor av utannonseringar. Men... så är det som bekant inte. Lyckligtvis har dock Microsoft fortfarande sin årliga presskonferens som körs precis som vanligt, och jag tänkte därför traditionsenligt delge mina förväntningar och förhoppningar på kvällen.
Att spel försenas flitigt är vardagsmat just nu. Medan världen försöker återfinna balansen efter pandemin, tycker ryssarna att vi behöver mer elände och bedriver därför krig och spränger civila på daglig basis. I grund och botten är jag dock positivt inställd till förseningar, även om jag såklart önskar att orsakerna inte hade med komplett idioti att göra.
Det är en märklig vecka framför oss. Dels har vi såklart Summer Games Fest på torsdag med över 30 utvecklare och utgivare som ska visa upp nya grejer, dels har vi därefter Microsoft som laddar på för 90 minuter stream (det som vi tidigare kallade E3-presskonferens, i mångt och mycket) på söndag. Det finns alltså potential för årets överlägset mest nyhetsspäckade vecka.
Det var ett tag sedan (tror jag) jag skrev om streamade spel och de möjligheter det för med sig. En av dem är att du kan gejma även de mest krävande titlarna på en klen laptop, en Xbox One eller en smartphone så längre du har tillgång till snabbt internet.
Mängder av företag just nu, med Facebook i spetsen, pratar ofta och gärna om metaverse. De gör fullkomligt hutlöst dyra inköp och andra investeringar för att stödja denna idé, som de dock har lite svårt att förklara närmare.
Det är bara två futtiga dagar kvar till lanseringen av Gran Turismo 7, och med det har Microsoft och Sony under loppet av fyra månader släppt, i tur och ordning, Forza Horizon 5, Halo Infinite, Horizon Forbidden West och Gran Turismo 7. Ett batteri av tyngd som bidrar till att göra gaming till världens bästa hobby.
Microsoft har som bekant gått ut med att de ämnar köpa Activision Blizzard, en affär som väntas vara slutför om ett år. Sony meddelade igår på samma premisser att de köper upp Bungie. Även om förstnämnda köp är i runda slängar 20 gånger större, är båda dock intressanta ur antitrust-synvinkel.
I Japan har det under decennier pågått en förflyttning från stationärt till bärbart spelande i en omfattning som saknar motstycke i väst. Efter att Nintendo lanserade Switch och gav den japanske gamern både en stationär och bärbar spelenhet - dammade det till på allvar.
Om du någon gång testat Google Stadia så vet du såklart att det i grunden inte kräver något alls. Köper du startpaketet får du dock en Chrome Cast och en handkontroll. Det här verkar vara tankar som även Xbox-chefen Phil Spencer umgåtts med och strax innan Xbox Series S/X lanserades, sade han till Stratechery:
Utöver Sonys event i höstas har det varit ganska knapert sett till nya, stora utannonseringar en tid. Det brukar presenteras mer än det gör just nu, men jag befarar att det här kommer hålla i sig. Orsaken är försås pandemin som lett till att massor av spel skjutits upp.
I somras kom beskedet att Netflix skulle börja satsa på egna spel. Exakt hur vet vi inte, men att de menar allvar stod klart efter att de värvat en EA-boss, och nu meddelas att de köpt den tämligen ansedda indieutvecklaren Night School Studio (Oxenfree).
Jag spelade Gears 5: Horde tillsammans med min bror och goda internetvänner under kvällen, och ämnet gled in på det faktum att The Elder Scrolls V: Skyrim ska ges ut på nytt. Tillsammans med Grand Theft Auto V är det bland de hårdast exploaterade spel jag vet, men har svårt att se något negativt med det.
Nästan hela Sonys laddning med egna spel som var planerad för 2021 har som bekant blivit försenat till 2022, närmare bestämt Gran Turismo 7, Horizon: Forbidden West och God of War: Ragnarök. Men de är absolut inte ensamma om att ha drabbats ett pandemiår som detta, då vi dessutom har nya konsoler som tar tid att vänja sig vid.
