Come and find me

Come and Find Me

Breaking Bad-stjärnan gör bort sig i ny dussinrulle

Jag tycker synd om Aaron Paul. Han visade verkligen vart skåpet skulle stå i den eminenta och nästintill kultförklarade Breaking Bad. Han övertygade något så djävulskt där han hans karaktär gick från att vara en irriterande snorvalp till hårdnackad gangster. Men som med så många andra skådespelare som blir stora i en TV-serie blir deras karriärer efteråt inte alltid lika glamorösa. Det känns som att Aaron Paul hoppade på alldeles för många produktioner under för kort tid, och inga av hans projekt har riktigt slagit igenom. The Path var visserligen en spännande TV-serie och visade på att han faktiskt har fler sidor i sig, men utöver det har väl ingenting direkt varit särskilt intressant.

Come and Find Me är i mångt och mycket en enmans-show med Aaron Paul där han spelar en liknande karaktär som i Breaking Bad. En ung oskyldig kille vars flickvän försvinner under mystiska omständigheter, för att sedan dras längre in i den kriminella världen då allt kring försvinnandet inte är som det först verkar. Det största problemet med filmen är att vi har sett denna typ av historia tusen gånger tidigare, i alla tänkbara former. Även vändningarna som filmen tar går att förutse långt innan vilket bidrar till en väldigt förutsägbar och tråkig film. Filmen är även på tok för lång, och klockar in på nästan två timmar. Den historia som presenteras i Come and Find Me skulle säkerligen kunna kortas ner med i alla fall trettio minuter då den är fylld med så otroligt mycket utfyllnad. Det är inga spektakulära vändningar och många av scenerna i filmen är verkligen överflödiga och för långa.

Manuset är dock relativt välskrivet, och dialogerna känns aldrig krystade. Både Aaaron Paul och Annabelle Wallis presterar på topp och kemin mellan dem är fin. Jag vill även slå ett slag för Garret Dillahunt som är en av vår tids mest underskattade skådespelare. Han har gång på gång visat på att han är duktig på att spela bad guy, och hans roll i Come and Find Me är inget undantag. Hans scennärvaro är lysande och får även Paul att hamna i skuggan i de få sekvenser han medverkar i.

Det är svårt att recensera den här typen av thriller, för det finns inte särskilt mycket att skriva mer än att Come and Find Me är en oerhört generisk rulle med vissa övertygande inslag. Men har du absolut ingenting annat att glutta på en kylig höstkväll som denna kanske den kommer att underhålla dig för stunden.

Något som imponerar är att Come and Find Me är till mestadels filmad i naturligt ljus vilket skapar en realistisk ton som verkligen fungerar till filmens fördel. Regissören Zack Whedon arbetar mycket med skärpedjup för att få fram en mjukhet som verkligen fungerar till filmens fördel.

Filmen har formatet 2.39:1.

DTS-HD Master Audio 5.1-mixen gör vad den ska. Levererar klara dialoger och välbalanserade ljudeffekter i den tredje akten när filmen ökar i tempo.

Inte mycket att hämta här dessvärre. En kort dokumentär kring inspelningen som i ärlighetens namn inte visade särskilt mycket.