Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Såååå... Nintendo Labo?

Skrivet av Jonas den 19 januari 2018 kl 01:17
This post is tagged as: Nintendo

Jag såg trailern. Funderade ett tag och kollade igen. Till att börja med; det är inte en produkt för mig i första hand. Jag har noterat att otaliga gamers suckat och resonerat något i stil med "skulle jag leka med kartong, nähe, tror inte det va", ungefär som att det någonsin varit tanken att de skulle lägga ner jakten på de två sista Super Mario Odyssey-månarna (där en givetvis är hopprepet!) och flirtandet med alla waifus i Stardew Valley för att bygga pianon i kartong.

Såhär är det. Inte alla produkter som skapas måste vara anpassade för alla. Ibland görs det spel som är medvetet gjorda för att tilltala yngre eller äldre, killar eller tjejer, actionfans eller pusselentusiaster och så vidare. Om det kan man tycka vad man vill, och det går naturligtvis bra att gilla spel oavsett tänkt målgrupp (själv har jag stolt 1000 av 1000 achievements-poäng i Hannah Mpntana och har sedan dess "Best of Both Worlds" klistrad i hjärnbarken så jag varje vecka vid ett tillfälle kommer på mig själv med att ofrivilligt nynna den).

Med det ur världen så är min andra tanke - fy fasen vad underbart. Vi spekulerade en hel del på vår redaktion och med våra internationella kollegor om vad som egentligen skulle visas. Kanske en Switch Mini? Eller en billigare enhet med fasta Joycons avsedd för bärbart spelande? Eller något vifttillbehör för ett nytt Wii Sports. Men just det här är lite av tjusningen för mig. Man vet aldrig vad man får med Nintendo.

Jag tvingas förhålla mig, tänka till, får känna mig förvånad. Om jag så hade gissat hela vägen fram till E3 vad de skulle visa hade jag aldrig dragit till med 'gör det själv'-attrapper i wellpapp. Det är en trevlig känsla att få bli så överraskad i en bransch där det som ofta är dragplåster är någon uppföljare eller en ny version av en klassiker.

Efter att ha kollat på roliga och mindre roliga Photoshops med Nintendo Labo, har jag till slut ändå landat i att jag gillar detta. Jag gillar att få bli överraskad och jag tror faktiskt det här kommer gå väldigt bra. Det är betydligt billigare och mer miljövänligt än plast, och därför kan det lätt spelas fler produkter och kreativa grejer. När man ledsnar på det går det enkelt att återvinna eller bara slänga istället för att ha gamla plastrattar, primitiv elektronik och i värsta fall trasiga grejer hemma som man inte har hjärta att göra sig av med (det är väl inte bara jag som TV-spel väcker ha- och samlarbegär hos?).

Kort sagt, för målgruppen (som inte är jag - och det känns hanterbart) kommer det här nog vara kanonkul och vips har Nintendo kanske skapat otroliga mängder nya gamers som växer upp och där faktiska konsoler kan vara nöjescentrum istället för tablets och datorer. Och för att som gillar TV-spel är det goda nyheter, vilket späder på det jag skrev om igår. Framtiden för detta community ser ljust ut, och tack vare Nintendo rent av ännu ljusare.

Nintendo är fiffiga och tänker inte bara utanför lådan, utan de bygger robotar, telefoner och pianon av den.

En grymt spännande konsolgeneration

Skrivet av Jonas den 17 januari 2018 kl 19:17
This post is tagged as: Åsikter

Vi hade en intressant diskussion idag på redaktionen om konsolerna och deras försäljning. Playstation 4 säljer ju så förbaskat bra idag att det liksom inte är någon tävlan, och kanske finns risk för monopolställning. Och det kan man kanske tycka vid en första anblick. Men faktum är att det enligt min ringa mening ändå får räknas till en av de jämnaste och mest spännande generationer vi haft.

Vi gick in i denna era med domedagsprofeten som förkunnade att konsolerna hade gjort sitt. Playstation 3, Wii och Xbox 360 (samt Wii U om man nu vill räkna den till förra generationen) sålde tillsammans i runda slängar 300 miljoner enheter. En absolut hiskelig massa konsoler. Och det var jämnt, alla tre sålde i stora drag lika mycket. Dessutom bröts en väldans massa ny mark med sjukt många nya stora spelserie och på flera sätt kommer förra generationen nog betraktas som den kanske främsta någonsin.

Men den nuvarande startade å andra sidan sent 2013. Den är därmed bara fyra år och två månader gammal. Alltså hälften så lång som den förra. Och det är nu försäljningen börjar ta fart. Playstation 4 fullständigt utklassar sin föregångare, Xbox One är inte så långt efter Xbox 360 och Switch slår självaste Wii på fingrarna.

