The Mummy

The Mummy

I antika Egypten kan ingen hör oss skrika över Tom Cruises stela och obekväma skådespeleri

Universal hade grandiosa planer med att lansera ett så kallat "mörkt filmuniversum" där den nya Mumien-rullen skulle gå i bräschen för kommande filmer. Inledningsvis skulle Dracula Untold med Luke Evans vara en del av hela universumet, men på grund av all den kritik som riktades mot den meddelade Universal helt enkelt att den ej skulle räknas in. Spola fram några år och de går ut med att Mumien ska vara ett markant steg uppåt rent kvalitetsmässigt, och filmen ska få symbolisera den nya eran de vill inleda.

Men riktigt så blev det ju inte, nu med facit i hand. Jag skulle placera nyversionen av Mumien i ungefär samma fack som Dracula från 2014. Det vill säga helt okej matinéfilmer med ett underhållningsvärde som fungerar en grå och trist vardagskväll. Men inte på något sätt storfilmer som förtjänar att smällas upp på biograferna med pompa och ståt. Universal har även nu meddelat att det inte blir något mörkt filmuniversum, då Mumien har gått så pass dåligt på biograferna.

Jag måste erkänna att jag är väldigt svag för just historien om att en mumie vaknar till liv och vill sprida sin ondska till människorna runtomkring sig. Jag har sett de gamla trettiotals-filmerna och har en väldigt nostalgisk känsla kring Mumien-filmen med Brendan Fraser från 1999. Att se om denna film med ett par moderna glasögon skulle säkerligen ändra min åsikt kring filmen, men det finns ändå en charm och lekfullhet som den nya versionen inte ens kan drömma om. Brendan Fraser fungerade perfekt som den Indiana Jones-inspirerade karaktären när han grävde sig igenom diverse gravar för att slutligen väcka upp det elaka pappersinlindande skelett-åbäket. Han var supercharmig, smart och snabb med replikerna. Tom Cruise försöker i princip att spela samma roll, men det fungerar inte. Inte alls. Jag har verkligen ingenting emot Cruise som skådespelare, men här i filmen upplevs han mest som stel och otajt. Han är helt enkelt inte gjord för att spela sådana här gladlynta karaktärer, och borde lämna det jobbet åt skådisar som Chris Pratt.

Den inledande halvtimmen är faktiskt riktigt underhållande ska det sägas. I mångt och mycket känns det lite som en återblick till den gamla skolans filmskapande, med en del praktiska effekter och inspelningsplatser. Jag skulle inte på något sätt kalla filmen för läskig, men man lyckas ändå att förmedla en kuslig stämning när Tompa och gänget upptäcker graven innehållande mumien. Hela inledningen känns avtonad på ett sätt som inte alls representerar resterande delar av filmen som i princip enbart består av tråkigt filmade actionsekvenser staplade på varandra. Det finns ingen mening i det som sker, och jag bryr mig inte för mitt liv om karaktärerna. Det är snarare så att jag vill att mumien ska slita dem i stycken så jag slipper att utstå mer av Cruises stela skådespeleri.

Då filmen var tänkt att vara en del av det mörka universumet introduceras vi till andra gamla filmmonster. På pappret är det intressant, men utförandet är väl knappast någonting som får mig att svettas av upphetsning. Dock så gillar jag verkligen den övergripande designen på själva mumien, och alla förmågor som uppenbarligen verka höra till. Den kan skicka iväg svärmar av råttor, spindlar och kråkor, och återuppliva sina offer till zombies. Inte alls någonting som inte gjorts förut, men i en annars så pass tråkig film uppskattar jag ändå att själva monstret i sig fungerar. Det finns även en hel del problem med datoranimationerna som i många fall känns väldigt "mjuka" och inklippta. Jag kan inte skaka av mig känslan av att de ser ut som effekter från tidigt 00-tal i mångt och mycket. Det är som att allt krut har lagts på monstret i sig, och alla miljöer och effekter har fått ta stryk på grund av detta.

Är du sugen på att se en slapp matinéfilm finns det helt klart bättre alternativ än detta. Varför inte ge de gamla Fraser-rullarna en ny chans? Trots sin ostiga dialog kommer de ändå garanterat underhålla dig betydligt mer än Tompas försök till att spela en oengagerad cooling.

Den övergripande bildkvalitén är utan tvekan riktigt bra. Detaljerna är skarpa, och scenerna som utspelar sig i en öken någonstans i Irak är en fröjd för ögonen när vi ser sandkornen slingra sig längs med marken. Färgpaletten är även den i toppklass, och lyckas förmedla merparten av scenerna på ett estetiskt tilltalande sätt.

Filmen har formatet 2.40:1.

Dolby TrueHD 7.1-mixen är underbar, och gör precis vad en blockbusterfilm ska. Surroundljudet är välbalanserat och musiken känns fyllig och maffig. Även om de visuella effekterna i filmen inte håller en särskilt hög kvalité är ljudeffekterna desto bättre, och levererar trovärdiga ljud genom hela upplevelsen.

Det finns faktiskt en riklig mängd med extramaterial i form av kommentarspår, bakom kulisserna-dokumentär, koreografi-inslag och flertalet mindre klipp som bland annat bryter ner hur actionsscenerna är uppbyggda. Det finns även en grafisk novell och en kortare animerad film för den som verkligen vill gräva ner sig. Överlag en imponerande utgåva ur denna aspekt, helt klart.

5 / 10
+
Helt okej matinéunderhållning som i slutändan faller på platt skådespeleri och trista effekter