Spider-Man: Homecoming

Spider-Man: Homecoming

Spider-Man är tillbaka i sin första film i Marvels cinematiska universum. Henric har tagit reda på hur pass bra hans start är...

Vi har fått ta del av en hel del Spider-Man på vita duken sedan 2002. Först var det Tobey Maguire i tre filmer för att sedan börja om på nytt med Andrew Garfield i två nya filmer. Många skrek sig hesa när det avslöjades att ännu en skådespelare skulle axla rollen och oroade sig över att detta skulle bli en berättelse vi redan tagit del av. Homecoming är däremot ingen ursprungsberättelse och levererar en ny handling som passar väl in i Marvels film-universum.

Peter har kommit hem från Berlin där han hjälpte Iron Mans sida under konflikten mellan våra hjältar. Hans vardagsliv känns numera inte spännande och längtar desperat efter nya uppdrag för att få sätta sina färdigheter på prov. Det dröjer däremot inte länge förrän han, utan att bli inkallad på uppdrag, får en rejäl utmaning att bita i då han får nys om smuggling av vapen från invasionen av Chitauris. För att sätta stopp för smugglingen måste han först sätta dit Vulture vilket inte är en enkel grej att göra samtidigt som vardagslivet kommer i vägen.

Till skillnad från så många andra superhjältar är Spidey unik i det avseendet att han är så ung och har ett liv vid sidan av brottsbekämpningen. Detta är naturligtvis något Marvel väl känner till och man har lyckats skapa en film som tydligt bevisar hur svårt det är för Peter att balansera sitt liv som tonåring och superhjälte. Att använda inspirationskällor som Ferris Bueller's Day Off och Breakfast Club är inga dåliga inspirationer och faktum är att stora delar av filmen känns som en film från John Hughes. Detta gör Spider-Man: Homecoming till en Marvel-film som vågar sticka ut lite där det inte bara handlar om action och explosioner.

Tom Holland gör en kanoninsats som Peter Parker / Spider-Man. Det märks väl hur mycket han älskar rollen och hur kul man haft under inspelningen. Som vi redan vet kommer han axla rollen ett bra tag framöver och av Homecoming att döma har han fått en väldigt god start på sin karriär som en av de mest älskade superhjältarna som finns. Michael Keaton gör också en minnesvärd insats som elakingen Adrian Toomes / Vulture. Detta är en av få skurkar på senare tid som Marvel faktiskt lyckats bra med och förhoppningsvis dyker han upp i en framtida Sinister Six-film.

Spidey är äntligen hemma hos dem som bryr sig om honom. Homecoming är en kanonrulle som med hjälp av Iron Man levererar den kanske bästa superhjältefilmen i år.

Bildkvalitén i Spider-Man: Homecoming är alldeles förträfflig. Filmen levereras med skarp bild och klara färger från början till slut där framförallt texturerna på spindelns dräkt imponerar. Likt tidigare filmer från Marvel är detta inget undantag när det kommer till fantastiska visuella effekter.

Bilden är i formatet 2.39:1

Den vanliga blu-ray-utgåvan kommer med DTS-HD MA 5.1 och det känns trist att man utlämnade Dolby Atmos (som finns i UHD-versionen). Filmen har dock ett klart godkänt betyg när det kommer till ljud. Balansen är bra och jämfört med exempelvis Age of Ultron är dialogen ständigt klar och lätt att hänga med i.

Vill man gotta ned sig i extramaterial lär Spider-Man: Homecoming inte vara en besvikelse. Över en timmes bonusmaterial erbjuds innehållandes bortklippta scener, bloopers, filmens integrering av MCU och mycket, mycket mer. Även en förhandstitt av kommande PS4-spelet medföljer.

9 / 10
+
Årets kanske bästa superhjältefilm som underhåller ordentligt från början till slut. Bra bild och ljud, dessutom.