Det är allt annat än sömnigt och det tog lite tid att komma igång efter den aningens utdragna pensioneringen av Playstation 3 och Xbox 360 som nog var för populära för sitt eget bästa. Men nu dundrar det på med ilfart. Jämför man med förrförra generationen då Sony krängde 155 miljoner Playstation 2 medan Microsoft och Nintendo nådde drygt 20 miljoner - så har vi ett skolexempel på när konkurrensen inte riktigt fungerar. Japan fastnade i ett grafiskt träsk eftersom de hade investerat för mycket i Playstation 2 med följden att det blev en bärbar nation kommande decennium och Nintendo trampade vatten och visste inte riktigt vad de skulle göra med sin Gamecube. Microsoft slungade pengar på sin Xbox som om det inte fanns någon morgondag och piratkopieringen var galopperande - vilket drabbade tredjepartsutvecklare minst lika mycket som Microsoft.

Generationen innan dess såldes drygt 150 miljoner konsoler (en del vill räkna med Dreamcast här, men den gör varje till eller från i slutändan), och innan dess nådde Mega Drive och Super Nintendo drygt 80 miljoner enheter. Den nuvarande, med Playstation 4 i klar pole position, är i slutändan en av de jämnaste och mest lovande vi haft. Försäljningen ökar och att slå 300 miljoner sålda enheter borde vara fullt möjligt på betydligt kortare tid än de åtta-nio år förra generationen behövde på sig.

Det som skaver denna generation, tycker jag istället är bristen på nya spelserier. Microsoft är lätta att pengar finger åt, men det gäller genomgående. Väldigt mycket har handlat om nya versioner av gamla spel, vare sig det är remasters eller remakes, alternativt uppföljare i befintliga serier. Här finns fortfarande en del att jobba på, och det är jag övertygad om kommer att komma.

Med det sagt så är det ändå spännande tider. Sonys mer gamer-vänliga inriktning i början av generationen betalade igen sig, Microsofts mer gamer-fientliga inriktning straffade sig och Nintendos experimenterande visar att om du har en bra idé så kommer folk faktiskt att köpa oavsett prestanda. Kort sagt känns det hälsosamt och vettigt, konsolvärlden känns otroligt het och snacket om att konceptet skulle vara död tror jag bara är att pensionera för lång tid framöver.

Wii är Nintendos genom tiderna mest sålda stationära konsol, men jag är övertygad om att Switch slår den. Vad tror du?

Nintendo förstår det här med återvinning

Skrivet av Jonas den 16 januari 2018 kl 12:43
This post is tagged as: Nintendo, Switch

Jag hade semester förra veckan, men följde ändå den Nintendo Direct som kördes, där det utannonserades spel på väg till Switch i rakettempo. Det var dock förvånansvärt få nya spel, men desto fler versioner av äldre titlar såsom The World Ends With You, Dark Souls och Ys VIII: Lacrimosa of Dana från tredjepart och Hyrule Warriors och Donkey Kong Country: Tropical Freeze från Nintendo själva.

Visst visades även nya spel såsom SNK Heroines Tag Team Frenzy och Mario Tennis Aces, men jag var ändå mer än nöjd med vad som togs fram. Wii U var en konsol som missades av väldigt många. Under sin livstid sålde den vad Switch fått ihop på ett ynka år, och därför har folk i hög grad missat de fantastiska spel som ändå släpptes till den. Parallellerna där mängder av HD-versioner av praktsuccéer från Playstation 3 och Xbox 360 vällde ut till Playstation 4 och Xbox One, tycker jag inte är riktigt genomtänkt.

Switch är helt enkelt en väldigt mycket bättre konsol än Wii U var, och alltför många har missat riktigt bra spel. Att de får chansen att stifta bekantskap med klassiker är bara vettigt. Dessutom finns en aspekt till, och det är att Switch är en portabel enhet. Dark Souls kan man absolut redan spela överallt, men inte till Nintendos format och absolut inte bärbart.

Lika leds som jag var på att Playstation 4 och Xbox One de första åren nästan bara erbjöd HD-samlingar av gamla spel, är jag därför glad över att de kommer till Switch, utan att känna ens ett spår av hyckleri. Att jag köpte Mario Kart 8 Deluxe beror på att jag vill kunna ha med mig spelet överallt och på att det blir väldigt mycket roligare att spela det i högre upplösning på en stor TV. Och jag kommer absolut köpa Donkey Kong Country: Tropical Freeze igen, inte för att få HD-grafik, utan för att det är ett absolut underbart spel att ha med på resor.

