Svenska
Blog

Jag älskar att köpa handkontroller

Skrivet av Jonas den 19 mars 2024 kl 02:51
This post is tagged as: Övrigt

Det spelar ingen roll vilket format eller konsolgeneration vi talar om så har jag genomgående ägt betydligt fler handkontroller än jag behöver. Den här är inget undantag och så sent som igår passade jag på att unna mig en ny handkontroll till Xbox Series S/X.

Det fick bli en guldvariant denna gång, där jag passade på att lösa in en massa Microsoft Rewards-poäng (som man får i huvudsak genom att bara spela en massa) så jag i princip fick den gratis. Behövde jag handkontrollen? Absolut inte, men det är alltid något visst för mig att få börja spela med en helt ny.

Som jag skrev ovan är det här inget nytt och jag lyckades till och med köpa fyra stycken Dual Analog Controller (I princip Dual Shock men utan rumble, då funktionen initialt saknades i Europa) när de fanns till salu. Kort därefter kom dock Dual Shock, och jag skaffade direkt fyra sådana istället, vilket innebar att två av mina Dual Analog Controller aldrig ens använts (och idag är värda en slant för samlare).

Jag har svårt att se att jag skulle sluta med detta, och det finns alltid en känsla av vardagslyx att få packa upp en helt ny handkontroll ur lådan och börja lira med bästa möjliga förutsättningar, och känslan av att inga friktionsmönster börjat nötas ner.

Jag älskar att köpa handkontroller

Hur gör du själv, sliter du ut handkontrollerna helt innan du köper nytt, skaffar du en ny flera gånger per år – eller något mitt emellan?

 

HQ

Riktigt trött på hubbvärldar

Skrivet av Jonas den 18 mars 2024 kl 02:40

Jag spelar vidare i Like a Dragon: Infinite Wealth och Persona 3 Reload, och slås av att jag kan göra väldigt mycket via menyer såsom att köra saker, uppgradera vapen och mycket annat. I äldre spel var det vanligt att man fickk ränna runt som en skottspole mellan olika ställen för att göra detta, och de senaste kanske tio åren har hubbvärlden blivit allt vanligare.

Sistnämnda är något slags mini-metaverse där allt ska gå extra långsamt, och medan jag som spelare verkligen avskyr dem - är spelutvecklarna övertygade om att det är precis vad vi gamers vill ha. Därför har till och med fightingspel börjat nedlusas med detta så man slött får kuta i en skitful värld för att välja vad man vill göra, istället för att bara klicka sig fram till valet med styrkorset.

Lika lite som jag vill surfa på nätet med VR-headset i ett metaverse, vill jag springa omkring i hubbvärldar för att lagra föremål, uppgradera utrustning, urvinna råvara för framtida crafting, välja uppdrag och liknande. Undantag finns givetvis i de fall där det är snyggt invävt i spelet, som att exempelvis hitta en hemlig butik eller liknande (eller rent av en del av underhållningen som i Super Mario 64), men i väldigt många fall känns det bara som ett sätt att krångla till en enkel och supertydlig meny, möjligen för att kunna ge spelet några timmars extra speltid som består av regelrätta transportsträckor till ingen nytta.

Och måste hubbvärldarna vara kvar, så ge mig åtminstone alternativet att kunna välja saker snabbare. Resurserna det tar att göra ett antal menyalternativ är en fjärt i kosmos jämfört med att försöka skapa gameplay av detsamma.

Riktigt trött på hubbvärldar

En spännande Hoth-bana? Nope, en glorifierad och ultralångsam meny.

HQ

Blir 2024 Suicide Squads år trots allt?

Skrivet av Jonas den 15 mars 2024 kl 03:35

Inte ens som DC-fan sedan sisådär 30 år tillbaka har jag kunnat uppbringa något slags entusiasm inför Suicide Squad: Kill the Justice League. Det går liksom bara inte med den plastiga looken, det otydliga upplägget och det repetitiva gameplayet.

Att Rocksteady arbetat med detta i åtta år istället för att bjuda på något nytt äventyr i samma anda som Arkham-serien (och därigenom även bidra till ett ökat intresse för DC i stort) är och förblir ett mysterium - sannolikt relaterat till Warners ytterst märkliga strategi. Nåväl, lyckligtvis verkar det som att 2024 kan bli ett riktigt bra år för Suicide Squad ändå, för japanska DC har nämligen en animé på gång - och det ser riktigt bra ut i senaste trailern.

Det verkar som att DC Japan verkligen fått fria händer att skapa något eget, och har i samma veva gjort bästa möjliga av förutsättningarna i Suicide Squad Isekai. Designen känns klockren, det dräller av bekanta namn bland röstskådespelarna, storyn verkar intressant och karaktärerna har fått nytt liv. När serien har premiär, vet vi inte, men detta var trailer tre, så rimligen är det inte alltför långt borta nu.