Den 10 juni drar Geoff Keighleys eget event Summer Game Fest 2021 igång och som vi kunnat rapportera finns riktigt mycket att se fram emot. Det inkluderar:
EA och Ubisoft levererade sina årsrapporter igår kväll, och det jag som spelkonsument tog med mig från dessa är att spelvärlden håller på att förändras i ett fullkomligen rasande tempo. Att antalet påkostade singleplayer-spel minskat senaste tio åren är ingen hemlighet, men nu börjar det få konsekvenser på riktigt.
I skrivande stund håller Microsoft på att leverera sin kvartalsrapport, något jag ska sammanställa i en nyhet under morgondagen (Nintendo och Sony är också på väg). Men som vanligt har de tjänat bra med pengar, och vinsten för januari-mars är högre än vad det skulle kosta att köpa hela Bethesda/ZeniMax två gånger. Dessutom är det en rejäl tillväxt för Xbox.
Det blev en bra diskussion om multiplayer i gårdagens blogginlägg, även om jag måste säga att jag är lite förvånad över hur negativt inställda många av er är till det. Någon satte ord på mina tankar och skrev: "Ett svinbra spel är ett svinbra spel. MP eller SP, jag skiter i."
För tre år sedan bloggade jag om det faktum att Microsoft framför allt satsade på multiplayerspel förra generationen och Sony på singleplayer. Jag kallade bloggen M som i multiplayer och S som i singleplayer, en titel jag var oförskämt nöjd över.
Tidigare denna månad skrev jag en nyhet om nästa Battlefield. Det ska enligt EA släppas i år, med det är också ungefär allt vi vet, även om det finns en otrolig massa rykten med mer eller mindre sanningshalt. Nyheten handlade dock inte om det, utan om att spelet skulle ingå med Xbox Game Pass dag ett.
Jag recenserade nyligen headsetet Audeze Penrose X, vilket jag gillade knivskarpt. Det finns i två olika utföranden till både Playstation 5 och Xbox Series S/X, och går lös på drygt tre lax, vilket är ungefär samma pris som du köper en Playstation 4 eller en Xbox Series S för. Visst hade det sina tillkortakommanden (varför vissa envisas med fippliga reglage på ett headset kommer jag aldrig begripa), men i grunden gillade jag det knivskarpt och tycker det är kul att ett klassiskt ljudmärke satsar på gaming.
Förra veckan kunde vi rapportera att självaste Jason Schreier från Bloomberg (spelvärldens mest kände murvel) påstod att Sony Bend (fram tills helt nyligen) och Naughty Dog filar på en remake av The Last of Us. Även inom Gamereactor-nätverket har vi hört liknande tendenser, men något som dock fallit bort lite är att vissa saker i spelet sägs ska vara annorlunda denna gång.
Utan att spoila något i onödan, så kan kan vi väl ändå slå fast att det var några intressanta gästspel i den senaste Mandalorian-säsongen från karaktärer som tidigare medverkat i andra Star Wars-sammanhang. Boba Fett är väl den mest uppenbara eftersom han ju faktiskt får en hel egen TV-serie på Disney+, men det finns många fler.
De senaste årens mest spektakulära uppköp i spelvärlden är såklart att Microsoft lade rabarber på ZeniMax och därmed även Bethesda förra året. Än är affären dock inte i land, och som en följd av detta får Microsoft inte prata om sina planer ännu. De får helt enkelt inte bestämma över en studio de inte äger. Vilket är rätt rimligt.
Jag tror absolut att det kommer att släppas fler Metal Gear-spel. Betyder det att rubriken därmed bara är klickbete? Nej, absolut inte. Död kan man vara på flera olika sätt i spelvärlden, och när jag nu läser ett mustigt rykte om att Konami vill licensiera ut Metal Gear och Castlevania för att låta andra utvecklare tolka dem - inser jag att hur död serien faktiskt är.
Det känns som en smärre evighet sedan, men för två månader sedan skrev jag ett blogginlägg som hette 'Tror på blytunga uppköp kommande år'. När jag under gårdagen författade nyheten om att Microsoft, Amazon och Google vill köpa fler spelutvecklare - lät det nästan som ett eko av vad jag själv lanserade som teori.