Därför hoppas jag att Nintendo lite försiktigt fortsätter snegla bakåt under resten av året. Jag hade gärna sett en ny lansering av Yoshi's Woolly World, som jag tyvärr missade själv till Wii U. Captain Toad Treasure Tracker hade definitivt kunna släppas på nytt med fler smarta banor, ett perfekt spel på resande fot. De båda NES Remix-spelen borde komma som ett gemensamt paket - för att ta några exempel.

Det vill säga spelen där det faktiskt var så att många missade dem. Just därför tycker jag inte det vore rimligt att släppa Super Mario 3D World på nytt. Det får gärna förbli en Wii U-titel. Inte heller tycker jag att Super Mario Maker ska konverteras, där behövs ett helt nytt och uppdaterat spel istället, vilket även inkluderar Pikmin 3 (hellre Pikmin 4!). Det gäller också Super Smash Bros. Jag vill inte harva på med att låsa upp allt en gång till. Det borde istället komma en helt ny del i denna underbara serie så snart som möjligt.

Lyckligtvis verkar det som att Nintendo resonerar ungefär likadant, och att de nu fyller sin inte ens ett år gamla konsol med spel många missat för att ha ett starkt utbud samt ett flöde av nya titlar - tycker jag är alldeles klockrent. Med Switch fortsätter Nintendo imponera på mig, det är helt enkelt ett väldigt trevligt format som på flera sätt fått mig att spela på ett lite annorlunda och mindre otvunget sätt än tidigare och förvaltar de sin idé på det här viset vill jag gärna vara med på resan.

Vad tycker du om att Nintendo återvinner sina gamla spel i så högt tempo som de gör just nu?

Battlegrounds förändrar actiongenren

Skrivet av Jonas den 8 januari 2018 kl 14:30
This post is tagged as: Åsikter

I samma sekund som det stod klart att PlayerUnknown's Battlegrounds blivit en praktsuccé, stod andra utvecklare i rad redo att släppa sina egna tolkningar av konceptet. Det mest kända och framgångsrika alternativet är Fortnite Battle Royale, men listan på spel som redan har fått ett Battle Royale-läge eller kommer att få det är lång och exempel på sådana spel är Paladins, Warface och Counter-Strike. Dessutom ryktas både Metal Gear Survive och nästa Halo få detta spelläge.

Att man som utvecklare vill rida på en framgångsvåg och tjäna pengar är naturligtvis inte så konstigt, och ganska exakt samma sak hände när Epic lanserade Horde i Gears of War 2. Sedan dess har vartenda actionspel ett läge där du ska försvara dig mot vågor av anstormande fiender och det är så självklart idag att få nog ens reflekterar över vad som en gång gjorde det populärt - precis som dödsmatcher och flaggfångande.

En trend under 2018 tror jag därför kommer vara rubriker om att Battle Royale finns med i spel efter spel. Inte ens Nintendo lär komma undan, även om jag förmodar att de i vanlig ordning kommer sätta en egen prägel på upplägget. Mot slutet av året kommer vi redan vara så vana vid att alla actionspel erbjuder detta att det inte längre ens är nyheter. Det blir lika självklart som att multiplayer har just dödsmatcher, flaggfångande och vågor av fiender. 2019 och framåt kommer det inte längre vara nyheter, utan standard.

Och jag förstår varför. Jag har hållit mig undan spelet länge, men när jag till slut övertalades att vara med trillade jag dit direkt. Visst finns grava brister, men det grundläggande konceptet är helt underbart. Intensiteten med den stora världen där folk smyger omkring och de otroligt tajta slutstriderna är absolut underbar.

Jag har varit mer nervös i PlayerUnknown's Battlegrounds när ruskprickar smyger omkring på våningen under mig i någon övergiven kåk, medan jag halvdöd och hjälpligt gömt mig på toaletten på övervåningen. Pulsen har rusat så hjärtsvikten varit nära då jag flytt över fält med det dödliga kraftfältet hack i hälarna bara för att med sekunder till godo slunga mig på rätt sida om gränsen. Och så vidare.

Spelet har kort sagt rejäl potential, och lär fortsätta vara enormt under lång tid framöver på samma premisser som Rocket League, League of Legends och andra spel som blivit multiplayerinstitutioner. Och det kommer att påverka hela actiongenren för alltid.

Jag, Kim Orremark från redaktionen och en Gamereactor-läsare lägger upp strategin i Battlegrounds iförd blankpolerad störtkruka.

Perfect Dark och Fable gör comeback?

Skrivet av Jonas den 5 januari 2018 kl 16:39
This post is tagged as: Spekulation

Det blev rejäl diskussion kring dagens rykte om att Microsoft sägs förbereda sig för att återuppväcka en hel rad av spelserier vi inte sett på länge. Hur trovärdigt det är, är svårt att säga, men jag konstaterar att det som vanligt med rykten handlar om befintliga spelserier. Det är svårare att påstå att Microsoft gör ett spionspel med fantasytema än att hävda att en uppföljare till Blinx (Gud förbjude) är på väg.