Blir 2024 Suicide Squads år trots allt?

Den här serien hoppas jag stenhårt på.

Så var är Red Dead Redemption 3?

Skrivet av Jonas den 13 mars 2024 kl 04:15

Red Dead Redemption 2 är en fullkomligt makalös succé. Faktum är att det är världens genom tidernas sjunde mest sålda spel. Då ska man dessutom minnas att tre av titlarna som ligger före är Minecraft, Tetris och Wii Sports. De båda förstnämnda är nästan institutioner som är svåra att jämföra med, och sistnämnda nådde de extrema populariteten tack vare att det var bundlat med Wii.

I dagsläget har det sålt 61 000 000 exemplar, och då har det överhuvudtaget inte ens släppts i uppgraderat skick till Playstation 5 och Xbox Series S/X - något som hade garanterat otaliga extra sålda miljoner. Men... trots det fortsätter det flyga ur hyllorna. En av mina bästa vänner köpte det härom dagen och lirar för fullt just nu (bakåtkompatibelt på Xbox Series S), och är som så många andra före honom helt förundrad över hur bra det är.

"Har det utannonserats någon del tre?", frågade han under den gångna helgen. Nej, det har det såklart inte, och undantaget enstaka vaga rykten vet jag inte ens om utvecklingen är igång. Men som jämförelse utannonserades Red Dead Redemption 2 år 2016. Det var sex år efter Red Dead Redemption (en tänkbar kandidat till att vara mitt absoluta favoritspel någonsin) från 2010. Och man behöver ju inte vara toppenbäst i matte för att inse att det nu är sex år sedan Red Dead Redemption 2 släpptes.

Skulle det följa samma mönster, borde Red Dead Redemption 3 alltså utannonseras i år - vilket inte kommer hända. Rockstar kan inte låta det stjäla uppmärksamhet från Grand Theft Auto VI som lanseras nästa år, och som skulle kannibalisera på försäljningen. Men det kan rimligen inte utannonseras 2025 heller när Grand Theft Auto VI har premiär, och förmodligen heller inte året efter med tanke på att det är ett spel vars live service-komponent är viktigast.

Därmed är en fullständigt rimlig gissning att Red Dead Redemption 3 utannonseras absolut tidigast år 2027 och släpps 2028 - eller mer sannolikt 2029 (baserat på tiden det brukar ta från att Rockstar utannonserar något tills att det anländer). Om det nu ens kommer. För ärligt talat verkar Rockstar mest bekymrade över att det säljer så perverst bra. De har försökt sabba onlinedelen, slopat allt DLC och som sagt struntat i Playstation 5- och Xbox Series S/X-versioner.

Jag hoppas och tror att Take-Two ändå kräver att det blir mer western i Rockstars regi, men vänta länge, det kommer vi verkligen få göra.

Så var är Red Dead Redemption 3?

Hur ser ditt eget sug ut inför Red Dead Redemption 3?

Vill ju ha en fortsättning på Shōgun, men...

Skrivet av Jonas den 12 mars 2024 kl 02:32

Jag liksom många andra gillar verkligen Shōgun som känns lika delar autentisk och underhållande. Det är japanska förvecklingar i drivor med stor känsla för detaljer, och mycket flyger nog mig som västerlänning förbi, trots att jag pluggat japanska i flera år och konsumerat mer manga/animé än de flesta.

Jag vet ju såklart att det är en filmatisering av James Clavells roman med samma namn, och därför känner jag mig konfliktfyllt besviken av det faktum att seriens skapare verkar helt ovilliga att bygga vidare på vad som är en avslutad historia. Å ena sidan är det ju skönt att de inte exploaterar sönder eller skriver en egen story som i Game of Thrones efter att böckerna tog slut – men å andra sidan vill jag verkligen ha mer av det goda.

Clavell släppte två relativt fristående uppföljare till Shōgun, Tai-Pan och Gai-Jin, som dock aldrig blev lika kända. Jag har inte läst dem, men konsterarar att jag inte är lika intresserad av Tai-Pan som utspelas i Hong Kong istället för Japan. I Gai-Jin återvände Clavell dock till Japan och efter bara tre avsnitt är jag redo att deklarera att jag hoppas att även dessa två böcker filmatiseras.

Det görs alldeles för lite påkostad historia som faktiskt känns genuin, och även om temat kanske inte tilltalar mig lika mycket, så vill jag har mer asiatiskt drama att se fram emot varje vecka – även om det betyder att kvaliteten sjunker något. Att däremot försöka bygga vidare på Shōgun-universumet direkt med en nyskriven historia... är något jag hoppas att Hollywood låter bli.

Vill ju ha en fortsättning på Shōgun, men...

Vill du ha en fortsättning på Shōgun?