Svenska
Blog

Battlegrounds förändrar actiongenren

Skrivet av Jonas den 8 januari 2018 kl 14:30

I samma sekund som det stod klart att PlayerUnknown's Battlegrounds blivit en praktsuccé, stod andra utvecklare i rad redo att släppa sina egna tolkningar av konceptet. Det mest kända och framgångsrika alternativet är Fortnite Battle Royale, men listan på spel som redan har fått ett Battle Royale-läge eller kommer att få det är lång och exempel på sådana spel är Paladins, Warface och Counter-Strike. Dessutom ryktas både Metal Gear Survive och nästa Halo få detta spelläge.

Att man som utvecklare vill rida på en framgångsvåg och tjäna pengar är naturligtvis inte så konstigt, och ganska exakt samma sak hände när Epic lanserade Horde i Gears of War 2. Sedan dess har vartenda actionspel ett läge där du ska försvara dig mot vågor av anstormande fiender och det är så självklart idag att få nog ens reflekterar över vad som en gång gjorde det populärt - precis som dödsmatcher och flaggfångande.

En trend under 2018 tror jag därför kommer vara rubriker om att Battle Royale finns med i spel efter spel. Inte ens Nintendo lär komma undan, även om jag förmodar att de i vanlig ordning kommer sätta en egen prägel på upplägget. Mot slutet av året kommer vi redan vara så vana vid att alla actionspel erbjuder detta att det inte längre ens är nyheter. Det blir lika självklart som att multiplayer har just dödsmatcher, flaggfångande och vågor av fiender. 2019 och framåt kommer det inte längre vara nyheter, utan standard.

Och jag förstår varför. Jag har hållit mig undan spelet länge, men när jag till slut övertalades att vara med trillade jag dit direkt. Visst finns grava brister, men det grundläggande konceptet är helt underbart. Intensiteten med den stora världen där folk smyger omkring och de otroligt tajta slutstriderna är absolut underbar.

Jag har varit mer nervös i PlayerUnknown's Battlegrounds när ruskprickar smyger omkring på våningen under mig i någon övergiven kåk, medan jag halvdöd och hjälpligt gömt mig på toaletten på övervåningen. Pulsen har rusat så hjärtsvikten varit nära då jag flytt över fält med det dödliga kraftfältet hack i hälarna bara för att med sekunder till godo slunga mig på rätt sida om gränsen. Och så vidare.

Spelet har kort sagt rejäl potential, och lär fortsätta vara enormt under lång tid framöver på samma premisser som Rocket League, League of Legends och andra spel som blivit multiplayerinstitutioner. Och det kommer att påverka hela actiongenren för alltid.

Battlegrounds förändrar actiongenren

Jag, Kim Orremark från redaktionen och en Gamereactor-läsare lägger upp strategin i Battlegrounds iförd blankpolerad störtkruka.

HQ