Svenska
Blog

Dags att överväga uppköp, Microsoft

Skrivet av Jonas den 14 december 2017 kl 02:34

Sony hade verkligen ingen vidare bra Playstation Experience i år. Spekulationerna har gjort gällande att de sparar krutet till E3 2018 efter det något lama tillställningen i somras. Med det sagt så levererade de ändå betydligt mer än Microsoft. I december har de i nyhetsväg lyckats få ut, om man ska hårdra det, ett premiärdatum till Sea of Thieves samt en handkontroll till detta. Och det är klart mindre än Sony levererat, odiskutabelt.

Nu tror jag visserligen på Phil Spencer när han säger att Microsoft just nu filar på fler spel, och de brukar traditionellt inte visa upp sina titlar lika tidigt som många andra. 2018 lär bli ett bra år att vara Xbox-ägare med Xbox One X ute och fina spel på gång. Vi får väl ändå förmoda att de har något helt nytt att visa, ett nytt Halo och såklart ett till Forza Horizon utöver kommande Ori and the Will of the Wisps, Crackdown 3 och nämnda Sea of Thieves.

Problemet är bara att hur man än vänder och vrider på saken så har Microsoft riktigt bra konkurrenter. Nintendo har sådan medvind att de knappt kan stå upprätt utan att blåsa omkull just nu och de kommer lassa på med spel 2018 i serier av sådan dignitet att ingen kan matcha det. De kan ledigt sälja 10-20 miljoner av sina största spelserier, och mer ändå mellan varven. Sony skäms inte heller för sig och står i startgroparna med God of War, Days Gone, Spider-Man och Detroit: Become Human - med Final Fantasy VII Remake, The Last of us Part II och Death Stranding som möjligen tänkbara spel samt givetvis ytterligare något ännu ej utannonserat.

Microsoft behöver spel och det börjar kännas som att det är hög tid att snegla på ett uppköp av en utvecklare. När första Xboxen släpptes var många oroliga över att Microsoft skulle köpa sönder spelvärlden, någon som knappast hänt där flera av de största värven är borta (tänker främst på Bungie och Lionhead). Och trots oron över Microsofts resurser, är det ett faktum att flera av de studios vi idag gillar hos Nintendo och Sony också är ett resultat av uppköp. Nintendo har exempelvis köpt på sig Monolith Soft och Retro Studios, medan Sony köpt Naughty Dog, Guerrilla, Sucker Punch och Bend.

Det är i slutändan så enkelt att Microsoft inte har resurserna idag att matcha konkurrenternas utbud. Och genom att låta oberoende utvecklare göra spelen, tappar de kontrollen över utvecklingen och uppföljarna. Att köpa på sig tidsexklusiviteter kommer inte räcka i längden. Det är naturligtvis så att Microsoft köpt utvecklare förr med horribelt resultat (något som tyvärr är alltför vanligt, minns EA och Pandemic, Sony och Psygnosis, Activision och Neversoft samt Microsoft och Lionhead), men idag har de en bättre plattform där de satsar lika delar på PC och konsol.

En exklusivitet för Microsofts del innebär i princip att ett av tre format försvinner (jag räknar PC, Playstation 4 och Xbox One). Nu är det givetvis ett avbräck eftersom Playstation 4 är rysligt framgångsrik, men tidigare försvann två av tre format försäljningsmässigt, även om pliktskyldiga PC-versioner ibland kom långt senare av Fable och Gears of War. Vill de ha igång utvecklingen och stå mer stadigt om något år är det hög tid att börja fundera på att vädra portmonnän.

Så vilka ska de köpa då? Jag kan komma på tre alternativ, varav alla är europeiska. Det ena är Sumo Digital. En brittisk studio som har en lång historia av att erbjuda titlarna Microsoft saknar. De skulle med lätthet kunna leverera bra spel med Banjo-Kazooie, gokart-spel med allehanda maskotar och väcka liv i Project Gotham Racing. Dessutom gör de redan Crackdown 3 för Microsofts räkning och har alltså ett stort Xbox-team. Jag tror de vore som klippt och skurna för uppgiften.

Det andra är Crytek. En studio som inte är direkt intimt förknippad med kvalitet utanför Crysis-serien. De har krympt våldsamt senaste åren, men har fortfarande ett par studios kvar. De har enormt skickliga grafiker och med Microsofts plånbok skulle de kunna leverera en bra grafikmotor i och med Cryengine, precis som Guerrillas suveräna Decima används av fler Playstation-utvecklare som gör exklusiva spel. Med bättre ledning tror jag Crytek är företaget som kunde ingjuta nytt liv i Perfect Dark och Battletoads, och ett exklusivt Crysis vore trots allt tungt om de vill visa vad hårdvaran går för.

Till sist är det Playground Games. En relativt okänd brittisk studio som hittills bara gjort Forza Horizon, men som just nu bygger ut kraftigt och gör ett rollspel som spekuleras vara knutet till Microsoft. De består enligt Wikipedia idag av två team på 200 personer vardera, vilket är en bjässe i trakterna av Naughty Dog. Eftersom de fortfarande är relativt okända och såvitt vi vet bara har jobbat med Xbox, verkar det vara en rimlig kandidat.

En snabb bubblare kunde vara japanska Mistwalker. Xbox har inte direkt rosat Japan någon gång, men varken Xbox eller Xbox 360 var så rysligt impopulär som Xbox One i landet. Den marknaden tror jag är stendöd för Microsofts del, men det finns fortfarande en publik för japanska spel utanför Japan, och det är inte direkt sådär chockerande många exklusiva japanska titlar som finns att välja på till Xbox One. Att ha åtminstone några sådana exklusiviteter skulle verkligen inte skada Microsofts spelutbud.

Så, kommer det här hända? Utöver Playground Games-alternativet så är det ytterst tveksamt. Att äga stora utvecklare är en stor risk, går ett spel dåligt får man själv ta smällen. Även giganter får som bekant ibland läggas ner, vilket görs för att de kostar mer än de smakar, och det ger inte någon kalas-PR heller direkt. Men vill Microsoft på allvar utmana knivskarpa Nintendo och Sony på området spel, är jag osäker på om det finns så värst många alternativ. Den metod som just nu används har inte direkt skämt bort spelvärlden med kvantitet och variation.

Dags att överväga uppköp, Microsoft

Playground Games består av utvecklare från bland annat Codemasters, Bizarre Creations, Criterion, Ubisoft Reflections, Slightly Mad Studios och Sony Liverpool. De har hittills bara Forza Horizon-serien på meritlistan, men gör just nu ett rollspel som tycks kräva enorma resurser. För vilkas räkning vet vi dock inte ännu.

HQ