Dagens stora överraskning var såklart utannonserandet att Uppsala-gänget Machine Games gör ett Indiana Jones-spel. De är fruktansvärt bra grafiker och har levererat filmiska höjdare förr, så precis som Petter Hegevall är jag officiellt sugen.
Som vi kunde berätta tidigare idag har Nordisk Games köpt upp 40% av spanska utvecklaren Mercury Steam, och kollar vi bara ett år bakåt har de bland annat köpt upp svenska Avalanche Studios liksom Raw Fury och Nitro Games. Eftersom Nordisk Games är ägda av Egmont, har de dessutom gott om pengar i plånboken.
Sony bjussade som bekant på en rejäl överraskning när de plötsligt slutade sälja Cyberpunk 2077 på Playstation Store. Sannolikt inget lätt beslut, och sedan dess har fansen argumenterat om det var rätt eller fel.
Snubblade förbi ett riktigt intressant inlägg på forumet Resetera, där en person kostade på sig att tänka lite utanför låda kring Xbox Game Pass. Det finns redan idag tillgängligt i fyra utföranden; till konsol, till PC, till båda (med inbakat Live Guld) samt med konsol på köpet. Och Microsoft har tydligt sagt att de inte utesluter fler.
Det har ju ryktats flitigt senaste året att Nintendo har en kraftigt uppgraderad Switch på gång, vilken spelar deras spel i 4K. I sig inget konstigt med tanke på att deras tidigare enheter Nintendo DS och 3DS båda fick hårdvarumässiga uppgraderingar som dessutom hade exklusiva titlar. Dessutom kom ju ett RAM-pack till Nintendo 64.
Kanske har du redan hunnit köpa lite julklappar, men faktum kvarstår att shoppingen i sista minuterna är absolut massiv. Därefter vankas några tämligen lugna dagar fram till nyår, innan spelvärlden börjar smyga igång igen. Några fler stora spelsläpp efter den 10 december (Cyberpunk 2077!) finns inte att tala om.
Google har tydligt flaggat för att de är i spelvärlden för att stanna och Amazon har just doppat tårna i den. Men att slå sig in är riktigt svårt. Det finns redan rejält med konkurrens och Microsoft har fått kämpa trots stora resurser, EA får väl sägas ha misslyckats med Origin trots några av spelvärldens största serier och till och med Nintendo var nära knockout efter Wii U.
Frågan i rubriken är ju smått bisarr och borde rimligen kunna besvaras: "Ja för i helvete, är du dum eller?". Jag önskar verkligen att den kunde besvaras så rent av, men säker är jag ej. För trots allt så kom det inte ett enda Grand Theft Auto till nuvarande generation, och de rykten som funnits har visat sig vara felaktiga, medan ett fåtal insiders som faktiskt har koll säger att Grand Theft Auto VI har långt kvar.
Det har i omgångar senaste året ryktats om att Xbox Live Guld skulle vara på väg bort. Det vill säga den tjänst du behöver för att få spela online till Xbox-konsolerna och som startade redan 2002. Microsoft har bestämt nekat till detta, men säljer idag helst Xbox Ultimate som ger dig allt du behöver, inklusive just Guld.
Den här veckan har föga överraskande till stor del dominerats av det faktum att Microsoft köpte upp ZeniMax. Det som berör är givetvis framför allt Bethesda, vars Fallout-spel (som inte innehåller en kombination av siffrorna 6 och 7 i titeln), Elder Scrolls-spel (som inte innehåller något som rimmar på "from nine" i titeln) och det kommande Starfield är bland det mest omtyckta vi har i spelvärlden.
Sony hade redan en stor spelutveckling till att börja med och kan stoltsera med 13 studios, varav flera är väldigt etablerade såsom Naughty Dog, Insomniac, Sony Santa Monica och Guerrilla. Microsoft å sin sida har sedan ZeniMax-uppköpet 23 studios i sitt stall, även där flera etablerade, inte minst Rare, Obsidian Entertainment, Ninja Theory och Bethesda.