Hur som helst, om uppgifterna stämmer verkar det alltså som att flera gamla spelserier är på väg tillbaka. Det mest intressanta är förmodligen Fable, vilket också är det mest sannolika. Playground Games jobbar som bekant på ett rollspel av något slag, och det är en brittisk studio som enligt Wikipedia består av folk från Codemasters, Bizarre Creations, Criterion Games, Ubisoft Reflections, Slightly Mad Studios, Black Rock Studio, Juice Games, Sony Liverpool och "other world-class developers". Vi vet att när Lionhead Studios stängde anställdes flera av just Ubisoft Reflections, och med tanke på hur stora Playground Games blivit senaste två åren, verkar det rimligt att tro att där finns ett antal före detta Lionhead-utvecklare bland de anställda.

Nu vet vi såklart inte om Playground Games gör rollspelet för Microsofts räkning alls, men de har släppt tre spel (Forza Horizon 1-3) varav samtliga getts ut av Microsoft. Det verkar helt enkelt ganska sannolikt att de fortsätter samarbetet, och det stämmer dessutom med tidigare rykten. För min egen del tror jag att detta stämmer, inte bara baserat på dessa nya uppgifter, utan det är tankegods jag bollat med tidigare.

Fable var en av Microsofts storsäljare och hade förmodligen fortsatt vara det om inte Lionhead gjort ett uselt Kinect-spel och sedan påbörjat ett partyspel istället för att satsa på del fyra. Att låta extremt begåvade Playground Games göra vad som i allt väsentligt blir en nystart för serien känns fullständigt logiskt. Den ordinarie serien har varit borta i åtta år nu, det är lika lång tid som hela förra generationen var. Det är helt enkelt dags att visa upp något nytt och låta fräscht blod göra detta, och jag är väldigt glad att det tycks bli en brittisk studio som förvaltar det brittiska arvet.

De övriga spelen i ryktet då? Jag har svårt att förstå varför inte Microsoft förvaltat Rares arv bättre. Ett vuxet och respektlöst Conker hade kunnat bli skitkul, Banjo hade fyllt ett stort hål i spelutbudet, Battletoads hade varit fanservice av rang och Kameo är på tok för cool för att bara försvinna. Och så har vi Perfect Dark. Microsoft älskar actionspel. Givetvis borde de till varje pris försökt göra något mer här. De vågade ju ge Killer Instinct till en annan studio och borde absolut kunna ha gjort samma sak med detta.

Att det nya spelet sägs vara tredjeperson gör att jag tycker det känns mer troligt. Perfect Dark med ett Splinter Cell-liknande upplägg hade förmodligen haft en hel del potential och jag hoppas att det stämmer. Det är dock i hög grad önsketänkande och jag är långt ifrån säker på att det finns någon sanning i detta. Och inte heller kan jag komma på vilka som isåfall utvecklar. Knappast Rare. The Coalition kanske, de har onekligen tredjepersonsexpertisen? Har de två team idag? Nja, jag är tyvärr skeptisk, även om det inte är helt uteslutet.

Det tredje spelet som nämns är MechAssault. På flera sätt känns det alldeles våldsamt logiskt, men även som en riktig lågoddsare. Med MechAssault skulle Microsoft ha ett multiplayerspel som de lätt kunde sälja kosmetiska tillbehör till (hur vill du utsmycka din mech?) och där de bara kunde vräka på med blytung grafik för att visa vad Xbox One X går för. Men Titanfall har ju inte lyckats sälja sådär våldsamt bra, inte MechAssault-spelen heller - eller något annat västerländskt mech-spel heller för den delen. Nja, skeptiskt mot detta med, även om jag verkligen hoppas att det händer då MechAssault 2: Lone Wolf var ett av mina favoritspel till Xbox.

Till sist är det två mindre rykten, ett som gör gällande att årets ofrånkomliga (väl?) Forza Horizon 4 kommer att utspelas i Japan och ett annat om att Halo kommer få ett Battle Royale-läge. Båda dessa kan mycket väl visa sig stämma. Horizon borde erbjuda Japan förr eller senare och givetvis lär Halo, precis som alla andra förstapersonsskjutare, på något sätt inspireras av det överlägset hetaste spelläget just nu. Får man drömma kommer sistnämnda inkludera ODST-trupper istället för starka Spartan-krigare.

Att Fable skulle vara borta för alltid verkar osannolikt, och tidigare uppgifter om Playground Games kommande rollspel passar helt och hållet in på dagens rykte.