Baywatch

Baywatch

Pattar studsar i slowmotion och The Rock flamsflexar i en actionpackad Baywatch-reboot...

När knark spolas upp på Emerald Bays stränder, tar livräddaren Mitch (Dwayne Johnson) upp kampen mot en mäktig femme fatale med brottsliga motiv och tar hjälp av sitt lojala räddningsteam och en uppblåst OS-medaljör för att stoppa hennes herravälde.

Livet på stranden är kurvigt, biffigt och ett livskall för mången strandbesökare - detta är något som etableras tidigt i denna dubstep-dominerade reboot av ultrakultiga 90 tals-serien Baywatch, där livräddare mer än gärna tar sig an brottslingar av högre rang om de nästlar sig in deras stränder. Vem ska annars stoppa alla internationella brottssyndikat och droglangare? Inte polisen i alla fall, som får ständigt se sig besegrade av baddräktsbärande detektiver som gör ett bättre polisjobb än en hel poliskår - något som Zac Efrons kaxige guldmedaljör ständigt kritiserar i en av filmens många "wink wink"-moment. Filmen tar till sig den ursprungliga TV-seriens kitschiga brottsintriger helhjärtat när det kommer till handlingen, som här tar en mer komisk avstamp än seriens mer uppriktiga ton och att se livräddargänget jaga rätt på knarkligor är ju egentligen inte mer skrattretande än att se Hasselhoff kasta handgranater i havet eller seriens ständiga konfrontationer med gangstrar. Jag gillar det faktum att filmen är medveten om sin härligt ostiga förlaga utan att vara för elak och den flamsiga, sexladdade tonen ger filmen en hög underhållningsfaktor.

Det är ingen mening att ta livräddare som agerar superagenter så seriöst, vilket är något som det hopplöst attraktiva räddningsteamet (minus tech-nörden Ronnie, då) tar vara på med självsäkerhet och humor. The Rock är störtskön och karismatisk som livräddaren numero uno, man lyckas sympatisera med Zac Efrons avdankade OS-vinnare (med det lilla man väl vet om karaktären) och resten av livräddargänget visar tidigt prov på en skarp dynamik och levererar tillräckligt med energi för att föra en annars rätt förutsägbar skuta i hamn.

Baywatch
"I'll be ready, no, don't you feeeaaar! Forever and always, I'm always hereeee!"

Men halvvägs in i filmen tappar filmen dessvärre mycket av den ovannämnda energin och skämten slutar landa. Den självironiska tonen blir tråkigt nog snabbt repetitiv och filmen tappar också spänning mot filmens slutspurt. Filmen förlorar även sakta men säkert sina Baywatch-rötter för att efterlikna en trött mix av 21 Jump Street och Dödligt Vapen och blir mot sin senare hälft mer av en otyglad Bad Boys-variant av "The Rock & Efron"-show, där resten av det sköna gänget mest får sitta i baksätet och låta stjärnduon ta all plats. Jag tycker också att filmens obligatoriska cameos från kultserien slösas bort, där exempelvis Hasselhoffs lilla inhopp kändes oerhört platt i jämförelse med sin roliga "blinka och missa"-cameo från Guardians of the Galaxy Vol. 2. Karaktären Ronnie, som får joina räddningsteamet för att han har "hjärta", blir också snabbt tröttsam och känns som hämtad från valfri Jonah Hill-film för att strö lite förlegad collgehumor över filmen. Karaktärer överhuvudtaget agerar lite hur som helst i längden och tappar fästet om vilka de var i början, vilket kanske är ett resultat av filmens lite väl avslappade och vulgära framtoning.

I slutändan känns det mer som att filmen har mer gemensamt med Baywatch-spoofen Son of the Beach än TV-sensationen. Det går helt enkelt inte att återskapa den där mysiga, solidariska 90-talskänslan som Hasselhoffs håriga mansbringa framkallar och det är tråkigt att filmen måste svänga in i smaklösa svängar för att kompensera dess tillkortakommanden i manuset. Men samtidigt är detta en rätt oförarglig komedi som har hjärtat på rätt plats och levererar precis vad man förväntar sig: en del skratt, ådriga biceps, tajta baddräkter och gungande kroppsdelar i slowmotion.

Förutom några smått ohyggliga CGI-scener, i synnerhet en brinnande båt och en småful fyrverkerikavalkad, ser filmen oerhört bra ut och är rätt behaglig att titta på av fler anledningar än heta strandkroppar i röda baddräkter. Här finns gott om soldränkt skärpa, varma toner, blänkande havsvatten och beachbody-hets som får en att längta tillbaka till sommaren.

Filmen har bildformatet 2.39:1

Hip hop-musiken kan kännas lite väl dominerande på sina ställen, men i övrigt håller ljudet hög nivå i sitt välljudande och balanserade DTS 5.1 HD MA-spår. Dialogen är kristallklar och actionscenerna låter härligt explosiva och detaljerade, som exempelvis inte räds att ta till mindre traditionella ljudeffekter under en slagsmålssekvens där The Rock och en ihärdig hantlangare tar till diverse tillhyggen från en barnkammare för att puckla på varandra.

Förutom filmens Theatrical Cut innehåller filmen också en förlängd Extended Cut, som enligt mig inte tillför särskilt mycket mer till handlingen. I övrigt består bonusmaterialet av minidokumentärerna Meet the Lifeguards, Continuing the Legacy och Stunts & Training, samt ett par förlängda och bortklippta scener. Inget att höja ögonbrynen åt, direkt.

6 / 10
+
Baywatch-rebooten är underhållande tramsig, även om det blir något ojämnt mellan skratten