Svenska
Blog

Plus och minus på Battlefront II-betan

Skrivet av Jonas den 9 oktober 2017 kl 13:39

Star Wars Battlefront II har som du säkert vet haft en beta som startade den 4 oktober och pågick fram till idag. Jag investerade gott och väl över 100 timmar i föregångaren och har därför verkligen sett fram emot del två nästan lika mycket som filmen The Last Jedi. Och det är inte ens en överdrift.

Hur har jag hunnit klämma lite mer på det till flera format och är redo att dela med mig av lite plus och minus på det jag hittills har fått uppleva.

[ + ] Rymdstriderna i ettan hade sin charm, men det kändes som en Tie Interceptor körde såpass långsamt att man fått framföra den med EU-moppekort på jorden. Nu känns striderna snabbare och mer intensiva och Tie Bomber är rasande mäktig med dess löjliga eldkraft. Starfighter Assault är något jag förutspår kommer bli väldigt populärt i Battlefront II.

[ - ] Hjältarna var ofta irriterande inslag i ettan där spelare kunde stänga in sig i små utrymmen och sitta där en hel match som exempelvis Han Solo och knäppa alla som gick in utan egentlig chans att ta ihjäl liraren. Dessutom var hjältarna märkligt dåligt gjorda rent grafiskt. Spontant känner jag samma inför Battlefront II, hjältarna är för starka, går att missbruka, är fula och gör verkligen inte spelet roligare.

[ + ] Naboo-banan känns härligt nostalgisk att spela på. Jag är, som de flesta andra, milt sagt kluven till episod 1-3, men det fanns mycket som var bra också, inte minst miljövariationen och fienderna. Därför känns det ljuvligt att få gå omkring och röja i Amidalas huvudstad Theed och hinna kolla in allt mer noggrant än i filmerna. Det våldsamt tomma palatset med alla snarlika rum känns lite trist, men annars är detta en pärla.

[ - ] Klassystemet känns helt onödigt. Som en lösning på ett problem som inte finns. Varför inte låta mig välja den bössa jag vill ha, välja det skin jag vill ha och sedan få spela? Jag vet att många efterfrågade mer speldjup, men det är inte lika med mer krångel väl?

[ + ] Onlinebiten i Star Wars Battlefront hade sina problem; servrarna kunde tömmas på folk utan att nya kom in, buggar hindrade saker från att låsas upp och laddningstiderna var direkt löjliga. Allt detta verkar Dice ha fått fason på redan till betan som fungerar så mycket bättre redan nu.

[ - ] I Battlefield har det länge varit kutym att när jag dör, så får jag vara beredd på att det kan ta en stund att vara tillbaka i striden igen. Så var det aldrig i Star Wars Battlefront där 'fullt ös - medvetslös' rådde. Battlefront II är inte Battlefield, ändå finns detta inslag med och jag lufsar sakta med min droid för att komma fram till det roliga efter att ha fått bita i gräset. Bara för att mötas av prickskyttar som verkar vara betydligt bättre i detta spel och ofta vet jag inte ens vad jag dör av när jag plötsligt segnar ihop. Banorna tycks vara alldeles för stora och det leder till tempoproblem samt en uppenbar risk att jag på nytt dör innan jag ens hunnit ansluta till striden igen. Dessutom är jet-troopers verkligen inte roliga rent spelmässigt eller sett till Star Wars-kanon för den som bryr sig om sådant. Här är de på tok för många och suger det roliga ur striderna.

[ + ] Spelkontrollen var bra i originalet, men skotten ofta så våldsamt långsamma att det kunde vara svårt att skjuta fiender på lite håll. Här går det snabbare och rörelseschemat känns överlag bättre. Det gör striderna roligare och mer utmanande.

[ - ] Av oklar anledning har ett filter valts till grafiken som döljer det tjusiga arbete Dice gjort. Jag har för skojs skull gjort lite blindtester med vänner och sambo, och konsensus är att det första Battlefront ser bättre ut.

[ + ] Dice är såklart inte immuna mot buggar, men de brukar ändå hålla en hög teknisk standard på sina spel med fin bilduppdatering och Battlefront II fortsätter den traditionen. Det flyter väldigt stabilt och det är relativt enkelt att få till en hög bilduppdatering på PC.

[ - ] Loot-systemet känns direkt värdelöst och jag gillar heller inte scrap-systemet. Jag vill kriga, inte sitta panta vapen och utrustning för att göra nya saker samt bläddra i menyer. Det känns som något som hade passat i ett prisjägaräventyr i Star Wars-univerumet, men absolut inte i Star Wars Battlefront II. Att det finns Pay to win-inslag är också rejält negativt.

[ + ] Dice måste som sagt ta bort pay to win-inslagen, helt skrota alla former av loot och minimera mängden menytraggel. Men med det sagt så har de samtidigt slopat säsongspassen. Detta ska de såklart hyllas för rejält. Underbart att äntligen få spela allt nytt innehåll med alla vänner, inte bara de som handlar DLC.

[ - ] De spellägen som finns tillgängligt har inte övertygat. Galactic Assault känns obalanserat och folk verkar fullständigt omedvetna om vad de sysslar med. Här kan man säga att jag spelar med fel folk, men när i princip ingen match riktigt funkat som det ska så är det utvecklarnas fel. Strike är kul i teorin, men att folk redan under betan lärde sig spawn-campa så effektivt bådar inte gott för framtiden. Jag hoppas framför allt Supremacy, Walker Assault, Blast och Extraction från föregångaren finns kvar så inte allt gammalt kastats ut för sakens skull.

...och till sist två frågetecken:

[ ? ] Dice kan ljud. Dice är otroligt bra på ljud, rent av. Ändå var det länge sedan jag hörde en så mixad blandning av bra och dåligt som i Star Wars Battlefront II. Detta är ju Star Wars där just ljudet är ohyggligt viktigt. Ändå låter så många laserpistoler som krutpåkar och smällarna i horisonten låter som valfritt Call of Duty eller Battlefield. Samtidigt är så mycket bra också. Smällarna i rymden, det omisskänliga ljudet av Bobba Fetts Slave 1 och explosionerna får ryggraden att dallra av välbehag. Här behövs en balans hittas. Mindre av det dåliga (mycket lät bättre i ettan) och mer av det som är bra (tyngden är makalös) behövs, varför har vissa delar försämrats?

[ ? ] I Star Wars laddas vapen inte om generellt. De bara fungerar. Det löstes med ett överhettningssystem i Star Wars Battlefront som gav en bra balans och väldigt mycket eldgivning. Nu har Dice kommit på att istället för att ha en omladdning, så kan de få överhettningen att fungera på samma sätt. Jag är väldigt skeptisk mot detta, dels tar de bort en unik sak som fick spelet att skilja sig från mängden till att bli ännu en förstapersonsskjutare där jag rytmiskt trycker om omladdningsknappen och dels är det ju verkligen inte Star Wars. Samma sak med handgranatspammande, rekylen och alla jetpacks. Meningen är väl att det ska kännas som just Star Wars och inte bara vara ett förstapersonsspel i mängden med Star Wars-skin på allt?

Plus och minus på Battlefront II-betan

Spelade du Star Wars Battlefront II-betan, och vad tyckte du isåfall?

HQ